Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Gigtlignende smerter

Redigeret 10 maj, 2011, 08:14 i Kroniske smerter
Hejsa
Jeg har siden 2004 haft smerter i mine hænder. Næsten dagligt hæver de op.
Siden er smerterne taget til og har spredet sig til håndled, albuer, skuldre, fødder og hofte. Jeg er undersøgt for gigt to gange med nogle års mellemrum.
Jeg er opereret for karpaltunnel syndrom, haft tennisalbue og skader i begge
skuldre.
Ligeledes er mine hænder begyndt at sove igen og jeg har fået en springfinger.
Det er meget generende for mig og er begyndt at påvirke min dagligdag. Det hæmmer mig i mit arbejde.
Nogle der har oplevet noget lignende, hører jeg det gerne. Min læge har næsten givet op :-(

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Helen

    Jeg fik ømme og opsvulmede led på begge hænder og samtidig karpaltunnelsyndrom i det ene håndled for 11 år siden.

    Problemet var, at mit arbejde var for belastende. Og desuden tror jeg, at den kost, jeg spiste, var for mager! Dengang var alle jo fedtforskrækkede. Det var, dengang Anne Larsen i fjernsynet skyllede det hakkede kød under den varme hane, for at skylle fedtet af!

    Jeg blev undersøgt for leddegigt, men det viste sig, at problemet med de ømme led "blot" skyldtes slidgigt. Problemet med de snurrende fingre og kramperne i hånden var vanskeligt for lægen at finde ud af. Han kendte ikke karpaltunnelsyndrom. Derfor blev jeg sygemeldt i længere tid, mens jeg ventede på at komme til speciallæge.

    Da jeg endelig fik diagnosen karpaltunnelsyndrom - ud over diagnosen slidgigt i hænderne - havde jeg gået sygemeldt et stykke tid og havde det meget bedre! Jeg sagde derfor nejtak til at blive opereret. Problemet med karpaltunnelsyndrom havde næsten løst sig selv, bare på ved hjælp af aflastning.

    Jeg vendte aldrig tilbage til dette arbejde. Jeg havde ikke lyst til at have et arbejde, der var så belastende.

    Derudover begyndte jeg at interessere mig for sunde fedtstoffer og læse om dem. Jeg ændrede min kost, så den i dag indeholder mere fisk, nødder, mandler, avocado og sunde uspolerede planteolier. Jeg spiser aldrig margarine.

    I dag er mine fingerled ikke længere deformerede og opsvulmede, og de gør ikke længere ondt.

    Jeg kurerede altså mig selv ved at undgå at overbelaste mig og ved at spise en kost, der er rig på sundt fedt.

    Jeg ved godt, at det kan være svært at finde et mindre belastende arbejde. men kosten kan man altid ændre på. Jeg håber, at du finder en løsning.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.