Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Tvangstanker

Redigeret 10 maj, 2011, 16:43 i Studerende og unge
Hej folkens.
Jeg har, siden jeg var helt lille, døjet med tvangstanker, men nu er det ved at være rigtig slemt. Jeg har læst meget om tvangstanker og behandling på nettet, men jeg tænkte på, om nogen af jer har gode råd til behandling? Lige for tiden er jeg ret stresset og presset, og jeg har læst, at det kan blusse det hele op, så man reagerer hurtigere og kraftigere, hvilket passer perfekt på mig. Jeg har søgt psykolog-hjælp, men er der noget, jeg selv kan gøre?
På forhånd tak.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej...

    Godt du har søgt psykologhjælp.

    Der er ingen tvivl om, at stress og pres kan få tvangstanker til at blusse op. Så derfor er det helt grundlæggende, at du prøver at undgå alle stressfaktoerer og alt pres. Herunder mennesker der f.eks. bliver meget vrede, har mange forventninger til dig, giver dig skyldfølelse, gør dig ensom, usikker, bange eller ked af det, manipulerer dig, ikke viser dig respekt m.m.

    Det er meget vigtigt, at du ikke taler og tænker nedgørende om dig selv. Prøv at forkæle dig selv mest muligt, styrk dig selv ved at gøre ting, du nyder og som giver dig glæde. Vær for så vidt muligt sammen med mennesker, der gør dig glad, respekterer dig og behandler dig godt.

    Jeg ved godt, at det ikke nødvendigvis er så let, som det lyder, for det betyder formentligt, at du skal lave nogle ting om i din tilværelse. Det kan så være, at det må vente, men hav det her i baghovedet.
    Ialtfald så kan du starte med at øve dig i at tale og tænke positivt om dig selv, hvis du ikke allerede gøre det. Det er helt grundlæggende og kræver ikke andet, end at man måske skal vænne sig til at tænke anderledes om sig selv - og måske om andre.


    KH Helene
  • Indstillinger
    Hej når tankerne kommer kan du prøve selv at bestemme hvad du vil have i hovedet. ved at fornægte de dårlige tanker. og kaste dem bort. det er svært men kan lade sig gøre. gå et sted hen hvor du føler dig tryg. fjern alt i huset der kan skade dig . hvis det er det tankerne går på. lad nogle andre hente det. Når jeg er hjemme bruger jeg min seng hvis jeg får tvangstanker . hvis jeg bliver presset i feks skænderi. så er jeg nød til at slippe det jeg står i og gå der ind. tage dynen godt rundt om mig . og få ro til det går over. for ikke at gøre noget dumt. nogle gange tager jeg alopam så jeg kan slappe mere af og sove . så plejer det at være væk næste dag. i mens jeg ligger der kommer tanker om mine nærmeste frem . og det begynder at fortrænge tvangstankerne. og en glæde for jeg aligevel valgte sengen fremfor at gøre noget andet dumt. Men dette kommer når jeg bliver presset af mennesker. nogle der skælder ud. Ja når man kommer op af hullet man har været i . er der andre der prøver at fortælle en ja nu er du kommet for højt op . du er nu blevet en del af gruppen . ikke længere den svageste men føler dig på lige fod med de andre. men aligevel vil der hele tiden være nogen som synes man stadig er for højt oppe i forhold til dem. ja livet er svært. og derfor bliver man flere gange uvenner med andre mennesker når man prøver. bare at være sig selv . glad for andre mennesker. kan li at le sammen med andre. tale om livet og oplevelserne. næsten ligegyldig hvor vi bevæger os kan vi risikere at møde mennesker der bliver vrede på os. jeg har venner der også bliver vrede på mig. for jeg sidder ikke at pakker ind hvad jeg mener. nogle gange koster det også. Ved at gå ved psykologen skal vi lære at klare disse farlige situationer for os. det der sker når jeg får skæld ud jeg bliver og får skæld ud. og så får jeg tvangstanker. jeg har lært. at jeg skal gå min vej væk fra den der skælder ud. så når jeg ikke at få tvangstanker. men det kræver øvelse. held og lykke
Log in eller Registrér for at kommentere.