Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Knækket selvtillid og for ufrivillig tynd...

Redigeret 21 januar, 2013, 13:14 i Skønhed og velvære
Hej, jeg forstår godt din situation, folk har ofte kun fokus på hvor svært det er for overvægtige mennesker at få kommentar omkring deres krop, men det er ligeså svært for en meget tynd person. Jeg er selv meget tynd, men vejer dog 45 kg og er 165 cm høj, så jeg er ikke ligefrem i ligeså svær situation som dig. Det jeg har gjort for at tage på er, fx. jeg undgår puls træning såsom løb, det betyder dog ikke at man ikke kan træne, man træningen skal fx være styrke træning. Men det jeg har haft bedst erfaring med er mad. Folk siger at man bare skal spise noget kage, men bare fordi man vil tage på, behøves man ikke at være usund. Du kan fx spise frugter såsom banan, som er meget fed. Lige præcis hvilke frugter du kan spise, kan du nok finde på internettet ellers ved lægen det nok. Det er også en ret god ide at spise lige inden du skal i seng, fordi så når kroppen ikke at forbrænde alt maden, og du vil derfor begynde at tage på, men bemærk at det er en langvejs proces. Det tog mig 2 år at tage 4 kg på, men det kan god lykkes (:

Ellers så synes jeg faktisk det er bedst du snakker med din læge. bare sig det som det er, at du synes at du er for tynd og gerne vil tage på. Hun vil sikkert give dig liste over madvarer som du kan spise, eller måske piller (ved faktisk ikke om man kan få piller, men man kan jo spørge). Du kan også få en deorant som hedder PerspireX, den går at du sveder mindre. Når man har et højt stofskifte, sveder man ofte lettere, sådan har jeg i hvert fald oplevet det.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Lige præcis det med stofskiftet er nok en stor faktor her. Ikke bare at man måske sveder mere - men simpelthen at man overhovedet ikke kan tage på.
    Derfor en god idé at konsultere lægen når man er undervægtigt, så man kan få taget blodprøver for at finde ud af om der er noget galt som skal afhjælpes med behandling - eller om det er nok at blive henvist til en diætist.
  • Indstillinger
    Det lyder rædsomt :(
    Jeg kender ikke selv din situation da jeg bare skal se på en kage for at tage på..
    Men prøv at styrke træn 2-3 gange om ugen, og spis mere protein, og i det hele taget mere sund(!) mad. Ca. 2000 kcal om dagen. Du skrev ikke hvor meget du spiste om dagen? Men går ud fra du spiser lidt for lidt, selvom du ikke har en spiseforstyrelse. Har flere veninder som er kede af deres spinkle krop, men faktisk ikke spiser nok.

    Og prøv at tal med en diætist og en instruktør i et fitnesscenter, de kan garanteret hjælpe dig. Håber det går!
  • Indstillinger
    Hej du kan lige pludselig blive mere kraftigt, jeg har også hele livet været meget mager, og ligget stabil , og jeg kender andre der stadig er meget tynde trods de spiser meget normalt. men efter jeg fik børn begyndte jeg at stige i vægt. men jeg tænker er du blevet undersøgt for du ikke har nogle indvoldsorme , de kan gøre vi ikke tager på. men ellers spiser du mange rodfrugte. unge mennesker må gerne få fedt produkter, nødder, er sund fedt, kender du en drik der ligner fløde, i fødevarebutikkerne der giver ekstra sul på kroppen ellers kan du også købe hos andre som apotek, med nærende drikke, prøv at se om det kan hjælpe, ellers lidt fløde , og sødmælk, dine bryster er da pæn store, dem kan du være stolt af, og glem hvad de siger, de , er uopdragne, de siger grimme ting om din krop. de er nok bare misundelige du har fine bryster og er slank, det vil alle jo helst være i dag. og vær du glad du har en sød kærste der støtter dig. gør og klæd dig i det du har lyst til. de andre skal ikke med tankerne bestemme hvad du skal gå i og føle dig fin i . og en flot ung dame, så kig du dig selv i butiksvinduerne på gaden og vær stolt. og overse. dem der glor ondt på dig. og prøv at lukke dem ude, og find dig andre venner, der vil altid være nogen der kigger langt efter os, men jeg har lært man skal glo længe før øjnene falder af. så hvis du har selvtillid er du ligeglad med de kigger på dig. og lyt til din kærste . han siger du har en fin krop og du er dejligt. det giver selvtilid. ha det godt.
  • Indstillinger
    Jeg kan godt forstå din situation. Jeg har også altid været høj og tynd som et kosteskaft, og været irriteret over manglende kvindelige former. Jeg kan se vi er nøjagtigt samme højde og BH-størrelse.

    Med hensyn til bryster er de nu ikke så små endda - du skal måske bare have en BH, der fremhæver dem rigtigt.

    Når det er sagt, er det selvfølgelig tage på, som du selv siger. Det lyder til, at du naturligt har en høj forbrænding. Det betyder imidlertid at du skal spise noget mere end almindelige piger gør. Din krop har simpelthen brug for mere energi.

    Jeg spiser nok lige så meget som min far, som er 2 meter høj, og det kan lige holde mig på omkring 58 kilo. Men selvfølgelig skal man spise sundt, og ikke bare æde fastfood fem gange om dagen. ;)

    Så det bedste råd jeg kan give er at sørge for at spise godt, og finde et niveau der passer til dig. Hvis du har svært ved at spise mere, så tag altid lige et par bidder ekstra, efter du føler dig mæt.

    Men lad for alt i verden være med at droppe motionen. Du vil tage hurtigere på, ja, men det vil bare give andre problemer med helbreddet.

    Jeg håber du kan bruge det til noget, held og lykke med det. :-)
Log in eller Registrér for at kommentere.