Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

hvor bliver den af?

Redigeret 5 juni, 2011, 12:27 i PMS og menstruation
Hej piger.

Jeg fik allerede menstration som elleveårig. Jeg havde det to gange. Men jeg tabte mig pga. spiseforstyrrelse, og så forsvandt den.
På min fødselsdag i år (nu er jeg 14), kom den igen. Siden har jeg ikke haft det. Jeg havde fødselsdag d. 13 marts.
Er det normalt, at den er uregelmæssig, når man ikke har haft den i ca 3 år??

Jeg savner det på en måde, for jeg forstår ikke hvor det bliver af.

Håber i ka hjælpe.

Kommentarer

  • Indstillinger
    hej. det at du har spise forstyrelser kan gøre at kroppen kommer i ubalance og din menstruation bliver urelmæssig eller stopper helt. har du talt med din læge om at det er stoppet. ellers skulle du lige snakke med lægen. om der skal gøres noget eller de bare ser tiden an. også dine spiseforstyrelser skal du have hjælp til . held og lykke
  • Indstillinger
    Jeg har hørt om at folk med overvægt samt meget svingende vægt oplever at menstruationen udebliver.
    Så det hænger nok meget sandsynligt sammen med din spiseforstyrrelse.
    Under en spiseforstyrrelse, går kroppen tit i forsvarsposition og "kæmper" for at overleve (f.eks. mod sult) og alt energien går til det, hvilket betyder at f.eks. menstruationen udebliver, ind til kroppen igen er i balance.

    Hvis du føler at du er kommet ud af din spiseforstyrrelse, og har balance i kroppen og menstruation stadig udebliver, vil jeg anbefalde at du snakker sammen med din mor og en læge omkring hvad der kan gøres. Det kan jo være et tegn på at din krop stadig mangler ro og balance.

    Og husk: Nu ved jeg ikke om du er har en kæreste eller om du er begyndt at interessere dig for drenge, men husk at selv om din menstruation udebliver, skal du stadig bruge bestyttelse under sex, da mange tror man ikke kan blive gravid selv om du ikke har din menstruation, hvilket er forkert!
  • Indstillinger
    tak begge to. :-)
Log in eller Registrér for at kommentere.