Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

fed, men ka ikk lide GRØNT el, FRUGT!

Hej ,
jeg har taget 10 kilo på , inden for to måneder .
nu vil jeg af med dem igen , men kan ikke tabe mig ,
jeg kan ikke lide noget GRØNT OVERHOVEDET ! jeg kan kun lide æbel og banan, af frugt!
nogen der har det som mig?
hvad ka jeg gøre??

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hvad har du levet af før du så tog de ti kilo på lige pludselig?

    Og hvorfor har du taget 10 kilo på på 2 måneder? Det er rimelig heftigt, især hvis din vægt før da har været stabil.

    Jeg tænker, om du fejler noget der ændrer dit stofskifte, eller om du simpelthen har ændret spisevaner i yderst uheldig retning?

    Uanset hvad, så må jeg kommentere på det med frugt og grønt, for du lever ekstremt usundt.

    Jeg syntes ærligt talt at det er noget pjat at sige, at du overhovedet ikke kan lide noget som helst frugt og grønt andet end æbler og banan.

    Det kan serveres på 117 måder: Revet, hakket groft, dampet, kogt, stegt, bagt, naturel, stærkt krydret eller marineret, blendet til suppe, helt skjult i kødsovs og andre sammenkogte retter osv. osv. osv. osv.

    Hvornår besluttede du dig for at du ikke kunne lide nogen som helst grøntsager og kun æble og banan af frugt?

    Og hey - du kan lide æble og banan. Kan du så både lide næsten grønne bananer og helt vildt modne bananer, og lide både røde, grønne og gule æbler?

    Du foretrækker nok æbler og bananer i en bestemt tilstand, hvis man kan sige det sådan.
    Så vil du nok også kunne lide andre frugter og grøntsager hvis de er i en anden tilstand end den du lige forbinder dem med.

    Hvornår smagte du sidst på fx. gulerod både rå og revet ned i og kogt med i kødsovs, på peberfrugt både rå og i en wok-ret og på henholdsvis en meget moden pære og en meget hård pære?

    Hvis du absolut insisterer på at du på ingen måde overhovedet kan lide frugt og grønt må jeg lave en sammenligning:

    Syntes du altid at det er en fornøjelse at gå på arbejde/i skole? Nej. Men du gør det alligevel, fordi der er et formål med det: Du skal tjene penge/lære.

    Spiser du ikke frugt og grønt, beder du om at blive alvorligt syg på sigt. Altså er der hermed et formål med at spise det selvom du ikke syntes det er en fornøjelse.

    Vedrørende at du vil tabe dig:

    Færre kalorier indenbords end du forbrænder - og kalorierne skal være fra en varieret kost.

    Hvad spiser og drikker du i løbet af et par normale dage????
  • Indstillinger
    hey. hold da op et svar jeg fik (:
    hmm, når man flytter hjemmefra kan man æde alt det man vil, og hele tiden .
    på den måde tog jeg de 10 kilo på så hurtig.
    jeg har aldrig nogensinde fået grønt, derfor ka jeg ikke få det ind i munden , bare smagen af det ::::::::: det gir mig gåsehud!

    hmm ang, frugt. selvom man bare blir ved og ved med at presse sig selv til at spise det , ka jeg bare ikke . puuha .

    jeg drikker vand vand vand . og er begyndt kun at spise en potions aftensmad.
    men kunne være rart med en lidt anden form, for "slanke" kur .

    men ja .
    Håber du ved ? (;
    Tak for dit svar sidst .
  • Indstillinger
    Hej
    OK, du har slet ikke været vant til frugt og grønt. Det lyder ikke som om du er fed, hvis det er 10 kg. overvægt, men fint at være opmærksom på problemet allerede nu. Jeg vil foreslå du tog en livsstilssamtale med din læge og en fik en henvisnig til diætist, så kunne du få nogle gode forslag til altenativer. Hvis du ikke er glad for at gå til læge kan du sikkert finde en privat diætist.
    Det koster også penge hvis du er nødt til at skifte garderoben ud fordi du ændrer størrelse. Mvh. Helle8
  • Indstillinger
    Hej igen
    Dit spørgsmål går på kost og det er sikkert fokus for dig når du er begrænset i kosten og gerne vil undgå at tage mere på.
    En ting jeg kom til at tænke på er motion, dyrker du sport, kunne du trappe lidt op, gå i stedet for at cykle osv.? Mvh. Helle8
  • Indstillinger
    Hey jensen.

    Super flot du har skåret ned på dit aftensmåltid :-)

    Hvis du gerne vil tabe dig og ikke kan li frugt og grønt... kan du evt starte med at skifte det hvide brød, ris og pasta ud med fuldkorns.. fjerne smøret fra brødet.
    spise en skrive rugbrød med magert pålæg/ost til mellemmåltid.. det er rigtig vigtigt at du spiser mange små måltider i løbet af dagen... helst 5-6 stk..

    Er selv kræsen med grøntsager.. men har fundet ud af hvis jeg bager dem (skåret ud som fritter) med en masse krydderier og lidt olie, så smager de bedre end prommesfrites... det er rodfrugter jeg mener... gulerødder, pastinak, knoldselleri, rødbeder osv... mange rodfrugter bliver "søde" når de blir bagt... men prøv dig lidt frem for du ender nok med at finde bare lidt grønt du kan li...

    Held og lykke :-D
  • Indstillinger
    Du mener ikke, at du i løbet af hele dagen KUN spiser en portion aftensmad, vel?
Log in eller Registrér for at kommentere.