Brunligt udflåd, pletblødninger?? Hjælp!
Hej alle.
Jeg er en pige på 16 år, og jeg tager p-piller.
Jeg slutter med min pakke på torsdag d. 26 april, så derefter får jeg min menstruation.
I går opdagede jeg i min trusse at jeg havde brune pletter.
Jeg ved ikke hvad det er og jeg ved ikke om det er noget farligt, men jeg er faktisk lidt bange. Jeg er jomfru, og jeg har ikke lavet noget seksuelt med nogen dagen inden, hvis det kunne have en indflydelse.
Jeg har haft det i 2 dage nu, og ved ikke hvad jeg skal gøre.
Håber I kan hjælpe mig!!!
Vh. jh1220.
Jeg er en pige på 16 år, og jeg tager p-piller.
Jeg slutter med min pakke på torsdag d. 26 april, så derefter får jeg min menstruation.
I går opdagede jeg i min trusse at jeg havde brune pletter.
Jeg ved ikke hvad det er og jeg ved ikke om det er noget farligt, men jeg er faktisk lidt bange. Jeg er jomfru, og jeg har ikke lavet noget seksuelt med nogen dagen inden, hvis det kunne have en indflydelse.
Jeg har haft det i 2 dage nu, og ved ikke hvad jeg skal gøre.
Håber I kan hjælpe mig!!!
Vh. jh1220.
Kommentarer
Der er mange der får pletblødninger når de tager p-piller.
Nogen får kun i starten, andre har det jævnligt, andre igen har det en gang i mellem med lange mellemrum.
Man putter hormoner indenbords og det kan godt gøre kroppen lidt kuk.
Hvorfor tager du overhovedet p-piller når du er jomfru?????
Jeg vil anbefale dig kraftigt at overveje om ikke du skal stoppe. Der er vitterlig ingen grund til at tage hormoner når ikke du har brug for den præventionsmæssige side af dem.
Måske har du fået dem pga. kraftig menstruation.
Menstruation er fuldstændig naturligt, og nogen bløder mere end andre. Heldigvis findes der både virkelig kraftige bind og der findes Super-tamponer, så det er virkelig, virkelig få der bløder så meget at de ikke kan passe en normal hverdag under menstruationen.
Måske har du fået dem pga. uregelmæssig menstruation.
Hvis menstruationen er uregelmæssig, er det formodentlig bare fordi du ikke er så gammel at din krop er kommet ind i en fast rytme.
Det er måske nok temmelig irriterende ikke at vide hvornår det kommer - men det er efter min mening meget uhensigtsmæssigt at proppe hormoner ind til at styre en kunstig blødning hver fjerde uge og samtidig forhindre ægløsning, frem for at lade kroppen komme ind i en stabil rytme med ægløsning og menstruation.
Måske har du fået dem pga. af menstruationssmerter.
Har I forsøgt med stærkere smertestillende end det man kan få i håndkøb? Igen: Det med at spise hormoner skal man være skeptisk overfor, og så længe du ikke har en fast kæreste du har sex med, og i fællesskab med lægen kommer frem til, at p-piller er den bedste præventionsform for dig, så skulle du tage at holde dig langt væk fra dem.
At du får p piller betyder ikke at du kan ikke kan fejle andet. I din alder er det meget almindeligt med udflåd, det kan også være tegn på en infektion,eller svamp, som også er meget almindeligt. men du bliver nød til at kontakte din læge. Hvis der noget galt kan det behandles. der er IKKE noget galt i at du tager p piller, er selv mor til voksne piger, det vigtigste er at du taler med din læge, så du ved hvad du får og hvilke evt bivirkninger der er.
Har du ikke selv lyst til at kontakte din læge, så få din mor eller en god veninde til at gå med dig. Håber du skriver når du har fundet ud af noget.
Jeg kan ikke lade være med at spørge, hvor ved du så sikkert fra der ikke kan være noget galt i at tage p - piller.
Jeg er ikke så sikker. Der er jo ingen undersøgelser der beviser at de ikke kan skade. Tværtimod har der været undersøgelser, der viser det modsatte.
Hvis du holder den månedlige pause, så burde der sådan set ikke også være pletblødninger, men det kan forekomme.
Dog - kunne det også være en måde for din krop at fortælle dig, at den altså ikke bryder sig om det hormontilskud.
Nu har du ikke fået p-piller for at beskytte mod graviditet. Hvorfor har du så fået dem?
Jeg gætter på, at det skyldes menstruationsforstyrrelser eller måske menstruationssmerter, hvor din læge så bare uden videre har givet dig p-piller i stedet for få dig ordentligt undersøgt for, hvorfor du har disse problemer. De fleste læger udskriver nemlig bare en recept på p-piller, når unge piger kommer med problemer med menstruation - og så bliver der i øvrigt ikke undersøgt videre.
Og - er det ikke lidt underligt at få sløret nogle symptomer med p-piller i stedet for få undersøgt, om der rent faktisk er noget galt, som kan behandles?
Hvis det handler om menstruationssmerter, så har du mange gange bedre af, at lære nogle gode afspændingsøvelser end at være medicineret med hormoner.
Ja, undskyld jeg gentog Annas udmærkede beskrivelse, men så brugte jeg mine ord, for du bør tænke over disse p-piller i det hele taget.
Jeg ved også godt at for nogle piger er det, at man får sin menstruation ensbetydende med, at så skal man medicineres med p-piller - altså som om menstruation i sig selv er en sygdom.
Og husk så lige: P-piller går ind og forhindrer ægløsning, hvorfor du overhovedet ikke har menstruation, men der i mod en kunstigt fremkaldt blødning.