Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Forelskelse, eller mangel på B12?

Redigeret 5 juni, 2011, 15:37 i Vitaminer og mineraler
Hej allesammen (:
Jeg skriver fordi, at jeg har lidt problemer med vægttab.. Jeg har perioder, hvor jeg taber mig en del, og jeg er i forvejen slank, så det er ikke så godt.. Jeg får det dårligt, får kvalme hver gang jeg spiser, bliver meget træt og lidt nervøs osv.. De perioder kommer tit hvis jeg er ked af noget eller lign.. Jeg er lige gået fra min kæreste gennem 5 måneder.. Han havde nogle særlige behov, og var en kæmpe stor opgave for mig.. min krop sagde fra til sidst.. jeg rystede, blev oprigtigt bange for at jeg skulle blive syg, kastede op osv.. Da jeg så gik fra ham var det en kæmpe lettelse.. jeg var selvfølgelig ked af det, men lettet.. 2 dage efter valgte han så at forsøge selvmord.. han overlevede, hvilket han var meget glad for, og han har det fint nu, men jeg fik et kæmpe chok.. jeg har nu skiftet nummer, så han ikk kan kontakte mig igen.. jeg er så begyndt at se lidt til en ven, som jeg nok altid har haft et godt øje til, hvis man kan sige det sådan.. men jeg har igen en periode, hvor jeg er voldsomt træt, ikke kan spise meget, får let ondt i hovedet osv.. jeg sad så og læste noget om mangel på B12, hvor symptomerne ligner lidt.. og så er mit spørgsmål: Kan jeg lide af mangel på B12, eller er der større sandsynlighed for, at min krop brokker sig, fordi jeg har været så meget i gennem følelsesmæssigt, på meget kort tid?

Håber på svar (:
-Winter17

Kommentarer

  • Indstillinger
    Kære Winter

    Det var godt, at du kom ud af et forhold, der ikke var sundt for dig.

    Mit svar er helt klart, at din krop garanteret reagerer på det kæmpe pres, du har levet under. Nervesystemet kan ikke holde til det - og nervesystemtet har indflydelse på alle kroppens bevidste og ubevidste funktioner. Samt naturligvis på hele dit følelsesliv og dit tankemønster.

    Men når du har spiseforstyrrelser, så kan det jo ikke udelukkes, at du mangler nogle vitaminer og mineraler. Nogle af dem kan du få chekket hos lægen ved at få taget en blodprøve.
    Og så er det selvfølgeligt godt at være dækket ind med et stærkt kombineret vitamin/minera- produkt. Eye-Q (kombineret plante- og fiskeolie) styrker mange ting i kroppen, bl.a. nervesystemet. Det er et virkeligt godt tilskud men dyrt. Du kan også roligt supplere med en stærk B-vitamin komplex i en periode, de styrker også nervesystemet m.m. og kan øge appetitten lidt. Stærk C-vitamin styrker immunforsvaret. Rigtigt mange mennesker mangler D-vitamin, så det kan du også roligt supplere med i en periode.
    Både B og C vitamin er vandopløselige og derfor vil et evt. overskud komme ud med urinen.

    KH Helene
  • Indstillinger
    Tusind tak for svaret! (:

    Som du siger, så tror jeg også det er det følelsesmæssige pres der gør det.. Jeg har ikke spiseforstyrelser som sådan, jeg får bare problemer med min appetit, i perioder hvor jeg er ked af det eller stresset.. Jeg drikker proteindrik, hvilket hjælper en del, og så har jeg faktisk taget både Eye-Q og C- og D-vitamin i vinters, fordi jeg bliver så træt om vinteren.. Men jeg burde nok fortsætte med det så (:
    Men igen, tak for svaret (:
    -Winter..
  • Indstillinger
    Dine symptomer minder mig meget om min veninde som gik ned med stress, som skyldes meget personlige følelsesmæssige problemer.
    Jeg vil også mene at det er sandsynligt at du har lidt af et ekstremt pres og en stressede periode. Nu når det ser ud som om at du er ved at være ude af den og ikke har kontakt længe, skal du igen fokusere på dig og din krop. Sørg for at få en god kost og motion og plej dit sind. Sørg for ikke at have skyldfølelse over hans forsøg på selvmord og sørg for at dyrke de ting der giver dig overskud og glæde.
    Hvis dine symptomer fortsætter kan det godt være at forløbet har sat sig dybere i dig, og du måske har brug for hjælp til at komme videre.
  • Indstillinger
    Tak for svaret, jeg bruger meget tid med mine veninder, det blir det altid bedre af, så glemmer jeg lidt, at jeg ikke kan spise og alt det (: og så sørger jeg for at få snakket så meget som muligt.. jeg har altid været psykisk stærk, så jeg skal nok komme igen.. men alle kan knækkes, og forsætter det, vil jeg opsøge hjælp (: men lige nu vil jeg gøre mit bedste for selv at komme videre (:
Log in eller Registrér for at kommentere.