Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hjælp? Jeg ved ikke hvad det er?

Goddag. Jeg har gennem 8 måneder kun dyrket sex med en nemlig min kæreste og hun blev testet 1 uge før vi mødte hinanden og fejlede intet. Men indenfor de sidste 2 måneder er der begyndt at vokse nogle små "klumper" af hud inde under forhuden omkring glansen. De er ikke til gene, gør ikke ondt eller noget som helst , ej heller ved berøring. Jeg har googlet kondylomer osv men synes ikke der er nogen lighed da der er tale om små klumper og ikke store gevækster i mit tilfælde. Jeg har derudover også hørt at det skulle gøre ondt hvis man har kønsvorter. Min kæreste har ikke oplevet at hun har haft nogle sidenhen så derfor spørger jeg jer. Hvad kan det være? Og hvad kan man evt gøre for at komme af med det?
Hilsen en fortvivlet ung mand

Kommentarer

  • Indstillinger
    Kønsvorter kan være så små at de er så godt som usynlige for det blotte øje og de kan være kæmpestore - og alt der imellem.
    De kan have flere forskellige udseender.
    Som oftest kan "ejeren" af dem ikke mærke at de er der - altså ingen smerter.

    http://www.patientvejledningen.dk/vejle ... ondylomer/
    "Kondylomer er små, vortelignende knopper, der sidder enkeltvis eller i grupper på kønsdelene eller ved endetarmen. De kan undertiden være svære at få øje på. "

    http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/kondylomer.htm
    "Kondylomerne kan være så flade, at de er usynlige med det blotte øje, men kan give svie og kløe."



    Men: Kan det ikke bare være talgknopper?
    De er helt fuldstændig uskadelige - tværtimod; de er helt naturlige og smører penis.
  • Indstillinger
    Men så vidt jeg har kunne læse så smittes kondylomer kun ved kønslig omgang og da min kæreste blev testet en uge forinden vi mødte hinanden og ikke fejlede noget og hun er den eneste jeg har været i seng med hvordan kan de så opstå? Er det evt noget der kan gå i udbrud efter lang tid? Jeg har også overvejet muligheden om talgknopper men såvidt jeg kan se er de kun små lyse knopper hvorimod disse er store samlinger hud under forhuden ved glansen? Men jeg kan selvfølgelig ikke vide. Jeg har bestilt en tid hos lægen men ville bare være lidt forberedt på hvis det kunne være noget alvorligt
  • Indstillinger
    Når lægerne tester for sexsygdomme tester de ikke for HPV.

    HPV er en virus-gruppe hvoraf nogle former kan give celleforandringer hos kvinder, andre kan give kønsvorter.

    Og som sagt kan din kæreste SAGTENS have haft kønsvorter uden at vide at de var der.
    De kan være næsten usynlige og desuden kan de sidde langt oppe i skeden.

    ---

    Vil lige indskyde, at det at man har kønsvorter ikke betyder at man får celleforandringer der kan føre til livmoderhalskræft, da det er forskellige typer af HPV-virus der fremkalder de forskellige ting.

    Og af de kvinder der smittes med lige præcis de former for HPV der kan føre til celleforandringer får kun nogle få disse. Altså er smitte med disse typer IKKE ensbetydende med at man får celleforandringer. Og at man får celleforandringer er ikke ensbetydende med at man udvikler kræft.

    Man kan nu blive vaccineret mod livmoderhalskræft. Altså: Man kan blive vaccineret mod HPV-virus, som potentielt kan føre til celleforandringer.

    Kvinder bør hver 3. år blive test for celleforandringer.


    Information bl.a. herfra: http://www.apoteket.dk/Sygdomsleksikon/ ... inger.aspx
  • Indstillinger
    Tak for hjælpen. Jeg føler mig nu lidt klogere og forberedt når jeg skal til lægen i morgen :)
  • Indstillinger
    Velbekomme!

    Skriv lige hvad det ender med...
Log in eller Registrér for at kommentere.