Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Kæmpe åbenbaring..

Det er en underlig og forvirrende følelse jeg har nu. Jeg fik konstanteret for lavt stofskifte for næsten 2 år siden, det var lidt et tilfælde at det blev konstanteret. Jeg har Morbus Chron ( Kronisk mave tarm sygedom ) og blev jævnligt testet med div. blodprøver. Speciallægen på sygehuset henvidste mig til endokronologisk afdeling. Det var i starten af min graviditet, og var mildést taget møg træt af endnu en kronisk sygedom, og håbede det hang sammen med graviditeten, så ærlig talt læste jeg intet om stofskiftesygedomme og da lægen på endro afd spurgte om jeg havde bivirkninger ved sygedommen svarede jeg nej. Jeg fødte en dejlig datter, og regnede med at stofskiftet blev normalt igen. Det svingede meget derefter; og til tider holdte jeg helt pause med eltroxin. Da min datter var 9 mdr fik jeg så af vide, at jeg havde en stofskifte sygedom og jeg skulle tage medicin resten af livet. Blev rigtig ked af det, føler at min krop svigede mig, og kan ikke lade være med at tænke "hvad kan den mere finde på". I den sidste månede (måske to) har jeg jeg været meget træt, har døjet utrolig meget med min nakke.
Et problem jeg ALDRIG har kædet sammen med stofskiftesygedommen. Er rendt til kioprakter, massøre og fysser, men når jeg forklar hvordan mine symtomer er ; træthed i skulder/nakke, når det er rigtig slemt har jeg fornemmelsen at jeg ikke kan bære mit eget hovede, snurren og summen i baghovdet, svimmelhed, en fornemmelse af alting er slørret.
Men nu faldt jeg over denne side fordi som sagt har jeg haft det dårligt den sidste stykke tid; træthed, mange flere smerter i nakken/hovdet, tristhed, ligesom mit ene øje ikke passer mere i øje hulningen (meget skummelt) og alt dette kulmineret da jeg var på arbejde i går, at jeg mistet kræfterne i begge arme, et ben der summede, hals/kæbemusklerne var svage, og jeg havde svære ved at synke mit spyt, min tunge følelse større. Blev meget forsrækket, og jeg blev kørt til lægevagten. Mit bt var 140/100, lægen mente at der var rod enten i morbus crohnen eller stofskiftet, og jeg var ved egen læge i dag. Fik taget blodprøver og skal havde svar på fredag. Som jeg skrev tideligere har jeg aldrig hafte den store interesse for min stofskiftesygedom, både fordi nok har fortrængt det og troede det var noget forbigående.
Men her til aften googlede jeg på "øjenproblemer og stofskiftet" og faldt over denne side. Og er overrasket over at mit nakkeproblem (som jeg har lidt af de sidste tre år ca) er en alm kendt bivirkning ved sygedommen, er ganske enkelt måløs.
Undskyld tekten er rodet, men ville lige dele det her med nogen som FAKTISK kender til problemet, nu når jeg tænker over det, har min nakke/hovede haft det fint i nogle perioder ( 1 -2 mdr af gangen), men har aldrig kunne finde årsagen.

Kommentarer

• Åh .....jo - jeg kender til "svage arme" og overspændt nakke - øjne der som du skriver, der ikke passer i øjenhulen - synkebesvær osv.
    Jeg har helt klart følelsen af at når mine spændinger i nakken er værst, påvirker det mine øjne som kan blive "stive" røde og trykkende.
    Det er helt klar en stor udfordring at leve godt med en stofskifte sygdom. Jeg har været i behandling siden 1996 (forhøjet stofskifte) men får næsten ingen medicin mere. TSH - T3 og T4 ligger fint og er jævnlig konrotroleret - alligevel driller kroppen :o(
    Håber du får et svar på dine symptomer på fredag !!
    Kh LH
Log in eller Registrér for at kommentere.