Udebleven menstruation
Hej alle , er 18 år og har været på p-piller i snart 4 år, min menstruation har altid været præcis.
For 4 uger siden var jeg sammen med en fyr , og har ikk fået min menstruation efter jeg stoppede på p-piller.
Er det normalt at den udebliver en gang når man har været på p-piller i næsten 4 år ?
For 4 uger siden var jeg sammen med en fyr , og har ikk fået min menstruation efter jeg stoppede på p-piller.
Er det normalt at den udebliver en gang når man har været på p-piller i næsten 4 år ?
Kommentarer
Jeg læser nu at dit ophør, drejer sig om den månedlige 7-dages pause, hvor du så plejer at have denne kunstigt fremkaldte blødning?
Hvis du ellers har taget dine piller korrekt og der derfor ikke burde være risiko for graviditet, synes jeg da lige du skal spørge din læge, hvorfor den er udeblevet. Dog - kan det godt ske ind i mellem, når man lader sin krop styre af kunstige hormoner.
I øvrigt er der jo nogle, der trods korrekt brug af p-piller godt kan blive gravide alligevel, så måske du for en sikkerheds skyld lige skal tage en test.
Men - drejer det sig om, at du er holdt helt op med at tage p-piller, så kan man jo godt være under påvirkning af disse hormoner i endog lang tid efter ophør, og det kan tage sin tid før den "rigtige" menstruation kommer igen.
Du har taget p-piller fra du var 14 år gammel, hvilket vil sige at du vel stort set aldrig har menstrueret rigtigt, så derfor kan der sagtens komme lidt problemer med det. Og er det i øvrigt strengt nødvendigt med de p-piller? Du har været sammen med en fyr for 4 uger siden - du har således ikke en gang et regelmæssigt sexliv, der berettiger at du skal være beskyttet døgnet rundt 24/7.
Din krop ville have mage gange bedre af, at du brugte anden beskyttelse - kondom f.eks.
I så fald:
Du kan godt være gravid hvis blødningen er udeblevet. Der er en lille risiko for graviditet selvom man tager p-piller.
Ingen præventionsform er 100% sikker.
Hvis du helt stoppede med p-pillerne for en måned siden, så er risikoen for graviditet øget en del, for de virker nu en gang kun så længe man tager dem.
Tag en graviditetstest og blive sikker.
Det er jo vanvittigt, at så unge piger får p-piller. Det er en gåde for mig, at forældre giver deres små piger lov til at tage dem, og at lægerne er så gavmilde med at udskrive recepter, siger børn og unge-læge Vibeke Manniche til Ekstra Bladet.
P-piller er prævention, intet andet. Der er en stor risiko for, at pigerne stopper med at vokse, når de tager p-piller i så ung en alder. Jeg ser ofte i mit arbejde med unge, at pigernes vækstkurve stopper, når de tager p-piller. Så må de hellere løbe sig en tur, bruge en varmepude og tage en smertestillende pille i den periode, siger Manniche.
- Vi kender endnu ikke alle risici ved at give p-piller til piger, der kun lige er kommet i puberteten. Men vi ved, at væksten stopper, når piger begynder på pillerne, siger Anders Juul.
citater slut
Forældrene burde være sig deres ansvar mere bevidst. Hvis jeg havde en datter ville jeg sætte hendes sundhed over alt. Børn i den alder tænker jo ikke over den slags, men forældrene burde.
Vejledning og oplysning må være det vigtigste. Hvilke piger ville bryde sig om at deres naturlige udvikling kunne blive ødelagt.
citat
Jeg er stor fortaler for p-piller. Det fremmeste formål er at mindske risikoen for uønsket graviditet, siger Sales.
- Vi kan alle være moralister, men det vigtigste er, at unge ikke bliver uønsket gravide.
- Men er det ikke rigtigt, at det kan påvirke væksten hos unge piger, hvis de får p-piller, inden de er færdigudviklede?
- Som læge går man ind og laver en kvalificeret opvejning af fordele og ulemper ved at give en patient p-piller. Og for mig at se er det vigtigste, at unge piger ikke bliver uønsket gravide, siger Yves Sales
citat slut
Ja, hvis det var mig selv ved jeg nok, hvad jeg ville sætte højst. Mit liv og sundhed. Men sådan kan man jo have forskellige meninger.
Jeg mener man som det mindste må kunne forlange disse oplysninger gives inden man giver børn/unge p piller.
Det er naturligvis ikke en let opgave for den praktiserende læge , når der forlanges p piller.
Men der kunne udleveres en skriftlig vejledning til gennemlæsning, før de udskrives.
Så har man da en chance for at vide, hvad man eventuelt går ind til.
Ja, jeg kunne endda foreslå, at det kom med i skolernes seksualvejledning, så man der kunne sikre sig, at også de, der vil have svært ved at tilegne sig stoffet, kunne få hjælp til at forstå det.
Et "kørekort" til p-piller? Jo, det er da en udmærket ide.
Det er jo det, der er så forfærdeligt - p-piller betragtes efterhånden som en medicin mod den "sygdom" der hedder menstruation, og hverken pigerne eller deres forældre aner, hvad det er, og hvad det kan gøre mod kroppen. Det er bare noget, man tager i stil med en vitaminpille, som man i øvrigt heller ikke sætter sig ind i, om man overhovedet har brug for.
Som jeg før har nævnt - de fleste tåler disse midler ganske udmærket, og har det godt med dem, får børn når de vil. Men - det er de fleste, ikke alle.
Og rigtigt mange døjer med bivirkninger, der vel ikke er sygelige - bare småubehagelige, men de får at vide, at det under ingen omstændigheder skyldes p-piller. Hvad mon det så skyldes? Og hvorfor får disse kvinder det øjeblikkeligt bedre, når de holder op med at tage dem?