Tvangstanker
Hej folkens.
Jeg har, siden jeg var helt lille, døjet med tvangstanker, men nu er det ved at være rigtig slemt. Jeg har læst meget om tvangstanker og behandling på nettet, men jeg tænkte på, om nogen af jer har gode råd til behandling? Lige for tiden er jeg ret stresset og presset, og jeg har læst, at det kan blusse det hele op, så man reagerer hurtigere og kraftigere, hvilket passer perfekt på mig. Jeg har søgt psykolog-hjælp, men er der noget, jeg selv kan gøre?
På forhånd tak.
Jeg har, siden jeg var helt lille, døjet med tvangstanker, men nu er det ved at være rigtig slemt. Jeg har læst meget om tvangstanker og behandling på nettet, men jeg tænkte på, om nogen af jer har gode råd til behandling? Lige for tiden er jeg ret stresset og presset, og jeg har læst, at det kan blusse det hele op, så man reagerer hurtigere og kraftigere, hvilket passer perfekt på mig. Jeg har søgt psykolog-hjælp, men er der noget, jeg selv kan gøre?
På forhånd tak.
Kommentarer
Godt du har søgt psykologhjælp.
Der er ingen tvivl om, at stress og pres kan få tvangstanker til at blusse op. Så derfor er det helt grundlæggende, at du prøver at undgå alle stressfaktoerer og alt pres. Herunder mennesker der f.eks. bliver meget vrede, har mange forventninger til dig, giver dig skyldfølelse, gør dig ensom, usikker, bange eller ked af det, manipulerer dig, ikke viser dig respekt m.m.
Det er meget vigtigt, at du ikke taler og tænker nedgørende om dig selv. Prøv at forkæle dig selv mest muligt, styrk dig selv ved at gøre ting, du nyder og som giver dig glæde. Vær for så vidt muligt sammen med mennesker, der gør dig glad, respekterer dig og behandler dig godt.
Jeg ved godt, at det ikke nødvendigvis er så let, som det lyder, for det betyder formentligt, at du skal lave nogle ting om i din tilværelse. Det kan så være, at det må vente, men hav det her i baghovedet.
Ialtfald så kan du starte med at øve dig i at tale og tænke positivt om dig selv, hvis du ikke allerede gøre det. Det er helt grundlæggende og kræver ikke andet, end at man måske skal vænne sig til at tænke anderledes om sig selv - og måske om andre.
KH Helene