Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Fra Cipralex til Modigen?

Redigeret 9 maj, 2011, 03:16 i Angst
Nogen der er trappet ud af cipralex og efterfølgende er påbegyndt Modigen?

Vil rigtig gerne høre lidt historier, da jeg overvejer dette.

Jeg er kommet mig sindsygt meget (25 kg) efter at jeg er begyndt med cipralex og er selvfølgelig rigtig ked af dette.

Jeg har fået cipralexen grundet angst, udviklet i forbindelse med alvorlig sygdom hos min dengang 7 måneder gamle datter. Hun var få timer fra at dø fra os, da vi ankom til sygehuset med hende..

Det er nu over 2 år siden og jeg vil derfor se om ikke jeg kan undvære antidepressivt.

Håber at høre fra nogen

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej
    Det har jeg ikke prøvet, men jeg véd at Modigen er håndkøbsmedicin som man kun må tage en kortere periode. Hvis du stadig er angst, tvivler jeg på at det vil hjælpe dig godt nok. Går du til kontrol med fokus på om pillerne kan undværes?
    Når du er kommet dig så meget må det være en belastning, hvis det var mig ville jeg tage en snak med lægen, en livsstilssamtale hvor I kan få vendt både vægt og evt. behov for (andre) piller er måske en idé. Mvh. Helle8
  • Indstillinger
    Hej Destiny

    Jeg vil meget gerne kommentere dit spørgsmål.

    Det er et stort problem, at så mange tager på i vægt af lægeordineret antidepressiv medicin, og det har du også gjort, kan jeg forstå.

    Derfor kunne man godt tro, at det ville være en god ide at skifte til naturmedicinen perikon, hvor apotekets mærke heddder Modigen, for der er normalt ingen bivirkninger ved perikon, heller ikke vægtøgning.

    MEN...

    Jeg har nu taget Modigen i 9 år forebyggende mod depression, og i al den tid har jeg aldrig set nogen tegn på, at perikon virker mod angst.

    Perikon er meget effektivt mod depression, og du vil sikkert sige, at når lægeordinerede antidepressiver ordineres mod angst, så skulle man jo også tro, at perikon kunne bruges ved angst.

    Det tror jeg bare ikke, og jeg tror, at årsagen er, at perikon virker ind på flere forskellige signalstoffer, herunder noradrenalin, hvor Cipralex kun virker på signalstoffet serotonin.

    Signalstoffet noradrenalin er jo strærkt beslægtet med stress-hormonet adrenalin, og når man har angst, er det nok ikke nogen god ide at få sat ekstra fut i adrenalin. Det er der muligvis i forvejen for meget af.

    Ovenstående er selvfølgelig bare en teori, der dog er underbygget af, hvad jeg har mærket på min egen krop i løbet af 9 års perikon-brug.

    Under alle omstændigheder har jeg aldrig hørt postive erfaringer vedrørende perikon til brug ved angst, selv om jeg i andre debatter har efterspurgt den slags erfaringer.

    Selv har jeg meget gode erfaringer med Modigen. Jeg ser, at Helle skriver, at man kun må tage Modigen i kort tid. Jeg har taget Modigen uafbrudt i 9 år, dog med undtagelse af, at jeg et par somre har trappet forsigtigt ud og begyndt igen om efteråret. Mange andre tager det også i årevis, uden problemer.

    Jeg håber, du finder en løsning.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej igen og mange tak for svar :)

    Jeg har i snart et år, været til intensive samtaler med psykiater omkring angsten og vi har både arbejdet sammen, plus at jeg har fået opgaver alene.

    Det har hjulpet mig rigtig meget og jeg har lært mig selv og mine grænser at kende på en hel ny måde. Altså lært at dømpe angsten og lært at jeg sagtens kan klare situationer uden at være angst.

    Hvor cipralexen også har virket på mig, har været mod "tristhed" (har altid været følsom af sind).

    Det er mere her jeg tænkte at modigen kunne være et lille suplement i stedet for cipralexen. Altså ligesom for ikke bare helt at droppe "hjælpen".

