Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Ikke samme sexbehov og bliver ofte trist

AnonymousAnonymous
Redigeret 30 maj, 2011, 18:00 i Kvindelige sexproblemer
Hej

Jeg har igennem 4 år været single og har nu fået en kæreste.
Vi har været sammen ca. ½ år og jeg kan mærke at jeg ikke har det samme sexbehov som ham.
Det er ikke fordi jeg ikke tænder på ham, men jeg vil ligeså gerne bare nusse, kæle og hygge... tror godt han forstår det.

Jeg er nogle gange ved at knække sammen og har grædt nogle gange. Det har noget med fortiden at gøre... Men min kæreste vil ikke høre tale om fortiden, så det er svært at forklare ham, hvorfor jeg bliver ked af det.

Under mit forhold med min ekskæreste, græd jeg stort set under eller efter sex.

Jeg ved ikke hvordan jeg kommer videre, når jeg ikke må snakke med min kæreste omkring det...

Nogen der kan hjælpe?

Beware

Kommentarer

  • Indstillinger
    Kære Beware

    Du nævner problemer fra fortiden og du kommer til at græde, når du har sex. Du har ikke så meget lyst som din kæreste men har mere lyst til at nusse, holde om o.s.v.
    Det får mig til at tænke, om du har været udsat for seksuelle overgreb? I så fald har du brug for professionel hjælp til at få det bearbejdet. Det kan din kæreste ikke hjælpe dig med.

    Men uanset hvad problemet fra fortiden er, så er det meget vigtigt, at du får talt om de ting. Det er bare ikke nødvendigvis særligt godt at tale så meget med sin kæreste om det. En professionel behandler kan hjælpe én med at komme igennem det - det kan en kæreste ikke.
    Men omvendt er det rigtigt, rigtigt skidt, at din kæreste slet ikke vil tale om det. Jeg er ked af at sige det, men det er ikke et sundt forhold for dig. Hvis et forhold skal kunne fungere, skal man kunne lytte til hinanden, have respekt for hinanden, være interesseret i hinanden og begge parter skal vide, at de altid kan være ærlig og komme til hinanden og tale om det, de har brug for at tale om.

    Skriv gerne igen.


    KH Helene
  • Indstillinger
    MEn han har nu lidt ret. Fortiden er en rigtig skidt ting at blive ved med at gå og tænke på. Hvad er fortid? Fortid er ikke ægte - fortiden kan vi ikke ændre på, lige meget hvor meget vi snakker om den, tænker på den eller irriterer os over den. Derfor kan det ikke betale sig at snakke om fortiden - du bliver bare med ked af det. Jo før du kan begynde at leve i nuet, jo før kan du glemme fortidne. Jo mere du tænker på den, jo mere plager det dig.
    Hvis du har nogen ar på sjælen som du har brug for psykolog hjælp til, så er det selvfølgelig det du skal have, men han vil højst sansynligt fortælle dig det samme. Fortid og fremtid er uvirkelige - det er NUET der er vigtigt. Det er det du laver lige nu der betyder noget, ikke din fortid og heller ikke din fremtid.
  • Indstillinger
    Jeg må altså opponere på det kraftigste mod det, du skriver o86.
    Hvis man har det skidt og måske har traumer fra sin fortid, så hjælper det IKKE at prøve at lægge fortiden bag sig. Tværtimod. Det vil en professionel, kompetent psykolog eller terapeut da aldrig nogensinde fortælle én, at man skal gøre. En kompetent behandler tager udgangspunkt i, hvordan man har det. Og en belastet fortid skal bestemt ikke ties ihjel, den skal tales ihjel.

    Desuden sidder traumer i hele nervesystemt og belaster både krop og sind. Gamle ubearbejdede traumer kan påvirke hver en tanke, hver en følelse og hver en handling. Nogle mennesker er i stand til at lægge det bag sig og få et rimeligt godt liv alligevel, men det er langt fra alle der kan det. Det kommer i høj grad an på, hvad slags belastninger, man har været ude for i fortiden, hvor tidligt i livet og mange andre ting.

    Og det er ikke noget, jeg finder på - det er et faktum.

    Før man kan være i nuet, må man nødvendigvis have en fortid. For uden fortid, er der i realiteten ingen nutid og ingen fremtid. Det man ikke har, mangler man.


