Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

NERVØS!

Redigeret 4 maj, 2011, 14:33 i Prævention
Hej.
jeg er 15 år og har knaldet med min kæreste d. 25 (det er ved og være lidt tid siden) men jeg er alligevel itvivl om jeg kan/er blevet gravid eller ved om jeg er ved og blive det, fordi da vi havde sex gled kondomet lidt, men jeg er på p-piller.
Hvad gør jeg?!

Kommentarer

  • Indstillinger
    Ak ja. Endnu en ung pige, der kritikløst fylder sig med hormoner uden at ane hvad det er. Endnu en, der ikke er blevet ordenligt informeret, da lægen udskrev disse piller.

    For det første: P-piller indtaget korrekt forhindrer ægløsning, hvorfor man således ikke bliver gravid. Det er det, der er hele ideen med p-piller. At I også bruger kondom er særdeles fornuftigt, for kondom er det eneste, der beskytter mod kønsoverførte sygdomme. Har du derimod ikke taget dine p-piller korrekt, yder de heller ikke optimal beskyttelse mod graviditet, hvorfor der så i øvrigt ikke er nogen grund til at tage dem overhovedet.

    For det andet: I enhver medicinpakning ligger der en indlægsseddel - den er det meningen, man skal læse. Havde du gjort det, så ville du også have fået svar på dit spørgsmål.

    For det tredie: Man kan ikke "være ved at blive gravid". Enten er man blevet det eller også er man ikke - der er ikke nogen mellemvej i stil med, at man muligvis er ved at blive forkølet og det måske går i sig selv igen.

    Ja, undskyld - men bare et par enkelte klik her på siden, så ville du have set mange spørgsmål, der ligner dit og lige så mange svar.
  • Indstillinger
    Du skriver "Men jeg er på p-piller".

    Hvad er så dit spørgsmål?

    Har du taget p-pillerne forkert?

    Gled kondomet af eller gled det ikke af?

    Graviditet opstår ved at en sædcelle befrugter et æg.
    Det kræver, at man har haft ægløsning og der er kommet sædceller op i en.
    Hvis en kvinde har ægløsning og en mand kommer i hende samme dag KAN hun blive gravid - det er ikke sikkert hun gør det.

    Når man tager p-piller har man ikke ægløsning...

    P-pillerne virker ved, at de
    - forhindrer ægløsning
    - ændrer slimhinden i livmoderen så et befrugtet æg ikke kan sætte sig fast
    - danner en sej slim ved livmoderkanalen så sædceller får svært ved at trænge igennem og komme derop hvor æg befrugtes.

    P-piller beskytter konstant når man begynder at tage den allerførste pakke p-piller på 1. menstruationsdag og derefter tager en pille hver dag og holder 7 dages pause, og begynder på næste pakning - uanset om blødningen er slut eller ej.

    Man er også beskyttet i de 7 dages pause.

    Der er kun problemer hvis man glemmer en pille i mere end 12 timer.


    Hvis kondomet bare er gledet lidt ned sådan at det ikke længere sad stramt over penishovedet og helt ned til roden af pikken, men fx. gled op på midten af pikken, så skulle det gerne stadig holde præsperm og sæd inde.
    Når kondomet sidder rigtigt på bliver det jo opsamlet i den lille tut i spidsen.

    Eneste risiko for at du skulle kunne være blevet gravid er hvis du ikke har taget dine p-piller rigtigt OG at det har medført at al virkning som beskrevet ovenfor har svigtet OG at du har haft ægløsning en af dagene lige omkring I havde sex OG at kondomet gled (ikke bare lidt) af.


    Læs og LÆR alt hvad der står på de her sider, og lær så dine veninder det.
    Der er alt for mange der ikke 100% ved hvordan menstruationscyklus fungerer, hvordan en graviditet opstår (ud over at det har noget at gøre med at man boller og der kommer sæd ind i kvinden) og hvad de p-piller de spiser gør ved kroppen og dermed hvordan de virker (og hvornår de ikke virker når man tager dem forkert). Så som sagt; tal med dine veninder om det så I ihvertfald ved det.


    Menstruationscyklus:
    http://www.netdoktor.dk/sunderaad/fakta ... cyklus.htm

    Befrugtning:
    http://www.netdoktor.dk/sundhed/fakta/befrugtning.htm

    Sexsygdomme:
    http://www.sexogsamfund.dk/Default.aspx?ID=2513

    Prævention:
    http://www.sexogsamfund.dk/Default.aspx?ID=3

    Vh.
Log in eller Registrér for at kommentere.