regelmæssig tynd mave med 1-3 ugers mellemrum
Hej
Jeg er en knægt på 16 år, der dyrker en del sport og er i god form.
er 183 cm høj og vejer 63 kg
Jeg har i gennem længere tid haft pludselige tilfælde af tynd mave. Det sker ret regelmæssig med en 2-3 ugers mellemrum og når det gør ondt i maven gør det oftest ond i venstre side. Nogen gange har jeg også ondt lige under ribbenene i venstre side.
Når det sker, er det sådan at der opstår små intervaller af smerter i maven (oftest venstre side) og efter en halv times tid skal jeg på toilettet. Herefter skal jeg nogen gange på toilettet igen, men når jeg har været på toilettet 1-3 gange har jeg det fint bagefter, uden kvalme dog lidt udmattet.
Nogen der ved hvad det kan være? Kan det være min kost?
Jeg er en knægt på 16 år, der dyrker en del sport og er i god form.
er 183 cm høj og vejer 63 kg
Jeg har i gennem længere tid haft pludselige tilfælde af tynd mave. Det sker ret regelmæssig med en 2-3 ugers mellemrum og når det gør ondt i maven gør det oftest ond i venstre side. Nogen gange har jeg også ondt lige under ribbenene i venstre side.
Når det sker, er det sådan at der opstår små intervaller af smerter i maven (oftest venstre side) og efter en halv times tid skal jeg på toilettet. Herefter skal jeg nogen gange på toilettet igen, men når jeg har været på toilettet 1-3 gange har jeg det fint bagefter, uden kvalme dog lidt udmattet.
Nogen der ved hvad det kan være? Kan det være min kost?
Kommentarer
Så jeg vil foreslå dig at skrive ned, hvad du spiser og drikker, så kan det være nogen kan komme med forslag til dig.
Diarré kan stoppes lidt ved tryk 3 fingers bredder over navlen. Er dit tarmsystem blevet undersøgt? God bedring. Helle8
jeg er ikke blevet undersøgt men overvejer det kraftigt.
Lige nu kan jeg fortælle lidt om mine spisevaner:
Jeg spiser 3 hovedmåltider om dagen: morgenmad bestående af rugfras, middagsmad bestående af en sandwichbolle med pålæg og grøntsager, aftensmad er selvfølgelig varierende men jeg spiser sjældent fastfood.
Jeg spiser mange mellemmåltid gennem dagen, ca. 1 mellem morgenmad og middagsmad og 1-2 mellem middag og aftensmad, og jeg spiser igen et mindre måltid efter aftensmad
Er det helt ude i hampen at have sådan nogle kostvaner??
Hvis eller snarere når du har tarm/ fordøjelses problemer lyder det egentlig fornuftigt nok som du gør; mange mindre måltider er sundt for alle.
Fibre giver maven noget at arbejde med. F.eks majs og ris er let fordøjelige, kartofler er meget tunge at fordøje.
Drik lige så meget vand du kan, 2-3 liter daglig det vil også lette processen. Mvh. Helle8
Og - du nævner intet om, hvad du drikker.
Men - selvfølgelig kan der være noget med dit tarmsystem, hvorfor det også kan være en ide med at blive undersøgt, men jeg er ret sikker på, man først og fremmest vil se på dit indtag af mad og drikke.
Hvis dine maveproblemer var konstante, eller i det mindste kom og gik som vinden blæser, så ville jeg helt klart også sige, at der er noget i kosten du ikke kan tåle.
Men at det kommer regelmæssigt forstår jeg ingenting af.
Er det sådan at der er et eller andet du ikke spiser/drikker til dagligt som du kun spiser/drikker med et par ugers mellemrum (fx. hvis nu du får flødeskumskage når du besøger dine bedsteforældre med et par ugers mellemrum) og det så er (op til et par dage) efter indtagelse af det at du får problemer?
Eller er det i forbindelse med nogle aktiviteter? Andre omgivelser?
jeg drikker primært vand, herefter mælk og drikker sodavand i weekenderne.
min mor har fokus på ikke at købe hvidt brød, så det er ofte groft brød jeg spiser.
kan fortælle det sidste jeg fik og spise inden jeg fik dårlig mad de sidste 2 gange:
2 uger siden skiftede jeg fra rugfras til rug/havre gryn da vi ikke havde mere rugfras, på anden dagen med rug/havregrynen fik jeg dårlig mave 1½ time efter indtag.
i går var det sidste jeg spiste inden dårlig mave en mellemstor sandwich med røget skinke og salatblade som jeg købte hos min skoles kantine.
Kan også fortælle at jeg har op til flere gange fået dårlig mave efter en fodboldkamp.
og besøger ikke så tit mine bedsteforældre
ellers tak for rådene ind til videre