SUKKER MISBRUG!
Hej allesammen... Jeg er en pige på 15 år. Mit problem er, at jeg ikke spiser eller drikker særlig meget andet end sukker. Vi har rigtig mange cola'er og face kondi derhjemme, fordi vi får dem gratis fra min fars arbejde. og nogen slikpinde (ikke normal størrelse) de er 2 i én. Når min mor laver mad, får jeg ikke lyst til det, men slik. Jeg er god til at holde mig sund, dyrker meget motion og spiser ellers varieret. Men lige fortiden spiser jeg KUN slik pinde, og slukker tørsten i sukker-vand(cola) osv. Får hele tiden lyst til slik, spiser næsten ikke andet. Kan jeg gøre noget for at mindske lysten til søde sager, som jeg ellers har været rigtig god til at holde mig fra?
Felicia.(:
Felicia.(:
Kommentarer
Eneste måde til at mindske trangen til sukker er at holde op med at spise det. Du er afhængig af det, og det er der kun en vej ud af.
Dit blodsukker svinger op og ned. Du spiser sukker, blodsukkeret flyver op, men så dykker det igen med stor kraft, hvorved du får stor trang til at spise noget sukker, så blodsukkeret igen stiger, så det gør du, og så falder det med et brag igen, så du får behov for sukker...
Kodeordene til at mindske trangen er MAD og VAND.
Når du ikke drikker noget vand, er der ikke noget at sige til at du har svært ved at holde dig fra sodavanden - du bliver jo tørstig!
Drik vand om morgenen og sørg for at have en vandflaske med i skole, som du tømmer 2-3 gange. Når du kommer hjem fra skole, starter du med at fylde flasken og fra da af og til du går i seng, skal du tømme den 2-3 gange.
Et godt skridt på vejen vil være at tale med din far og mor om det.
Du må bede din far om at lade være med at tage slik med hjem, og så vil det være en god idé at få sodavanden ud af huset.
Men i og med at du vil gå helt spagat hvis sodavanden forsvinder helt, kan I lave en aftale om, at der om aftenen bliver sat en sukkersodavand og en lightsodavand i køleskabet som du må få dagen efter, så du ikke bliver fristet til at drikke flere.
Dine forældre skal hjælpe dig med at lave nogle regler som du skal holde dig til, sådan at du "trapper ned" for som sagt er det meget svært at lave om på sådan vupti. For at det ikke.
Som fx. det jeg skriver med at du må få én sodavand med sukker hver dag og én uden sukker. Så må du selv vurdere hvornår du drikker dem.
Og VÆK med slikket!
Du må ikke have penge med i skole, så du køber slik og sodavand der eller på vej hjem. Du har madpakke med, og gnavegrønt, slut færdig.
I skal have frugt og tørret frugt fx. rosiner i huset, og når du får trang til slik, spiser du et stykke frugt eller en håndfuld af det det andet.
Når du får trang til en sodavand drikker du to glas vand. Så lover jeg dig, at det vil være temmelig nemt at udskyde den der sodavand til senere.
Du skal have ordentlig madpakke med i skole. Og nu skal du ikke sige at du ikke kan lide madpakker. Det drejer sig om at lave noget ordentligt. Madpakker er meget andet end slaskede rugbrødsmadder. Det kan være en god salat eller rester fra aftensmaden.
Alt det sukker tager din appetit, og for at få styr på dit blodsukker er du nødt til at få ORDENTLIG mad. Altså oveni de 2-3 liter postevand.
Ordentlig mad vil holde dit blodsukker stabilt, hvorved du ikke vil opleve den der pludselige ekstreme trang til sukker der ikke er til at stå i mod.
Når du holder blodsukkeret stabilt med MAD, vil trangen til sukker være mindre (men den vil stadig komme), og når den er mindre kraftig er det nemmere at stå i mod.
For stå i mod skal du. Du kommer ikke af med sukkertrangen uden at kæmpe for det.
Dvs. du skal have morgenmad, et eller andet - fx. en bolle eller et stykke frugt - om formiddagen, en rigtig frokost, og så et eller andet - frugt, gulerødder, knækbrød, en bolle - en til to gange i løbet af eftermiddagen, og så SKAL du spise aftensmad. Om aftenen når sukkertrangen nærmer sig, så spiser du groft knækbrød med et stykke pålægschokolade, frugt eller tørret frugt og mandler, tager ét glas saftevand eller på anden måde får noget sødt som er sundere end slik og sodavand.
Jeg tror en god ting for dig vil være at være med til at lave maden. Når man laver mad bliver man stimuleret til at spise den.
Som sagt: Du skal KÆMPE og du SKAL tale med din far og mor så de kan hjælpe dig.
Lav en google-søgning på "sukkertrang" så kommer der flere sider med råd op.
Du ved godt, at alt det sukker er ekstremt dårligt for dig.
Du får huller i tænderne.
Du bliver tyk.
Du får koncentrationsbesvær.
Du risikerer at blive dårlig både fysisk og psykisk.
Det må du huske dig selv på når trangen kommer.