Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Piller som Akarin.

Redigeret 26 maj, 2011, 03:48 i Angst
Hejsa.

Jeg har læst mange positive ting, fra folk, som har prøvet Akarin.
Men det er vist også udgået fra marked.

Er der nogle som kan anbefale et andet præparat som minder om Akarin?

Hilsen
Daniel

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Jeg har også fået akarin , det står ikke på listen længere. men cipramil har samme stof i . hvis du slår op på cipramil står der de andre slags piller . med samme indhold i . men det er lige hvad du tåler. Hvis jeg selv skulle vælge er jeg ikke sikker på cipramil. men det er et gammelt præperat. men lægerne siger det er nøjagtig det samme , bare hver sin virksomhed der ligger navn til. Held og lykke
  • Indstillinger
    Hej Daniel

    Ja, Akarin ser ud til at være udgået. Men Akarin var et kopiprodukt af den oprindelige pille, som medicinalproducenten Lundbeck opfandt. Indholdsstoffet hedder citalopram og den oprindelige pille hedder Cipramil, og den kan selvfølgelig stadigvæk fås.

    Siden er der kommet i hvert fald én kopi mere. Den hedder Citalopram, altså det samme som indholdsstoffet.

    Fordelen ved kopiprodukter er, at de er billigere end originalproduktet. Og eksperterne har ret i, at indholdsstoffet i kopier er nøjagtigt det samme som i originalproduktet. Alligevel kan der være forskel, dels fordi der kan være andre fyldstoffer i, og dels fordi myndighederne tillader en vis forskel, når en kopi skal godkendes.

    (Det er måske lidt svært at forstå, for hvordan kan der være ”en vis forskel”, når kopien er identisk med originalen? Forklaringen må være, at det er MÆNGDEN af indholdsstoffet i den enkelte pille, der er større (eller evt. mindre) end i originalproduktet. Og det kan godt have en stor betydning, for netop ved depressioner er det af afgørende betydning, at man får en dosis, der hverken er for stor eller for lille.)

    Men alt dette er indforstået snak, i forhold til hvad du ønsker at vide, Daniel. Hvis man skal begynde på antidepressiv medicin, så er det lige meget, om man bruger originalproduktet eller en kopi. Det, der er vigtigt, er, at man får et stabilt forløb med samme slags og ikke hele tiden skifter mellem forskellige kopiprodukter. Hvis man først har fundet noget, der virker, skal man helst blive ved med det og ikke lade sig overtale af apoteket til at få noget andet, bare fordi apoteket SKAL sælge det billigste produkt.

    Du skal lige vide, at der ud over produktet Cipramil og kopierne af det er mange andre slags antidepressiv medicin med andre indholdsstoffer end citalopram. Det kan sagtens være, at din læge foretrækker et andet produkt.

    Mange hilsner

    Kamliadamen

    P.S. Jeg vil ikke undlade at gøre opmærksom på, at det er vigtigt at finde selve årsagen til, at du fik en depression og gøre noget ved den, f.eks. med psykologbehandling, for ellers kommer depressionen bare igen, når du holder op med at tage pillerne.
Log in eller Registrér for at kommentere.