Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

infektion fra min kat

Redigeret 8 september, 2013, 03:57 i Åben debat om infektioner
hej..
vi har lige fået en lille killing i går, lørdag. så her i dag søndag har den sat sine klør ned i min finger, så der en lidt dyb flænge, kan der være risiko for infektion?
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    det kan der godt ..men rens godt med sæbevand ---og tag plaster på ----men lille mis skal måske have klippet og pudset negle---

    men du mener måske at katten smitter dig -så må du til dyrlægen ---de ved det nok bedst
  • Indstillinger
    tak for svaret.. men er det ikke først hvis der går betændelse i jeg skal begynde at blive nervøs?
  • Indstillinger
    Når man har med kattekillinger at gøre, kan man ikke undgå at få "killingehænder", dvs. diverse rifter, men lad være med at lege med den med dine hænder; leg med en snor eller en lille pind, og hvis den får revet dig, skal du sige fra. Sig nej, tag hånden væk, men lad være med at råbe af den.
    Katte kan godt lære at lade være med at rive, men som med alt andet, så tager det tid. Nu skriver du en lille killing; den er forhåbentligt mindst 12 uger gammel? Er den ikke det, så er den taget for tidligt fra sin mor, og kan derfor sagtens udvikle adfærdsforstyrrelse, hvilket kan give problemer på længere sigt.

    De fleste katte klarer helt og aldeles selv at ordne deres negle, så dem skal du altså ikke begynde at klippe i - om ikke andet så fordi, der sidder blodkar ret langt uge i neglene på et kat, så man skal virkelig vide hvad man gør, men sørg for at katten har noget at kradse i - et kradsebræt f.eks.

    Og - de fleste katte er også meget renlige, så en rift bør ikke give de store problemer. Selvfølgelig skal du rense med sæbevand, hvis den får revet dig, men du behøver ikke blive nervøs over det, heller ikke hvis der skulle komme en smule betændelse i. Det er kun hvis det også begynder at gøre ondt og bliver varmt, du lige skal kontakte - ikke dyrlægen - men din egen læge.
  • Indstillinger
    Hej
    Hvis din stivkrampevaccination er mere end 10 år gammel, skal du have den fornyet, det er generelt en god idé at holde vaccinationen ved lige, så der ikke sker noget hvis du bliver revet eller bidt af dine dyr. Mvh. Helle8
  • Indstillinger
    Min nabos kat kom i går ved en fejltagelse, da den ville springe op og ligge på min mave, til at sætte en klo i min finger. Lige ved neglen, så det gør lidt ondt i dag. På fingeren kan nu ses 5 små røde blodårer. ?
    Men en kat renser altså sine kløer, så jeg skal ikke være nervøs ?? Måske strømmer der "hvide riddere" til for at hjælpe. ?

    Min venindes søn blev bidt af en kat og han blev opereret flere gange, så bliver man jo en smule nervøs. Men tænderne kan katten jo ikke børste, så det er noget andet ??
  • Indstillinger
    Selvfølgelig kan man være uheldig, og der går betændelse i en sådan rift eller et bid. Min mand kæmper f.eks. lige nu voldsomt med et myggestik, han fik for over et år siden, og det har nu udviklet sig til en værre historie.

    Men - man kan også være uheldig, hvis man river sig på en busk i haven, et stykke rustent ståltråd på en mark, en afrevet papæske i supermarkedet osv osv osv.....

    En kat er altså ikke mere farlig end alt muligt andet.

    Vær naturligvis opmærksom på om der går betændelse i stedet, og - som jeg vist har nævnt tidligere i denne debat - om det bliver varmt eller hæver, og er det tilfældet, så er det nok en god ide lige at få det tjekket ved lægen, så man kan få noget antibiotika.

    Jeg har i øvrigt ladet mig fortælle at et menneskebid faktisk kan være mere farligt end et dyrebid, men om det passer, ved jeg ikke. :-)
  • Indstillinger
    Hej lotte123

    Tak for dit svar et eller andet sted gør det mig mere rolig.
    Jeg er sikkert blevet noget nervøs efter den omgang min venindes søn havde. Det var meget, meget slemt. Det var et held han beholdt armen, det kunne være gået galt.
    Min mand siger også jeg skal tage det roligt, den har, når den satte sig hos ham boret sine kløer lidt ned i de bare ben. Jeg fatter ikke han kan holde det ud.

    Jeg pressede alt det blod ud, jeg kunne, jeg tænkte det ville rense såret. Det er dælme også nogle lange kløer den har. Men det var et uheld, den skulle lige holde fast og det blev så i min finger.
  • Indstillinger
    Jeg har haft katte hele mit liv, og selvfølgelig har jeg oplevet at få skrammer og bid - det kan vel ikke undgås.

    En gang var den ene ved dyrlæge, den havde en byld, og da dyrlægen fik trykket hul, så gjorde det så afsindigt ondt på katten at den i afmagt fik bidt mig ret så voldsomt i fingeren - og ja, det var jo også mig, der holdt den fast - :-). Jeg fik et dybt hul i fingeren, men også det lægte helt naturligt.

    På den anden side, så kan - som jeg har nævnt både her og i en anden debat - et lille uskyldigt myggestik være langt, langt værre. Det, din venindes søn blev udsat for - var "bare" sort uheld - det kunne som nævnt også være sket, hvis han var blevet revet af noget helt andet; på samme måde som min mand fik dette inficerede myggestik. Vi rejste oppe nord på, hvor der virkelig er mange myg - og vi fik da helt klart rigtigt mange stik begge to, selv om vi beskyttede os, men det var så kun en enkelt myg, der var et problem. Ligeså med flåterne; af en million flåter - kan der være en enkelt, der kan give fatale følger.

    Og ja - man kan være uheldig at det dyr, der får bidt eller kradset en - netop selv har været i forbindelse med noget inficeret, der måske ikke skader dyret, men altså kan gå videre.

    Jeg vil bare slå fast, at en kat altså ikke er mere "farlig" end alle andre dyr - eller "ting" for den sags skyld.

    Det er nok selve livet, der er farligt. :-) Er man lige netop inde i en periode, hvor man er mere modtagelig for infektioner, eller?.....

    Jeg fik f.eks. for første gang i mange, mange år influenza her først på året - hvorfor huggede den på mig nu, når den ikke har gjort det i årevis?
  • Indstillinger
    Jeg ser for resten lige højere oppe i debatten - det er jo også en god ide at sørge for at ens stivkrampevaccination er opdateret, så er det i hvert på plads.
  • Indstillinger
    Uh ja, den stivkrampe vaccine giver mig dårlig samvittighed, for det er mange år siden nu. Ak ja, livet er farligt, man kan dø af det.
    Tusind tak, fordi du svarede.
    Og nu går dette ikke mere, kan jeg så komme i gang.
Log in eller Registrér for at kommentere.