Hjem Tænder og mund Åben debat om tænder og mund

brugerbetaling læger på sundhedskonference?

Jeg er 35 år, som 16 årig blev jeg ramt af stefalykokker lægerne mente det var kommet gennem en forkølelse jeg lige havde haft i munden og ind gennem nedbrudte slimhinder, fik piller 8 uger for at slå det ihjæld i kroppen(invendige bylder)

Efter jeg kom ud fra hospitalet hvor jeg havde fået taget jeg ved ikke hvor mange blodprøver + rygmarvprøve før de fant det, havde jeg også fået en kronisk lidelse, overfølsomhed (nældefeber) her har jeg prøvet priktest og blodprøver men man har ikke kunne finde ud af hvad det er jeg ikke kan tåle. Pillerne virker dog mod det. selv om man bliver eller kan blive lidt tør i svælget når man ikke drikker nok vand!

nu til sagen!!
jeg har debateret så mange steder, for i læger ved mange sygedomme "kan" smitte gennem munden, hvorfor når i snakker brugerbetaling vil i have tandlægen over sygesikringen?????

er det fordi i vil lave et grisk erverv akkurat som tandlæge brancen er blevet???

skal vi ikke netup arbejde den anden vej rundt på sigt og få sundhed generalt over sygesikringen??

Nyt fra Lars Gaardhøj!!!
kig her: http://www.youtube.com/watch?v=gomxsJ9I ... r_embedded

naboens tænder skal laves før hun med tør mund på medicin, dulmer hendes diagnose på det lokale apotek(bodega) inden hun hoster mod andres børn.. før de i frygt skal vaccineres mod en h2n2 eller vaske hænder for at undgå det samme!!!!

derfor skal tandlægen over sygesikringen (over skatten) og vi skal ikke gå bruger betalingens vej!?!?

Så hvorfor snakke i den anden vej rundt
vær da lidt humanistisk lidt ala Lars gaardhøj?????

Kommentarer

  • Du er inde på debatforum, hvor det er brugerne der debatterer, og der er derfor ingen læger her.

    Hvis du vil have kontakt til læger, skal du skrive til brevkassen.

    I øvrigt mener jeg, at læger og tandlæger har nogenlunde samme indtjening - det er bare et spørgsmål om, hvordan overenskomsterne er strikket sammen. Læger får det hele fra staten - tandlægerne kun en vis procentdel, og henter derfor resten direkte hos brugeren.
  • Jeg har smidt linket til lige netup denne debat tråd i gruppen på facebook for læger uden grænser 42.000 fans har den gruppe. Jeg mener ikke det kun er læger der har lov at svare, håber på både de alm borgere og andre. jeg ønsker debat om emnet og måske skabe lidt holdnings ændringer?
    det er vel det som man i bund og grund har debat sider til?

    selv synes jeg det er et STORT tilbage slag hvis i får bruger betalinger for alt indenfor sundhedssektoren :-)
  • Det må du undskylde. I og med du brugte en direkte tiltaleform til læger, opfattede jeg det til, at du ønskede en debat med læger og altså ikke med lægfolk, og da der er mange brugere her der tror, at de har direkte kontakt til en læge, ville jeg bare gøre opmærksom på, at det har man altså ikke her; men det har jeg så misforstået.

    Jeg er egentlig ret overbevist om, at tandlæger gerne ville have en overenskomst på samme måde som læger, hvorfor det hele vel i bund og grund handler om, hvor meget vi som borgere er interesseret i at betale i skat for at kunne opnå fuld forplejning uden ekstra egenbetaling.

    Eftersom man efterhånden er kommet så langt, at flere og flere sygdomme kan behandles, betyder det også at den sektor iflg. sagens natur bliver dyrere og dyrere, hvorfor politikerne vender blikket mod hvilke sygdomme, der kan flyttes over til egenbetaling, og det er bestemt en stor både politisk og etisk diskussion, men som altså primært handler om penge, og hvem der skal betale, og der er jo ikke andre end os selv til det, så jeg opfatter nu dit indlæg til at være et skattepolitisk debatoplæg, som jeg ikke er helt sikker på jeg ønsker at deltage yderligere i.
  • Jeg skrev nok også lidt så det virkede som om det kun var læger jeg tænkte på i oplægget, Men jeg ville gerne lidt af hvert..

