Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Ung mand - åndedrætsbesvær

Redigeret 25 maj, 2011, 15:35 i Motion
Hej folkens!

Jeg er en ung mand på 22 år, som har store problemer med at få vejret når jeg dyrker motion. Jeg er 190 cm høj og vejer ca. 87, så jeg er ikke rigtig overvægtig.

Det mest mærkelige er at jeg ingen problemer har med at løbe i et konstant tempo, men hvis jeg overanstrenger mig selv, begynder jeg at se sort og svært ved at få vejret.

Jeg har tidligere dyrket meget motion, nu spiller jeg bare lidt fodbold engang imellem, men ikke noget fast. Det er specielt hvis jeg tager en tur op og siden og skal løbe tilbage bagefter, jeg får problemer.

Desuden skal det nævnes jeg er ryger og har røget on and off i 8 år, jeg ved godt at det nedsætter min lungefunktion, men mener stadig ikke det kan passe at jeg allerede i en alder af 22 år, kan have problemer med at presse mig selv fysisk. Da ca. halvdelen af fodboldholdet ryger, synes jeg det er mærkeligt, at jeg er den eneste der har det på følgende måde.

Jeg har allerede planlagt et rygestop her til sommer, efter ferien, hvor motivationen for engangsskyld er i top, da jeg er ved at være godt og grundig træt af det.

Jeg håber der er nogen, der har noget klogt at sige og om der er andre der har det på samme måde.

Mvh Mads

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej
    Der er noget der hedder anstrengelses astma, som kunne være dit problem. Snak med din læge om evt. medicin. Astma Allergi Danmark har en hjemmeside og telefonrådgivning du også kan benytte dig af hvis du vil vide mere. God bedring Helle8
Log in eller Registrér for at kommentere.