Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Min søster har adhd

Redigeret 4 maj, 2011, 19:02 i ADHD
Hej alle..
Min søster fik for et stykke tid siden konstateret adhd efter mange undersøgelser. Efter det fik min mor at vide at det var bedst hun også blev undersøgt for det.
Nu tænker jeg bare, hvad med mig? Det er jo arveligt. Og jeg kan genkende mange af symptomerne ved mig selv, både fra hvad jeg har læst og hvad jeg kan se hos min søster, plus vi begge har ellr har haft depressioner. Burde jeg ikke også blive undersøgt.
På den anden side er jeg også lidt betænkelig. Da jeg første gang fandt ud af jeg havde en depression, havde min fætter lige fået en og han sagde at jeg skulle tage til lægen, hvis jeg nu også gør det her er jeg bare bange for at folk tror jeg efterligner for at få opmærksomhed..
Burde jeg blive undersøgt for adhd.
ps: jeg er en pige og 19 år

Kommentarer

  • Indstillinger
    Naturligvis skal du tage en snak med lægen om disse tanker.

    Men lad ikke lægen give dig medicin du ikke har brug for.

    Hvis du har nogle adhd-træk der er til gene for dig i hverdagen vil du nok have gavn af terapi.

    Hvis du kan genkende nogle træk hos dig selv, men det ikke er noget du er generet af, så ser jeg ingen grund til at skulle igang med behandling.

    Uanset hvad: Tag en snak med din læge OG MED DIN MOR.
  • Indstillinger
    Hej...

    Du kan jo lige så godt blive undersøgt i stedet for at gå og være bekymret.
    Hvis andre mener, at du gør det for at efterligne og for at få opmærksomhed, så er det deres problem. Du skal ikke lade andre forhindre dig i at få det bedre med den slags negative, ubrugelige udtalelser.
    Det vil efter min mening være en klog, sund og moden beslutning at søge afklaring om noget, du er i tvivl om, hos en professionel, der ved noget om det.

    Adhd er måske nok arveligt, men der er også en høj grad af 'social arv' i den slags diagnoser, så som Anna skriver, så kan terapi givetvis gøre en hel del for, at du får det bedre.
    At både du og din søster har haft depressioner kan derfor lige så godt skyldes den sociale arv (opvækstforhold), som det kan skyldes en genetisk arv. Derfor er medicin ikke altid nødvendigt eller at foretrække, hvis terapi kan hjælpe.

    KH Helene
Log in eller Registrér for at kommentere.