    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    Hej Helene

    Jeg har været uheldig med sex fra fortiden- og det sidder et eller andet sted meget dybt i mig.

    Jeg får alt den støtte, jeg kan få og har en masse behandlere, som meget gerne vil hjælpe mig, men det er svært og det er jo ikke noget der bare lige sådan ændre sig.
    Jeg har meget lavt selvværd og derfor har jeg svært ved at spørge min kæreste om, han vil acceptere at det er sådan lige nu, uden at han også bliver sur på mig.

    Jeg tror godt han vil lytte, men vi har også snakket om, at jeg skal bruge mine behandlere.

    Jeg ved godt det er fortid, men når man har været igennem noget grimt, så er det meget svært ikke at lade det påvirke en.
    Jeg er dog kommet langt siden vi begyndte at være sammen som par, og synes også jeg bliver bedere til at udtrykke mig.

    Måske er det også bare mig der skal vænne mig til at være i et forhold igen...

    Måske er det bare mig den er gal med- tja ved det ik...

    Beware
  • Indstillinger
    Hej Det hjælper ikke at prøve at fortrænge sin fortid. Der vil på et eller flere tidspunkter i sit liv komme situationer hvor minder dukker op til overfladen igen. personer der er indblandet . man møder. situationer der minder om ting du har oplevet omkring sex . eller andre ting. Du tror din nuværende kærste forstår dig. men er du sikker . han vil ikke høre hvad du har været ude for. selvom han ikke skal være din behandler er det vigtigt han ved hvad du har været igennem. så han ikke også overskrider dine sexuelle grænser. du må klart fortælle ham hvad du ønsker. prøv at stå fast ved din beslutning. når du føler ubehag. Det er der hvor man føler sig nød til at have sex for den andens skyld og han ikke bliver skuffet. hvis du er sexuel udnyttet. er det en normal reaktion. andre er gået over vores grænser. vi går selv over grænserne. vi ved det godt . men det er svært at sige nej. jeg har ikke lyst til sex. Jeg kender mænd der ikke har ret meget lyst til sex . måske du engang finder en anden kærste . der forstår dig bedre og har brug for det samme som dig. så er der ikke den store pres på dig hvor din nuværende kærste har mere lyst til sex og ikke kan få sit behov dækket. det kan også gå dig på. kan og vil han sætte sit sexbehov ned. for at Have samme behov som dig. Du må have mange tanker i hovedet. Du kan starte med at skrive dine tanker herinde. og søge psykolog hjælp. måske går noget igen fra dit tidlige forhold. som igen giver problemer i nye forhold . så er det tid at gøre et forsøg at ændre det. og få hjælp til det. at lære en ny måde at gøre tingene på . og sige ordene på. håber du får hjælp
  • Indstillinger
    Hej Beware

    Jeg forstår selvfølgeligt godt, at du gerne vil have en kæreste. Men som du skrev tidligere, så er det i høj grad at hygge, nusse og kæle og den slags du har brug for og ikke særlig meget sex.
    Når du har det så dårligt med sex, så du sommetider græder over det, så er det en meget høj pris, du betaler for at hygge, nusse og kæle. For så overskrider enhver seksuel handling dine grænser. Det er et overgreb på dig selv både psykisk og fysisk.

    Det er klart, at fortiden sidder dybt i dig. Alt hvad du har oplevet i dit liv, gemmer sig i underbevidstheden og det sidder i din krop. Kroppen husker.

    Det er godt, at du får professionel hjælp. Men nej, der er ikke noget, der bare lige forandrer sig. At forandre sine følelser er et langvarigt og hårdt arbejde. Det handler i så høj grad om at få skabt et godt selvværd for, hvis vi ikke tror på os selv og ikke kan lide os selv, så kommer vi netop til at gå ud over vores egne grænser og går for meget på kompromis med os selv.

    Måske er det bare dig, der skal vænne dig til at være i et forhold igen? For mit eget vedkommende mener jeg ikke, at det er godt at vænne sig til noget, der betyder, at man må overskride sine egne grænser. For mig er grænserne vigtigere end noget andet. Men man oplever jo tingene forskelligt og hvis dit behov for nærhed og nærvær er meget stort, så kan det være, at du er parat til at betale prisen.

    Helt sikkert er det, at der ikke er noget galt med dig. Du reagerer helt naturligt på det, du har været ude for.

    KH Helene
Log in eller Registrér for at kommentere.