Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hård hud på hænder og fødder - bedste måde at fjerne?

Jeg har ikke specielt hårdt fysisk arbejde, men har igennem hele mit liv døjet med hård hud.
Jeg har altid fulgt de gamle "mødre-råd" med at komme fødderne i et behageligt blødgørende bad, for derefter at bruge en fil til at fjerne den hårde (nu blødgjorte hud).

Men efter jeg så en læge udsendelse på tv kom jeg til at tænke meget over metoden.
At file i noget blødt elastisk er utroligt svært i forhold til at file i noget godt stift materiale - så jeg prøvede at vende metoden om.

Jeg starter med at tag de "rå" tørre fødder og file dem med en meget fin fodfil.
Det er let at se at der bliver filet materiale af - da man ser støv drysse af filen.

Efter jeg har filet giver jeg så fødderne et bad med afsluttende lotion. Jeg synes i det store hele, at det virker effektivt (tager mig væsentligt kortere tid at file kontrolleret ind til hvor den bløde hud starter sammenlignet med våd/blød fod).

Men mange giver udtryk for det er en "skidt" måde at gøre det på - og jeg ikke bør gøre det.
Er der nogen af jer som kan henvise til videnskabelig information om, hvordan man bør tage sig af sine fødder?

På forhånd tak
JesperKP
Log in eller Registrér for at kommentere.