Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Byld i bagen?

hej herinde.
er en fyr på 20, som igår opdagede at jeg havde en knop lige midt i anus tæt ved ringmusklen (tror jeg). tænkte at jeg lige ville vente et par dage og se om det ikke gik i sig selv igen.
Men så her til morgen er bylden(tror jeg det er) hævet til størelse med en ca en lille gennemsigtig marmorkugle.
Det sviger, og gør ondt, især ved hygiejne efter toiletbesøg.
bylden er rigtig hård, og gør ondt når jeg spænder bag i.
Det er så slemt pt at jeg ikke kan sidde ned og er sygemeldt fra arbejde imorgen.

Er der nogle der har oplevet det samme, eller ved hvad der kan få det til at gå væk ?
Evt nogle gode råd til at lindre smerten?

Man kan vel sige det er en rigtig Pain in the ass :(

Kommentarer

  • Indstillinger
    Der er ingen vej udenom: Du SKAL til lægen.

    Hvis det er en byld:

    Du kan måske godt trippe rundt derhjemme og vente på at den sprænger, men det får du ikke noget godt ud af.

    Hvis ikke den bliver ordnet af en prof så betændelsen bliver helt udtømt og huden heler ordentligt op risikerer du at den kommer igen og igen og igen og igen...

    Du vil formodentlig få et lille snit, blive renset, få penicillin og alt efter dybden på bylden måske skulle have renset stedet igen en eller flere gange i løbet af ugen.

    Hvis det ikke er en byld, er det nok en hæmoride. De kan i visse tilfælde klares med ro, andre smørelse og andre igen kan de blive klemt af af lægen.

    Se at få kigget på det i morgen :) Og nej; det er ikke pinligt.
  • Indstillinger
    Tak for dit svar.
    ja det er helt sikkert at jeg skal til lægen med det samme imorgen.
    pinligt? jo. Men kan se at der ikke er nogen vej udenom, hellere et lille snit end en operation.

    Nu vil jeg smutte i seng, og sove på MAVEN :(
  • Indstillinger
    der er intet pinligt ved at gå til lægen ---det er hans arbejde --og han er der for vores skyld ----og vi er der for hans skyld --det er os der giver ham brød på bordet --
    så vi har brug for hinanden .--tænk på det
  • Indstillinger
    Det er rigtigt ja.

    Var til lægen i formiddags og fik at vide at det er en hæmoride :/
    Dog at det ikke var så slemt.
    Fik noget proctosedyl rektalsalve til at smøre det med, og så skulle det gerne
    være væk iløbet af ca 10 dage.

    Søger dog stadigvæk gode råd til at lindre smerten, evt også hvordan jeres oplevelse har været med samme problem.

    er lidt panik da det er første gang :(
  • Indstillinger
    Ja, jeg døjer også med problemet ind i mellem, og bruger også sådan en salve, men den må man jo ikke smøre på hele tiden, så jeg har god erfaring med at bruge vaseline, som man jo uden problemer kan bruge flere gange dagligt, og det synes jeg giver god lindring.

    Og så har jeg også god erfaring i at vaske mig efter afføring, da netop en sådan hæmoride kan gøre, at man ikke kan tørre sig ordentligt, og der kan sidde en lille bitte rest afføring tilbage, der kan give voldsomt ubehag - svie og kløe.

    Nu er du jo mand, så du har ikke problemet med for stramt undertøj, eller for stramme bukser - det er jo kvindefænomen, desværre - men sørg for underbukser helst af bomuld, der sidder ordentligt og ikke generer, men det er jo sjældent et problem for mænd.
  • Indstillinger
    tak for de gode råd.
    Har på fornemmelsen at det er en af de ydre, som sidder lige ved endetarmsåbningen, og ikke en der sidder oppe i.

    Men håber virkelig den forsvinder hurtigt igen.
    Kan næsten ikke side ned & heller ikke køre bil, og samtidig har man den der rigtig irreterende fornemmelse af der sidder noget og irretere, som bare ikke skal være der.

    Har været sygemeldt idag, og sygemelder mig til imorgen, da jeg håber på at smerten er knap så slem efter 4 dage. (lægen sagde den ville være væk efter 10 - 14 dage)

    Ikke mindst er det fysisk irreterende for kroppen, men samtidig går det også ud over psycken, da det ikke er særligt opmuntrende.
    - En rigtig Pain in the ass :)

    Btw så tror jeg det er kommet efter at have sat ned på et koldt fortorv efter en bytur lørdag :/
  • Indstillinger
    Jeg har godt nok aldrig nogen sinde hørt, at man kan få hæmorider af kulde, men dermed er ikke sagt, at det ikke passer.

    Jeg har altid fået at vide at hæmorider kan man få, hvis man f.eks. har noget hård mave og derfor presser lidt voldsomt, og at nogle er mere disponerede for den slags end andre, men at det skulle komme ude fra?

    Ja, der kan man bare se.

    I øvrigt kan jeg da foreslå dig at sidde på f.eks. en badering - fås i en legetøjsforretning. Hvis du putter ringen i et pudevår, så er der som ingen, der lægger mærke til det.
Log in eller Registrér for at kommentere.