    Jeg har siden hospitals opholdet da jeg var 16 år fået en diagnose med ADHD som jeg fik i 2007 men har gået mere eller mindre uden rette diagnose på forskelligt medicin siden 2005, i starten fik jeg ritalin og andre produkter, som gav mig mareridt, søvnbesvær, hovedpine og en følelse af at gå rundt i en osteklokke om dagen, jeg mailen frem og tilbage hvis jeg føler noget med medicinen med min læge..

    Jeg er siden begyndt at få strattera 40 mg.
    det har fået hvad jeg selv føler 80 % af mit myldertanker og invendig stress væk, gråd i øjnene før jeg skulle på job om morgenen traume tanker & andet fra fortiden til at fordufte lidt fra mit sind.

    Nu skal man vide jeg har først fået diagnosen som voksen, jeg tror der er stor forskel på om man får sådan en diagnose som voksen eller som barn.. jeg føler vi alle mennesker har en grad af epilepsi, adhd, add osv i os..

    bare et spørgsmål om hvilken en retning uret med viseren går tænker du udadvendt eller indadvendt. eksempelvis drikker jeg 3-4 kopper kaffe ruller mit tankemylder derud af, bliver ked får hjertebanken og angst for eget helbred lidt ala klaustrofobi og må gå hjem... ved mange andre med adhd har diagnosen i anden retning og slapper af med kaffe eller ritalin men ved mig er det omvendt. Jeg tror altid jeg har haft en lille grad af ADHD i mig..

    men jeg tror adrenalin ved traumatiske oplevelser og kost og andet kan påvirke andre stoffer i hjernen og derved gøre graden værre.

    Jeg ved nu jeg har været på sundhedskonference med min læge, en anden psykriator plus denne psykriators patient... Hvor jeg og den anden patient skulle forklare om vores adhd for 150 læger + psykriatore. Give dem et billede levende billede af patienter med samme diagnose men hver sin retning i sindet.. Så de kunne stille diagnosen overfor andre, så snakkede vi forebyggelse, overdiagnotisering af børn osv.

    Endte med at blive en stor samtale med hele salen.

    Du er her: Forside ›› Krop & Sundhed ›› Opråb: Drop ADHD-medicin og kig på kosten
    http://videnskab.dk/krop-sundhed/oprab- ... -pa-kosten

    dette er noget af forebyggelsen! men jeg tror det påvirker vores gener ikke kun nu og her føden, medicin væske osv.. også for kommende generationer..

    Jeg ved godt at er urets viser for langt til en side, kan man ikke klare det med kost alene.

    nu tænker jeg ikke kun adhd jeg tænker alle mulige diagnoser vi har 300.000 med angst reliterde sygedomme og følge lidelser. 100.000 voksne med diagnosen adhd. (dette kun voksne) dertil kommer alle børnene og flere af dem nok fejl diagnoser.

    jeg kan ikke med en fuld løn betaler alle de andres kroniker ordninger på sigt, heller ikke alle dem vi sender i ble 10 år før tid eller 35 årige vi sender på psyk, når sindet svigter. Dette handler om hele vores samfunds økonomi på sigt også.. (job på bidtand under særlige vilkår, førtidspension, fleksjob ordninger osv osv. kroniker medicin gennem kommunen osv osv

    flere af disse mennesker kan set med mine øjne måske holde et gemytligt og rart sind med mentalt overskud 10-15 år mere

    hvis man forebygger anderledes på andet plan, kosten, væsken, og de tænder vi bearbejder føden med plus at folk på sigt via denne forebyggelse hoster mindre med tørre slimhinder på medicin i bussen mod hinanden.

    En vinter dag en med forkølelse den næste med tør mund på medicin osv
    hvilke baktusser kan dit eler mit & børnenes sind takle og modstå individuelt???

    Medicin ødelægger psykisk syges tænder
    http://www.dr.dk/Regioner/Trekanten/Nyh ... 071750.htm

    Alvorlige bivirkninger skjules helt lovligt
    http://videnskab.dk/krop-sundhed/alvorl ... lt-lovligt

    og dertil hverdagen vi alle er i offentligt:
    Du bliver syg af offentlig transport

    http://ekstrabladet.dk/kup/sundhed/article1489731.ece
Log in eller Registrér for at kommentere.