Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Præstationsangst.

Redigeret 20 januar, 2015, 10:11 i Angst
Kære læser

Jeg har præstationsangst. Rent ud sagt.
Feks. når jeg skal fremlægge et projekt oppe i klassen står jeg og ryster
helt vildt på benene, som om de går i kramper.
Og det værste er, at jeg ikke kan få bugt med det!
Hvad gør jeg? Nogle metoder eller forslag?


Hilsen,
LJ

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej LJ

    Helt generelt handler det om at få udviklet et større selvværd. Det er jo selvfølgeligt ikke noget, man 'bare lige' gør.

    Når man skal styrke sit selvværd, så er det meget vigtigt, at man ikke tillader sig at tænke eller tale dårligt om sig selv. Hvis der kommer den slags negative tanker, så må man fortælle dem, at de ikke er velkomne, for du er lige så god som andre mennesker.

    Ligesådan med bekymringer. Formentligt bekymrer du dig f.eks. om, hvordan fremlæggelsen skal gå. Bekymringer den mest nytteløse følelse. For hvis det går godt, har du ødelagt en del af glæden ved at bekymret dig uden grund. Hvis det går dårligt, har du fået det dobbelt dårligt, fordi du først har bekymret dig.
    Derfor skal bekymringer ikke have lov at fylde dine tanker. Hvis du er vant til at sige til dig selv 'det går ikke' eller 'det kan jeg ikke', så øv dig på i stedet for at tæne: 'det skal nok gå' og 'det kan jeg godt'.
    Éns forventninger har en tendens til at gå i opfyldelse, hvad enten de er positive eller negative.

    For at forberede dig på en præsentation, kan du først og fremmest prøve at være så velforberedt og sikker som mulig på det materiale, du skal fremlægge.
    Prøv så at forberede dig ved at forestille dig, at situationen bliver en succes. D.v.s. luk øjnene og prøv om du kan huske engang, hvor du har præsteret noget med succes og se om du kan få fat i den fornemmelse igen. Hvis du ikke kan komme i tanke om en succesoplevelse, så prøv at skabe én i tankerne. Lev dig virkeligt ind i, at den fremlæggelsen vil gå godt og du har det fint med at stå deroppe.

    Hvis det bliver ved med at være et problem, så kan du på et tidspunkt søge professionel hjælp til det. Hypnose (hypnoterapi) kan afhjælpe præstationsangst.


    KH Helene
  • Indstillinger
    Jeg vil råde dig til og tage et kursus i præsentationsteknik. Det har jeg prøvet, og det var helt fantatisk som man turde gøre noget. Og man bliver presset på den RIGTIGE måde. Der er ikke noget gruppepres, da alle andre i dette kursus er lige som dig.
    Kurset tog kun en uge.
  • Indstillinger
    Jeg har samme problem vedr. Præstationsangst, og får det gennemgående dårlig bare ved tanken om præsentationer. Der blev nævnt noget om et godt kursus, hvordan kan jeg kontakte det siden ingen information er blevet nævnt?
  • Indstillinger
    Hej ostergaard.
    Ved ikke om du vil få et svar her sidste indlæg er fra 2011.
    start dit eget indlæg om emnet så er der en bedre mulighed for at få et svar.
Log in eller Registrér for at kommentere.