Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Skal blodtrykket være forhøjet når man har åreforkalkning?

Redigeret 30 maj, 2011, 02:54 i Hjerteproblemer
Hej,

Min mor lider af svær åreforkalkning både i benene og i halsen. For raske mennesker skal blodtrykket jo være under 140/90, men hvad gælder når man har forholdsvis svær åreforkalkning - jeg tænker her på at trykket måske skal være højere for at presse tilstrækkeligt blod igennem årerne, eller hvad??

Med venlig hilsen
Ole

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Ole

    Nej, blodtrykket skal ikke være højere, hvis man har belægninger inde i blodårerne. Jeg forstår godt, hvorfor du kan komme til den slutning, men sådan forholdet det sig altså ikke.

    Men belægninger i årene kan gøre blodtrykket højere, fordi der er mindre plads i årerne til blodet. Tænk på, at hvis samme mængde vand skal i gennem en vandslange med en lille diameter, så vil der være mere pres på end i én, hvor der er mere plads.

    Det høje blodtryk kan være farligt, fordi det kan skade både øjne, hjerne og andre organer. Sådan som jeg har forstået det, så kan et højt blodtryk desuden medføre en forhøjet risiko for, at stumper af belægningen rives løs og danner propper.

    Så derfor skal blodtrykket helst være under 140/90, uanset hvor gammel man er, og hvad man i øvrigt fejler.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej Kameliadamen,

    Tak for dit hurtige svar! Jeg har søgt en masse på nettet for at finde information om det, men uden held. Har du eventuelt et link til et sted hvor jeg kan læse mere om det?

    Mange hilsener
    Ole
  • Indstillinger
    Hej Ole

    Jeg kan godt forstå, at du gerne vil have noget seriøst læsestof om emnet. Jeg ledte faktisk efter det, da jeg skrev mit indlæg. Men jeg fandt ikke noget, der handlede lige præcis om dit spørgsmål. Måske er der andre, der kan hjælpe?

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    http://www.sundhedsguiden.dk/da/temaer/ ... -sygdomme/


    Der kan læses noget om det her under åreforkalkning. Der står bl.a.: De mange ujævne forsvævringer giver turbulens i blodgennemstrømningen, hvilket slider yderligere på arterievæggen .......
Log in eller Registrér for at kommentere.