Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Har bruge for et svar

Redigeret 2 maj, 2011, 13:58 i Prævention
Hej Netdoktor,

Jeg begyndte at tage P-piller for 13 dage siden. Jeg har dyrket beskyttet sex med kæresten, men var løbet tør af kondom i lørdags, og vi kunne ikke lade være. Det var den 12. dag på P-piller, og jeg er ret nervøs for at jeg bliver gravid.

Jeg begyndte på pillen på min først menstruation dag, men nu er jeg i tvivlet, fordi der var ikke særlig meget blod der og der var næsten ingen blod efter jeg har taget p-piller. Er nu lidt bange for om det var rigtig nok, om at det var menstruationen.

På indlægsseddel står " Hvis du vil starte på 2.-5. dag, skal du huske at beskytte dig ekstra mod graviditet i de første 7 dage. "

Er jeg så ordenligt beskyttet, eller er der risiko for at jeg kan være gravid?
Har snakket med min læge, men hun gave mig ikke noget konkrete svar. Hun sagde bare at hvis jeg er i tvivle, så skal jeg bare tage en graviditets test.

Håber at I kan hjælp.

MVH, Ana

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hvis du har taget pillerne korrekt og først har dyrket sex ubeskyttet efter de 7 dage, som der står i indlægssedlen, så er du jo beskyttet.

    P-piller går ind og forhindrer ægløsning og påvirker menstruationen, så derfor er der ikke noget mærkeligt i, at du har blødt mindre denne gang. Men - du kan jo som sådan være blevet gravid inden du begyndte på de piller. Er den mulighed overhovedet til stede?

    Husk dog at p-piller taget korrekt beskytter næsten 100%. Jeg skriver næsten, fordi der findes altså nogle, der alligevel bliver gravide, trods korrekt brug af p-piller, og det skyldes, at nogle altså ikke bliver påvirkede af disse p-piller. Det er dog kun få, det er sådan for, men nogle findes der altså, og de ved det ikke, før de er blevet gravide.

    Det er sikkert derfor din læge har sagt sådan. Du kan ikke tage en test nu, da det kun er to dage siden, du har haft sex, du må vente ca. tre uger, men sandsynligheden for det er altså minimal.

    Dog som nævnt, hvis du har haft ubeskyttet eller tvivlsomt beskyttet sex tidligere, men altså i hvert fald mindst for tre uger siden, så kan du godt se noget ved en test nu.

    Du virker meget ung, så jeg vil da lige fortælle dig, at det da godt kan være p-piller beskytter mod graviditet, men de beskytter ikke mod kønssygdomme, så derfor skal du alligevel passe på dig selv.

    Det er også en god ide, hvis du lige sætter dig ind i hvad p-piller gør ved din krop. Det er hormoner, der går ind og forhindrer ægløsning og dermed din fertilitet; derfor får du heller ikke menstruation, men derimod en kunstigt fremkaldt blødning, og den er for det meste ret svag.
  • Indstillinger
    Mange tusinde tak for svaret!

    Vi er kommet sammen for 3 uger siden. Min kæreste og jeg har altid haft sex med kondomet, også før jeg begyndte på P-piller.

    For sikkerheds skyld, vil jeg tager en test hos lægen i løbet af denne uge :)
  • Indstillinger
    Bare lige. Hvis det skulle handle om du skulle være blevet gravid i lørdags, så kan man altså ikke se noget på en test i denne uge. Men som nævnt, hvis du har taget dine piller korrekt, så tror jeg ikke på det.

    Du har kun kendt din kæreste i tre uger? Hvor sikre er I på, at ingen af jer har noget kønsoverført med? Ikke fordi, der er noget i de symptomer, du beskriver, der fortæller noget om det, men det er kun fordi, det er altså tåbeligt at dyrke ubeskyttet sex med en ny partner, uden at være checket for kønssygdomme først.

    Det eneste, der beskytter mod kønssygdomme er kondom.
  • Indstillinger
    Lotte har givet dig svar.

    Jeg vil bare stille et spørgsmål.

    Det lyder som om, at du tog den første pille på 1. menstruationsdag, hvorved du ville være beskyttet fra dag 1.

    Men selv hvis du ikke gjorde det, så siger du selv - ganske rigtigt - at hvis man starter på p-pillerne senere end 1. menstruationsdag skal man bruge kondom i 7 dage, men I havde først sex på 12. dagen...

    HVORFOR tror du så, at p-pillerne ikke virker????
  • Indstillinger
    Lotte: Nej, jeg har kendte ham over to mdr. Og var klar over det med kønssygdomme, men min kæreste sagde at han har ikke været sammen med nogen i over 2 år, og at han ikke har noget sygdomme. Og jeg stoler på ham.

    Anna: Det er fordi jeg var usikker på, om det var det var rigtig menstruation, siden der var så lidt blod i den første menstruations dag. Derfor.
  • Indstillinger
    Du skrev "Vi er kommet sammen for 3 uger siden", og det forstod jeg til, at I kun havde kommet sammen i tre uger, men fred nu med det, det betyder ikke noget.

    Men - det er beklageligvis ikke nok at stole på hinanden. Hvis han for to år siden har dyrket usikker sex, ja, så kan han han ret beset godt være blevet smittet med f.eks. klamydia, og det er en frygteligt satan, som man sagtens kan gå med i årevis, uden at ane det, og uden at have symptomer, men man smitter altså.

    Og - det er naturligvis det samme med dig, hvis du har haft noget usikkert sex tidligere.

    Ligegyldigt hvad - så er det altså ikke nogen god ide at dyrke ubeskyttet sex - dvs. undlade at bruge kondom - med en ny partner, før man er checket. Den eneste undtagelse er, hvis begge parter er jomfruer.

    Faktisk vil jeg mene, at man altid lige bør lade sig checke, når man har afsluttet et forhold, for man kan desværre ikke 100% vide, om ens nu tidligere partner, helt har husket at kun holde sig til en.

    De kønssygdomme florerer voldsomt, og der en kun en til at passe på dig - og det er dig selv.

    Men - som nævnt - der er intet i det, du fortæller, der overhovedet tyder på kønssygdom - jeg nævner det bare, for jeg har desværre ikke indtrykket af, at det bliver taget helt så alvorligt, som det rent faktisk er, så det her er "bare" lidt ekstra snak fra min side. :-)

    Hvis den blødning du fik, var på det helt normale tidspunkt for menstruation, så skal du da nok regne med, at det så var den rigtige menstruation. Nu er du på p-piller, så er det anderledes, men det er meget almindeligt at normale menstruationer kan svinge i styrke.
  • Indstillinger
    Mange tusinde tak, Lotte.

    Jeg har afsluttet min tidligere forholdet for 2 år siden, og blev tjekket efter det. Har hellere været i seng med nogen siden.

    Tror jeg vil snakker med min kæreste om det, det ville være rigtig træls for mig, hvis han har sygdommen.

    Det var nok den rigtig menstruation jeg fik, for jeg havde øm i mine bryster og havde ondt i mave. Men var lidt tvivlet, fordi det var næsten ingenting der.
  • Indstillinger
    Jeg syntes, du skal sige til ham, at du nu har fundet ud af, at man godt kan have en kønssygdom uden at have nogen symptomer, og du derfor gerne vil have at han bliver testet.

    Ikke bare snakke med ham - insistere :)
Log in eller Registrér for at kommentere.