Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

NaOH giftigt?

Redigeret 26 april, 2011, 13:30 i Ris og ros til Netdoktor
Hej ..
vi havde kemi og brugte NaOH, der var en dreng der sprøjtede noget på mig. hvilket der sandsynligvis var demirealiseret vand. men hvis det nu var NaOH er det så giftigt at få på sig? ved godt det er farligt at drikke, men hvis man bare får lidt på sig?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg ved ikke lige hvor farligt det stof er, men jeg har uhyre vanskeligt ved at forestille mig, at den danske folkeskole er blevet så ansvarsløs, at den lader eleverne fjante rundt med med så giftige stoffer, at man ikke kan tåle at få lidt på huden.

    Hvorfor i alverden spurgte du ikke lige din lærer? Ja, for I var vel ikke også uden opsyn?

    Og var I det, - altså fuldstændigt uden opsyn - så er det ikke bare ansvarsløst - jeg vil kalde det direkte kriminelt at lade børn lege med gift alene, så mon ikke, du kan tage det roligt?

    Man vel må også formode, I har fået en smule undervisning, inden tingene blev taget frem?

    Jeg mener - hvis det nu var totalt giftigt at få på sig - så burde I jo også være iført sikkerhedsudstyr - og I burde i hvert fald have fået at vide, at stoffet skulle behandles med stor forsigtighed.
  • Indstillinger
    Hvis det skulle have en effekt på dig, så ville du have bemærket det allerede nu. NaOH eller kautisk soda (som mange bruger til at rense dræn med) er nok ikke specielt sundt at have fingrene i over længere tid, men jeg tvivler på at det er skadelig i den dosis du har fået. men jeg giver ret i den anden kommentar - brug din lærer hvis du er itvivl! Du kunne også søge info om det på nettet, når du nu var der alligevel.
Log in eller Registrér for at kommentere.