Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Har jeg for højt stofskifte?

Jeg har været ved vagtlægen her i nat, pga af hævede kirtler, hvor vi snakkede om nogle ting, der generede mig (skriver dem nedenfor) som hun mente skyldes for højt stofskifte.. Skal derfor ha fat i min egen læge på mandag..

Jeg har altid haft en god forbrænding.. Har været normalvægtig indtil jeg blev 17, på trods af jeg åd som et svin tog jeg ikke på.. Tog lidt på, da jeg blev indlagt på psyk. som 17årig, men ikke meget.. Holdte vægten, på trods af overspisning i MEGET stor grad indtil jeg blev 21, hvor jeg stoppede med at ryge.. Mine spisevaner ændrede sig ikke, så der røg en del kilo på.. Men efter 1-2 år holdte jeg op med at tage på, havde stadig samme spisemønster, men holdte vægten.. Nu har så tabt 17 kg. siden marts.. Det synes jeg er ret hurtigt, selvom det ikke gør mig noget :D, men blir alligevel bekymret..
Nu har jeg så læst mig frem til symptomerne på for højt stofskifte via google og herinde og meget kunne tyde på det..
Symptomerne jeg har, som KUNNE skyldes det, er:
Øjensmerter, nærsynethed trods jeg aldrig har haft problemer med mit syn før, samt svien i øjenene..
Jeg sveder... MEGET.. Også om vinteren.. Selvom det er -grader udenfor sveder jeg så meget, at jeg ikke kan holde ud at have jakke på..
Jeg har ømme muskler og er træt i dem.. Især i mine arme og fingre.. Kan ikke holde en tlf op til øret i mere end 2 min. uden at blive udmattet i armen..
Jeg er SINDSSYGT træt.. Nogle dage orker jeg intet.. Ikke en gang at gå på wc..
Jeg har mavesmerter, brystsmerter og tynd mave..
Jeg føler også ubehag/brækfornemmelser hvis noget er på min hals, såsom tøj, halstørklæde og svag berøring, hvilket så ville være strumaen..
Men der er også nogle psykiske symptomer, der kan skyldes det..
Jeg har lidt af deprission som 17-årig og den var meget slem og det var derfor jeg blev indlagt..
Stress, angst, uro, hukommelsesbesvær/koncentrationsbesvær har jeg lidt meget af også og gør stadig..
Jeg har prøvet en del medicin, både antipsykotisk, som jeg er stoppet, men også antideprissivt, som jeg stadig får.. Jeg har også fået truxal og oxapax i en periode, men stoppede for nogle år siden, da der var flere bivirkninger en egentlig virkning.. Det antideprissive medicin har egentlig ikke gjort en forskel, har det slevfølgelig ikke så slemt som da jeg var 17, men synes det er lidt det samme som med truxal og oxapax.. Flere bivrkninger end en egentlig virkning..

Jeg har læst, at nogle med for højt stofskifte, eller for lavt, bliver behandlet for deprission i en del år, for lægerne finder ud af, at det er stofskiftet..

Det er muligvis ønsketænkning, men håber da selvfølgelig på, at mine psykiske problemer skyldes mit stofskifte, men er ikke sikker.. Har jo været erklæret psykisk syg i en del år.. Har dog i ret lang tid haft en fornemmelse af, at der er noget fysisk galt.. Selvom nogle af symptomerne er psykiske.. Og mange af de fysiske kan ikke forklares, synes lægerne og skylder det på det psykiske..

Anyways, det jeg vil frem til, er om der er nogen der har forstand/eller har for højt stofskifte, der kan fortælle mig, om mine symptomer kunne tyde på det..

Vil også gerne ha tips til at slå hånden i bordet, så at sige, hvis min læge ikke tar mig alvorligt, hvilket han sjældent gør..

På forhånd tak..

Rebecca

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Rebecca :)

    Har lige læst dit indlæg .. Jeg synes du helt klart , skal kontakte din læge - og fortælle du muligvis har en mistanke om forhøjet stofskifte ... dette tjekkes ved at man tager nogle blodprøver :) og så går der vel 1-2 uger før du får svarene , så nemt er det ..
    Jeg fik selv dagnotiseret forhøj stofskifte for ca 6 mdr siden . Og jeg kan sagtens genkende nogle af de symptomper du har :) Jeg osse selv meget træt , umulig , mine øjne driller mig , min psyke er helt i bund .. Nogle har osse angst og indre uro , nervøsitet i forbindelse med sygdommen . Jeg har muligvis osse fået en depression som følge af sygdommen .. skriv hvis du har nogle spørgsmål . Knuss Dijana

    :)
Log in eller Registrér for at kommentere.