Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hjælp? Skizofreni?

Redigeret 29 juni, 2011, 10:26 i Skizofreni
Hej alle sammen. Jeg sad helt tilfældigt på computeren da jeg fandt noget om skizofreni. Jeg blev bange og så at mange af symtomerne passede på mig:

-Jeg er bange for at folk(især voksne) kan høre mine tanker.
-Når jeg er hjemme kan jeg høre stemmer og lyde, også siger jeg det til min mor der kigger mærkeligt på mig, fordi hun ikke kan høre noget.
-Jeg har tit tænkt på at begå selvmord ikke for nogen grund bare for sjov.
-Jeg følger mig tit forfulgt, især når jeg er alene.
-Jeg kan tit ikke finde ud af at formulere mig ordenligt når jeg snakker med andre mennesker.
-Jeg har aldrig haft en nær ven som jeg fortæller alt til.
- Jeg kan f.e.ks sidde i vores stue også havde glemt at slukke mine lyskæder også er jeg bange for at der går ild i hele huset og jeg må slukke dem.
-Jeg tænker tit på at hvis der kom en sindsyg mand ind i vores hus og hvordan jeg ville reagere...
-Jeg ser tit ting som ikke er der. Hvis et stykke tøj ligger hen over min seng ser jeg det straks som en død pige eller andet..
-Jeg har tit følt mig svimmel eller som om det hele er tåget og kan ikke huske noget også efter 2 sek kan jeg huske det hele igen.
-Jeg er meget bange for alt. Nogle gange når folk række rmig hånden og siger goddag, er jeg bange for de har farlige bakterier som kan dræbe mig.
-Jeg tænker tit på om vores fjernsyn eller andet er i live og om hvordan den har det.
-Jeg tror tit at jeg eller andre folk har magiske krafter.
-Jeg oplever tit at i mit hoved er der en lyd, f.e.ks en der råber eller nogle der snakker, også når jeg så vil ha den væk kan jeg ikke, og det forstyrrer mig meget hvis jeg er igang med et stykke vigtigt arbejde.
-Jeg har tit følt mig ensom selvom jeg har søde venner, fordi jeg har det som om ingen kan forstå mig i den måde jeg tænker på.

Håber i kan hjælpe mig.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg kan jo ikke stille en diagnose, men jeg tror ikke, at du har skizofreni.
    Men du har det dårligt og det skal der gøres noget ved, så du ikke får det værre.
    Derfor er det vigtigt, at du får fortalt en voksen om dine problemer, så du kan få noget hjælp til at få det bedre. Kender du en voksen, du har tillid til og som du tror, vil lytte til dig og hjælpe dig? Evt. kan du ringe til Børnetelefonen, så du kan tale med én, der kan hjælpe dig til at finde ud af, hvad du konkret kan gøre? Tlf. 116 111.

    KH Helene
  • Indstillinger
    Hej Julia, det virker som om du desværre har en blanding af ocd og skizofreni, og hvis du vælger at komme i medicinsk behandling, så ville psykiateren bruge antipsykotisk medicin mod skizofreni, og du skal presse psykiateren til at give så lidt som muligt, for antipsykotisk medicin blokere for lykkesignalstofferne og dermed bliver ulykkelig hvis du får for meget. På farmaceutiske/ medicinske sider står der at det hæmmer blandt andet dopamin 1 0g 2 samt seotonin 5-ht2 som styre lykken. Du skal regne med at psykiaterne ikke tror på at dem der tager antipsykotika/ antipsykotisk medicin kan blive ulykkelig desto mere de tager. Det jeg siger til dig nu er ikke ondt ment. Jeg synes at hvis du vælger at tage antipsykotisk medicin, så skal du prøve at sige at du ville sættes op, og så mærke om du har får det lidt dårligere, og hvis du gør det så skal du sige at jeg gerne ville sættes så lidt som muligt op en gang til, hvis du så kan mærke at du får det endnu værre bør du omgående gå ned til den mindste dosis man kan få, og dermed har vi det korrekte svar på at den teori jeg har, at for hver gang man bliver sat op så får man det dårligere begrund af at det hæmmer lykkesignalstofferne. Jeg håber at du ville beholde denne information, og jeg ville blive endnu mere glad, hvis du fortæller det videre til andre du kender med skizofreni, eller nogle du kender som så har andre med skizofreni. Noget helt andet er at dem med adhd som får ritalin skal stoppe med det præparat lige med det samme, for det stimulere dopamin 1 og 2 og dermed giver risiko for at udvikle psykose sygdomme, jeg kender en der har fået skizofreni efter 7 års forbrug af ritalin. Der er noget som hedder strattera som ikke aktivere signalstofferne der kan gøre en psykotisk. Jeg ønsker dig rigtig meget held og lykke med fremtiden.
  • Indstillinger
    Mange tak Jaheho87. Jeg er meget glad for at du svarede mig.
  • Indstillinger
    Kære dig.

    De stemmer du hører i hovedet, er det din egen stemme eller en anden stemme?

    Jeg synes at du skal finde nogen at snakke med uanset hvad du måtte fejle eller ikke fejle. For det lyder ikke til, at du har det ret godt. Og så skal man have nogen til at hjælpe dig.

    Nu ved jeg ikke hvor gammel du er. Vil du fortælle det? Så kan jeg nok bedst give dig et råd.

    Til slut lige lidt til jaheho87.

    Vil du ikke forklare mere om det med at gå op og ned i dosis af antidepressiv. Jeg kan ikke helt forstå det, du skriver med det. Du skriver at man skal gå op i den højeste dosis man kan tåæe, og så gå ned i minimumsdosis. Eller er det mig, der læser det forkert.

    Kærlig hilsen Trine
  • Indstillinger
    Hej du kan få venner der er ligestillede med dig på sindnet.dk Ja det er dig der skal sige om du får for høj dosis medicin . da lægerne ikke ved på forhånd hvor meget du tåler . det er forskellig fra person til person. med nerve medicin. nogle overlæger vil ikke høre på patienten , men blodprøver viser om man tåler medicinen. hej.
  • Indstillinger
    Hej Julia: Hvad sker der af frygtelige ting, hvis de voksne hører dine tanker?

    Hvad handler tankerne, stemmerne og lydene om? Er det noget, som

    du selv forstår? Det kan være, at du får det bedre ved, at skrive

    tankerne ned, og derved kommer til at lære noget om, hvad det

    er de voksne ikke må høre. Er det det med den døde pige og

    selvmordet? Du er da osse forfærdeligt bange, for andre mennesker

    hvis du synes, at det rarere at have TVét, som ven. Og sluttelig

    hvordan ville du egentlig have det hvis der kom en sindssyg ind

    i jeres hus. Ville du synes at det var OK?
Log in eller Registrér for at kommentere.