Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Kønsvorter og gradviditet.

Hej

Jeg fik for nogen måneder siden konstateret kønsvorter, og har været til behandling for det... Lige nu bruger jeg condyline til at smøre på vorter.. Problemet er nu at min kæreste snakker om at få børn. Hun kender godt til mit problem med kønsvorter. og jeg vil nødig smitte hende med det... Hvordan gøre jeg det så lige uden at smitte hende med det.? Er der nogen vej udenom ? Og hvad bør hun blive tjekket for , for at se om hun ikke er smittet også ? Vi bor i Malmø, så ved ikke hvem skal jeg kontakte her ? Hun kan ikke besøge læge i DK, da hun ikke har sygesikrings kort..

Kommentarer

• Ja der må være noget sundhedsvæsen i sverige prøv at kigge på nettet eller telefonbøger. om klinik eller læge. jeg tænker lidt på om du kunne lave en steril sædprøve i et glas. så sæden ikke er kommet i berøring med kønsvorterne. så i laver en kunstig befrugtning. men spørg for en sikkerhedsskyld en læge om der kan være smitte på den måde. ellers må i vente til behandlingen er fuldført og vorterne er smittefrie. . Jeg tror godt i kan komme til en dansk læge. selvom i ingen sygesikringskort har . men så skal i selv betale hver gang i er til lægen. Held og lykke
  • Hej Spider..

Du skriver at vi kan vente til vorter er smittefrie. Men hvordan kan jeg se at de er smittefrie.? Og jeg har hørt om en vaccine som beskytter mod kønsvorter .. Kan min kæreste få det, så jeg ikke smitter hende ved samleje, når vi skal have børn..?
  • Du kan læse om HPV-vaccinen her: http://www.ssi.dk/vaccination/boernevac ... ation.aspx

Jeg TROR nok, at prisen er ca. 3500 kr. - men som med så meget andet kan det da være at det er billigere i Sverige.

Til at starte med, kan DU jo tage til din læge og få en snak om det. Indtil videre drejer sagen sig jo om de vorter der sidder på dig, så lægen har ikke brug for at se din kæreste.
    Så kan du få svar på, hvor lang tid disse vorter vil plage dig, hvor stor risikoen er for at smitte din kæreste når dine vorter er blevet behandlet, om en HPV-vaccine vil betyde, at I roligt kan dyrke ubeskyttet sex uden at tænke på dine vorter og så videre.
    Men hun kan også tage med så I begge hører hvad lægen har at sige.

Så vidt jeg ved, er kønsvorter ikke et problem i forhold til fødsel, med mindre de er så slemme, at de generer fødselskanalen.
    Prøv at læse på nettet efter en googlesøgning på KØNSVORTER FØDSEL eller KONDYLOMER FØDSEL
    Men når det er sagt, så syntes jeg helt bestemt, at I skal lade være med at dyrke sex uden kondom hvis der er risiko for at hun bliver smittet, for det er - vil jeg tro - en ret generende ting at have.

Kønsvorter kan også smitte ved oralsex uden kondom, så man får vorter i munden, men risikoen er mindre end ved kønsorganerne.

Med hensyn til at din kæreste ikke kan komme til lægen i Danmark fordi hun ikke har sygesikringskort: Man kan ALTID komme til lægen.
    Er man turist i Danmark kan man få en tid men så skal man selv betale for konsultationen fordi sygesikringen ikke dækker.

Jeg ved ikke hvordan det fungerer hvis du eller hun vil til læge i Malmö, men du kan hurtigt finde ud af det, ved at ringe til en læge i byen og spørge. Det koster ihvertfald ikke noget - andet end på telefonregningen.

Så må du gerne lige fortælle mig svaret.
Log in eller Registrér for at kommentere.