Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Dårlig af p-piller.

Redigeret 6 maj, 2011, 01:22 i Prævention
Jeg skal til at bruge p-piller, for første gang og jeg tænkte på om nogen har oplevet at blive dårlig eller underlig tilpas de første par dage? På forhånd tak.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Når du ikke har nogen erfaring med p-piller, så må det komme an på en prøve. Du kan på nuværende ikke rigtig bruge andres erfaringer til noget.
    Evt. bivirkninger er beskrevet på indlægssedlen.
  • Indstillinger
    Det er jeg klar over. Men jeg er nu stadig meget interesseret i at høre andres erfaringer.
  • Indstillinger
    Måske du så skulle prøve at fortælle, hvad du så skal bruge andres erfaringer til?

    Som det er nævnt, så står de forskellige bivirkninger beskrevet i indlægssedlen.

    Al medicin er opvejning; for og imod. Det er godt for noget, men altså mindre godt for noget andet - sådan er det.

    Nogle får kraftige bivirkninger, andre får moderate og andre igen mærker slet ikke til bivirkninger. Hvordan du reagerer, kan ingen fortælle dig.

    Hvis du læser indlægssedlen, vil du givet læse at lette bivirkninger opleves hos så og så mange procent, moderate hos så og så mange osv.

    Det er statistik - og kan altså ikke bruges til noget som helst i enkelttilfælde.

    Det korte af det lange er, at du har valgt at blive medicineret - og det endda mod en helt naturlig tilstand, - det at have menstruation og være fertil, altså ikke fordi du har en sygdom, der kræver medicinering.

    Måske fungerer det helt upåklageligt for dig - måske gør det ikke.

    Men - fortæl, hvad du skal bruge andres erfaringer til - så kan det være, nogle forstår, hvad du vil og derfor vil fortælle.

    Selv kan jeg da oplyse, at jeg har taget p-piller i en kortere periode. Jeg oplevede ikke at blive dårlig de første dage, men jeg oplevede en generel forringelse af min almentilstand. Jeg var - især i 7-dages pausen - utilpas, småkvalme, hovedpine osv. Min læge afviste pure, at det kunne være p-pillernes skyld, men en dag tog jeg "chancen" og holdt op med dem, hvor efter jeg oplevede en øjeblikkelig forbedring.

    Denne "bivirkning" er der mange, der oplever, men i og med de får at vide, at det ikke er p-pillernes skyld, affinder de sig med at gå og være småutilpasse i mange år, fordi man jo altså derfor ikke kan finde ud af, hvad der så er i vejen, og så er kvinder jo gode til at bilde sig selv ind, at så er det nok ikke noget alligevel, men bare en konsekvens af at være kvinde.

    Det var min oplevelse - om du oplever det samme eller ej - eller om du oplever noget andet, ved ingen, men hvis du er bange for eventuelle bivirkninger, så har du jo med netop den type medicin muligheden for at vælge simpelt hen at lade være med at tage den. Der er forhåbentligt ingen, der tvinger dig til det?
  • Indstillinger
    Jeg vil stadigvæk sige, det kommer an på en prøve. Mangt og meget har jo også forandret sig, siden jeg begyndte at tage de første p-piller i 1965.
    Jeg blev deprimeret af dem.
    Senere blev jeg opereret, fik fjernet livmoderen. Så skulle det problem være løst. Men jeg dannede cyster på æggestokkene i stedet. For at undgå det, blev jeg ordineret p-piller som behandling. Det var med samme resultat, og jeg måtte ikke få p-piller mere. Nu er jeg heldigvis udover disse problemer, jeg er blevet en ældre dame, og har det fortrinligt.
    Det jeg tænker på, når du vil vide noget om andres oplevelser af at bruge p-piller, er om du så spekulerer på, om du har det på samme måde, istedet for at mærke hvordan du har det.
    Samtidig er p-piller formentlig ændret en del siden jeg var ung.
  • Indstillinger
    De bivirkninger jeg oplevede i sin tid - som også ligger en del år tilbage - er der stadig mange, der oplever, og de bliver ligeledes stadig afvist af lægerne til at have noget med p-pillerne at gøre.

    Så hvad det angår er der ikke noget nyt under solen.
  • Indstillinger
    Hej
    Jeg vil gerne dele mine erfaringer med dig :0)

    Jeg startede på Yasmin og de gav min humørsvingninger, så gik jeg over til Novynette og det gik fint i nogle år, men så begyndte jeg at få migræne-anfald og lægen sagde at jeg skulle stoppe med at tage p-piller, hvilket jeg så gjorde.

    Hvis jeg ikke havde haft bivirkninger, så havde jeg den dag idag stadig taget dem, jeg syntes at det var rigtig dejligt at føle at jeg havde en vis kontrol over det, så jeg vil da helt klart anbefale dig at starte på p-piller og hvis du så oplever bivirkninger, så tag en snak med din læge og tag den derfra i stedet for at bekymrer dig for meget over det.

    MVH
  • Indstillinger
    tja mine bivirkninger kom i form af øget vægt, tog ca 10 kg på, og mine bryster blev ca dobbelt så store... ellers havde jeg vidst ikke nogle... jeg tog Lindynette tror jeg de hed... det nogle år siden jeg stoppede...
  • Indstillinger
    Hej Camillamus86

    Hvor er du heldig at have en læge, der både ved noget og rådgiver. Jeg bliver helt misundelig.
    Nå, men det var en sidebemærkning.

    citat

    Pas på p-pillerne
    Hvem tænker på, at prævention kan nedsætte humøret? Ja, ligefrem udløse en depression? Men det kan faktisk være tilfældet, fortæller farmaceut Svend Erik Møller, der har forsket i bl.a. hormoners påvirkning af hjernens kemi.

    Kombinations-p-piller kan påvirke humøret negativt. De udvikler et stof, der nedsætter signalstoffet noradrenalin i hjernen. Sammen med serotonin er det et stof, der spiller en væsentlig rolle i forbindelse med depression. Kvinder, der er disponerede for depression, bør derfor undgå p-piller og holde op med at tage dem, hvis de føler, at pillerne påvirker deres humør, lyder hans råd.

    Så hvis du er i risiko-zonen, hvis der fx er depression i familien, bør du overveje en anden form for prævention. For det er vigtigt, at du kan nyde sex uden at frygte, at din prævention skal give dig en nedtur. Undersøgelser tyder nemlig på, at et afslappet og lystfyldt sexliv også er med til at forebygge depression.

    citat slut
Log in eller Registrér for at kommentere.