    Angsten er jeg ikke så bekymret for længere.

    Og jeg vil sige at de 25 kg (Stadig stigende) som jeg har taget på, giver langt værre nedture og dårlig selvtillid, end jeg nogensinde har haft før.

    Jeg har samtidig subklinisk hypothyreose, hvilket gør det meget svært at tabe kiloerne igen.. (Er medicineret herfor, men har ikke helt nået pefekte tal). Jeg har i længere tid i samarbejde med sygeplejerske, ændret kostvaner, samt motionsvaner, men uden held.. Vægten stiger stadig..

    Det er selvfølgelig vældig træls og derfor er jeg nu nået der til, hvor jeg mener at det er på tide at prøve at holde en pause med cipralexen.

    Jeg er ikke "dummere" end at jeg begynder med cipralexen igen, hvis det viser sig at jeg ikke kan undvære den.

    Det er nu altså dejligt at kunne få svar af jer herinde.. Her er altid nogen der selv har erfaringer eller kender nogle som har :)
  • Indstillinger
    Hej Destiny

    Du skriver, at du har gået i terapi, og at du ikke mener, at du har problemer med angst længere, og at du faktisk får Cipralex mod tristhed.

    Det siger mig, at der alligevel er en god mulighed for, at du vil kunne få hjælp af Modigen.

    Men så er der problemet omkring den diagnose, du har fået. Så vidt jeg forstår, er der tale om lavt stofskifte, som du er i medicinsk behandling for. Lavt stofskifte kan jo godt være årsag til både depression og vægtøgning, så det er meget vigtigt, at du får styr på dette problem. Måske ville det være bedst at vente med at trappe ud af Cipralex, til dine stofskifte-tal er normale.

    Du skal endvidere være opmærksom på, at perikon kan have en uheldig indflydelse på visse former for medicin. Jeg kan ikke umiddelbart se, at der skulle være nogen problemer med kombinationen af stofskiftemedicin og perikon, men hvis jeg var dig, ville jeg for en sikkerheds skyld spørge apotekets farmaceut til råds.

    Når der er taget højde for ovenstående, så vil jeg sige, at der er en god mulighed for, at du kan have gavn af Modigen. Under alle omstændigheder vil det jo nok være en god ide, at du inden alt for længe trapper ud af Cipralex.

    Jeg kan godt forstå, at du i den situation ønsker at have noget at støtte dig til. Hvis farmaceuterne siger god for kombinationen af Modigen og din stofskiftemedicin, sker der jo ikke noget ved at prøve det!

    Mange hilsner og held og lykke

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Kære Destiny.

    Min holdning er ret tydelig.
    Du skal gøre, hvad der føles rigtigt, men sørge for at du har din psykiaters hjælp under vejs, så han kan hjælpe dig, hvis du skulle få et tilbagefald, og så I er sikre på, at du trapper ud af Cipralexen på den rigtige måde.

    Umiddelbart er min holdning også, at terapi faktisk kan stå alene, og at hensigten med medicin udelukkende skal være at muliggøre en effektiv terapi. Så for mig giver det god mening at prøve at trappe ud af Cipralexen. Men af respekt for psykens mange kunstner, så vil jeg absolut ikke anbefale, at du gør det selv. Jeg har selv oplevet at få slemme tilbagefald under udtrapning og især pga. for hurtig udtrapning. Men med den rette terapi tror jeg på, at man kan komme sin angst helt til livs. Også selv om jeg endnu ikke selv er nået så langt. Men jeg er sikker på, at det vil ske, når jeg har modtaget den rigtige terapi. Jeg er faktisk kommet af med min socialfobi uden at arbejde med den, men ved at arbejde med min barndom og mine følelser i hverdagen. Så spørgsmålet er, hvad din angst dækker over. Og det skriver du jo selv i dit indlæg. Er det det I arbejder med hos din psykiater?

    Terapi skal ikke kun gå ud på at finde løsninger her og nu. Den skal være med til at hele de sår du har fået gennem livet, så du kan få et godt liv på længere sigt.

    Tanker fra Trine
Log in eller Registrér for at kommentere.