Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

anoreksi

Redigeret 25 december, 2011, 08:50 i Anoreksi
hej jeg er en fyr på 22 jeg har anoreksi og er nu komme i behandling kunne godt tænke mig og vide fra nogen der har haft anoreksi hvordan de lever idag håber på svar
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej buller.

    Jeg har haft tendenser til anoreksi/bulimi i perioder fra jeg var 12 til jeg var et par og tyve.
    Det blev aldrig ekstremt i den periode, og ingen opdagede det.

    Da jeg var et par og tyve blussede det op og blev ekstremt. Efter ca. 1 år i helvede råbte jeg på behandling og blev henvist til ambulant behandling i hospitalsregi. Dengang var der ikke noget der hed behandlingsgaranti i psykiatrien, så jeg måtte vente 6-7 måneder før jeg kunne komme til. I den periode fik jeg kontrol over anfaldene af bulimi, men var stadig anorektisk.

    Jeg kom i et behandlingsforløb hvor jeg talte med en behandler godt en time først to gange om ugen, så en gang om ugen, så en gang hver 14. dag osv. hen over 8 måneder.

    Jeg har generelt et almindeligt forhold til kost og motion nu.
    I stressede perioder dukker tankerne nogengange op igen, og jeg kan gå og slås med både anorketiske og bulimiske sider nogle uger, men så går det i baggrunden igen.

    Det siger de kloge er normalt når jeg har haft tendenserne siden den tidlige ungdom.

    Jeg er dog overbevist om at det ALDRIG tager overhånd igen. Gennem behandlingen har jeg fået værktøjerne til at skubbe det væk når det kigger frem.
  • Indstillinger
    så det vil sige man kan godt komme ud af det og live et normalt liv igen. hvor langt tid var du i behandling og hvad kig den ud på
  • Indstillinger
    Hej
    Ifølge LMS er det kun 15-25% af folk med anoreksi der har et kronisk eller længerevarende (mere end 10 år) forløb. Du kan læse mere på deres hjemmeside: http://www.spiseforstyrrelser.dk/for-sk ... tistikker/
  • Indstillinger
    Jeg tror det er meget vigtigt, at du sætter dig god ind i hvad anoreksi egentlig er. Du kan f.eks. starte med en let læselig indgang til emnet som denne artikel
    http://www.viivaa.dk/anoreksi.aspx
    Det vigtigste tror jeg er, at erkende at det er en sygdom der ikke bare har noget at gøre med mad og det at spise, men er en dybere liggende sygdom
  • Indstillinger
    hej jeg er en pige på 21 år, som har et problem med mad. jeg kan ikke rigtig spise, hvis jeg spiser for meget så får jeg bare kvalme. jeg bruger afføringspiller . jeg har det godt hvis vægten siger at jeg har tabt bare 100 gr. og nedtur hvis vægten ikke siger noget. har jeg en spiseforstyrrelse? h
  • Indstillinger
    Hej
    Det kunne godt lyde som om du har eller er på vej ud i en spiseforstyrrelse. DEt er vigtigt at du får fortalt nogle om det. Og det er bestemt ikke godt at du tager afføringspiller. Det kan være rigtig farligt, hvis man tager for mange. Jeg har selv taget rigtig mange tidligere, men er heldigvis ude af det misbrug nu. DEt tog rigtig lang tid for min fordøjelse at fungere ordentligt selv igen.
    Jeg synes det er rigtig godt at du er opmærksom på, at der er noget galt og jeg håber du kan få dig selv til at søge hjælp inden det kommer for langt ud. Jeg har selv været syg i tolv år og det er spild af liv.
    Mvh.
  • Indstillinger
    Hej Lykke.

    Desværre er der mange der tror, at man kun kan have en spiseforstyrrelse hvis man er helt vildt undervægtig eller helt vildt overvægtig. De glemmer bare lige, at dem der er der havde et sindssygt langt sygdomsforløb FØR det kunne ses.

    Om din læge vil sige at du har en spiseforstyrrelse skal jeg ikke kunne sige, men du har et forstyrret forhold til mad, du har ikke kontrol over det og du har det i bund og grund skidt med dig selv - så kan det egentlig være ligegyldigt hvad man kalder det.

