Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Kondom

Hey folkens...
Man siger jo, at sex med kondom er sikker sex. Altså at et kondom er det eneste som beskytter 100% mod HIV. Men når man læser om kondomer og graviditet, er sikkerheden "kun" 97%. Og da HIV findes i mandes sæd og er "skyld" i graviditet, hvordan kan man så få to tal? Hvis den holder stik med de 97%, skulle et kondom, i teorien, jo kun beskytte kvinden 97% imod HIV... Hvis altså manden er positiv...

Jeg er ikke bekymret eller noget, det slog mig bare lige :-)

Kommentarer

• Du har da helt ret. Jeg vil da mene at de 3% usikkerhed handler om de tilfælde, hvor kondomet går i stykker, falder af eller i det hele taget ikke er brugt korrekt - og i det tilfælde gælder det vel også risikoen for smitte af ikke bare hiv men alle seksuelt overførte sygdomme.
  • Der bliver skrevet, at hvis kondomet benyttes RIGTIGT, yder det 97%...
  • Ja men, du har da givet stadig helt ret. Et kondom anbragt aldrig så rigtigt kan jo springe, så derfor kan producenten jo ikke sige 100%, og det er der vel ikke ret meget her i livet, man kan sige det om.

97% vil jeg stadig mene hører under den kategori, man kan kalde sikker sex.

Jeg er da enig i, at det således er forkert at skrive, at det beskytter 100% mod hiv, hvis noget sådant indtræffer. På den anden side, så skal personen jo først og fremmest være smittet, og den anden part skal være dybt uheldig for at modtage smitten, det er nemlig i forvejen ikke særligt "nemt" at blive smitte med hiv, men uheldet har jo været til stede i en masse tilfælde, det ved vi jo. Så på den måde er det ikke lige så risikofyldt, som hvis en pige har ægløsning på det tidspunkt, hvor kondomet springer.

Men - og jeg kender det godt, hvis man får sådan en tanke - jeg kan da foreslå dig at kontakte aids-linen eller en af de andre linier, der oplyser om kønsoverførte sygdomme, og forhøre dig der.

Og så vil jeg - og andre sikkert - blive glade, hvis du så vil komme tilbage her på debatten og fortælle, hvad der der er blevet sagt.
  • Nu er jeg selv HIV-smittet, så kender alt til risiko osv :-) Det var også bare de to tal, som jeg kom til at tænke lidt over...
Log in eller Registrér for at kommentere.