    Jeg kan godt huske det der med at 100 g. kunne afgøre om jeg gik igang med dagen glad eller dybt frustreret... Det er FRYGTELIGT.
    Det tog lang tid for mig at lære, at vægten ikke er til at stole på.
    Man kan "veje" 300 g. mere eller mindre den ene dag end den anden, uden at det betyder at man har hverken taget på eller tabt sig.

    Prøv at tænk dig om omkring det med vægten. Det er tal den viser. Simpelthen TAL... Ikke et bevis på din størrelse.

    Eksempel:

    Hvis man træner og får en lavere fedtprocent og skrumper i omkredsen, så kan det tal der er på vægten være det samme eller højere end det var før - fordi muskler vejer mere end fedt.

    Man kan IKKE stole på de tal der er på vægten.

    Stiller du dig på en anden vægt end din egen, vil den højst sandsynligt vise et andet tal - selvom du hverken er vokset eller skrumpet siden du trådte fra den ene til den anden.

    Det er super godt, at du er blevet opmærksom på det her.
    Nu skal du være modig og søge hjælp til det. Hurtigst muligt.
    Du skal tage til din læge og få en snak og du skal være ÆRLIG og både fortælle om hvordan du får det når du spiser og fortælle om dit misbrug af afføringsmiddel.

    Du ved sikkert godt, at afføringsmiddel ikke har en slankende effekt, ikke?
    De dræner kroppen for væske og tømmer tarmen for afføring...

    At misbruge afføringsmiddel kan ødelægge fordøjelsessystemet, og give dig mangeårige problemer med maven.

    Desuden kan du få svære forstyrrelser i saltbalancen i kroppen, hvilket i sidste ende kan være bogstaveligt talt død hamrende farligt.

    Når du kommer til lægen, skal du sørge for at få en henvisning til en psykolog, for det her drejer sig ikke kun om vægt, det drejer sig om selvværd; eller manglen på samme.
    Hvis du får at vide, at du ikke kan få gratis behandling hos psykolog, så vil jeg VIRKELIG råde dig til at finde penge i dit budget til det, for du kan helt sikkert få en henvisning så du får tilskud.

    Allerførst her:
    Bestem dig for, at du kun må veje dig 1/3 af de gange du plejer at gøre det. Og trap så yderligere ned.

    Og ring så til lægen i morgen.
  • Indstillinger
    hej. hvorfor er det at det er så farligt at tage afføringspiller, det gør jo bare at jeg får det bedre med mig selv. jeg ved godt at jeg måske har et problem. da jeg var 15 var jeg nede på 40 kg, og det var en rigtig god tid for mig. jeg havde en kæmpe selvtillid og mit sellvværd var bare i top.
  • Indstillinger
    Afføringspiller ødelægger din krop, fordi du bogstaveligt talt skider alle de vitaminer og salte ud, der skal give dig en sund og slank krop. De ødelægger din naturlige fordøjelse og tarmfunktion, som du risikerer aldrig kommer til at fungere rigtigt igen. Alt det skideri gør dig ikke tyndere, men risikerer i sidste ende at gøre dig invalid og i værste fald at dræne kroppen så meget for vigtige næringsstoffer, at du dør af det.
    Noget andet er, at et misbrug af afføringspiller virkelig er et problem, som du bør søge hjælp for. Du fortjener jo ikke et liv, der er fyldt med piller og bekymringer om din vægt, men derimod et liv fyldt med uddannelse, venner, kærester m.v. Derfor synes jeg, at du skal skynde dig at søge noget hjælp hos din læge, inden du pådrager dig et livslangt fordøjelseshandicap, og så du kan fylde dit liv med alt det dejlige, der følger af at kunne lide sig selv bare fordi man er sig selv.
  • Indstillinger
    Hej
    Det her skriver netdoktor under bulimi, om afføringspiller:

    "Misbrug af afføringsmidler medfører ligesom opkastninger tab af væske og livsvigtige salte, der kan bevirke hjertestop eller kramper..Afhængigt af hvilket afføringsmiddel, der anvendes kan der ses forskellige forgiftninger. F. eks. kan misbrug af Magnesia give magnesium forgiftning, der kombineret med væskemangel kan give nyreskade og nervebetændelse. Flere afføringsmidler kan give forhøjet calcium, hvilket kan give nyresvigt, bugspytkirtel betændelse (der kan være dødelig), muskelsmerter, depression og hukommelsesbesvær."
Log in eller Registrér for at kommentere.