Hjem Ældre Åben debat for modne mænd og kvinder

Penicellin/solbadning

Jeg er i behandling med Penicellin i øjeblikket. På apoteket blev der sagt, at man skal passe på med solbadning i de dage, man spiser pillerne.
Kan det virkelig være rigtigt, det er jo ærgerligt her i påskevejret ?

Kommentarer

  • Jeg ved flere lægemidler skal man passe på med i solen. Så det skal nok være rigtigt, hvad de har sagt på apoteket.

    Du må vist undgå den værste sol midt på dagen.
  • Hej Kathinga

    Hvad står der på indlægssedlen til den medicin, du får?

    Ifølge Netdoktors artikel om emnet er der på markedet ca. 250 forskellige slags medicin, som øger lysfølsomheden, heriblandt ”visse midler mod betændelse og infektion”.

    http://www.netdoktor.dk/rejsemedicin/medicin_sol.htm

    Jeg tror, at det er meget individuelt, hvor slemt problemet er. Hvis man har en meget lys hud, skal man selvfølgelig passe på den stærke sol, men det skal man jo i forvejen.

    Jeg tager selv to forskellige slags præparater, der øger lysfølsomheden, nemlig det vanddrivende middel Centyl, som er en del af min blodtryksbehandling, og desuden perikon, som jeg tager forebyggende mod depression.

    Jeg holder meget af at opholde mig i solen, og jeg har aldrig oplevet problemer. Det skal dog lige siges, at jeg ikke har en sart hud. De eneste forholdsregler, jeg tager, er, at jeg sørger for, at jeg aldrig bliver skoldet. Om sommeren venter jeg med at tage til standen til klokken 14-14.30. Jeg bruger stort set aldrig solcreme. Jeg kan ikke lide det klistrede stads. Jeg stoler mere på nytten af at beskytte sig ved at tage tøj på.

    Dog skal man nok passe godt på sine øjne. Der er foreløbige undersøgelser, der tyder på, at risikoen få at få såkaldt stær i øjnene øges, når man tager medicin, der øger lysfølsomheden. Derfor går jeg altid med gode solbriller, når jeg er udendørs i solskin. Men du får jo nok kun antibiotika i en kort periode, så der er ingen fare for dine øjne.

    Jeg har faktisk for nogle år siden oplevet en meget mærkbar virkning af den ekstra lysfølsomhed: Jeg blev meget solbrun. Men jeg synes altså ikke, at det var et problem – tværtimod!

    Jeg tror sagtens, at man kan nyde solen, selv om man får medicin, der øger lysfølsomheden. Man skal bare passe lidt ekstra på.

    God påske

    Mange hilsner

    Kameliadamen

    P.S. Egentlig synes jeg, at det er besynderligt, at man aldrig hører nogen advarsler om, at vanddrivende medicin øger lysfølsomheden. Derimod hører man i tide og utide, at perikon har voldsomme bivirkninger, og når man spørger, hvad det skulle være for bivirkninger, så nævnes denne lysfølsomhed som et stort problem. Men det har jeg altså ikke mærket noget til :o)
  • Hej Kameliadamen

    Vi ved godt hvorfor der er forskel. Ikke sandt. !!



    Lysfølsomhed, aha, så det er medicinens skyld jeg næsten ikke kan tåle lyset i øjnene. I år er det slemt.

    Centyl, ja, det fik jeg jo også i lang tid. Jeg mærkede intet til lysfølsomhed.
    Men det var ved at slå mig ihjel. En lille portion, som bliver betragtet som ganske uskadeligt. Men det er jo naturligvis også et lægemiddel og ikke et naturmiddel

    Min hud er også stærk. Så jeg bliver ikke uden videre solskoldet. Jeg bruger ikke og har heller aldrig brugt det fedtede stads. Jeg forstår ikke den vanvid der har grebet folk. Sol med måde og man passer på, sådan har vi altid klaret os før i tiden.
    Folk kan snart intet selv mere. Vi er blevet en hjælpeløs race, der retter os efter alle de "påbud" der efterhånden er.

    Gør dit, gør dat, gør ikke det og jeg skal komme efter dig.
  • Hej, tak for svarene.
    Jeg ringede lige til Apoteket, som sagde, at man selvfølgelig skal tage hensyn, fordi der kan forekomme hududslet. Smøre sig godt ind.
    Jeg vil ikke bruge solcreme, det har jeg aldrig gjort, for det har jeg mistanke til. På det punkt er jeg enig med Persille. Desuden tror jeg, det kan give fosterskader, desværre har jeg grund til at tro det, advar gravide.

    Men nu tør jeg godt solbade - med måde - jeg er ret robust med al ting.

    Fortsat god påske.
  • Hej Kathinga2

    Nemlig, jeg har også altid tænkt, der nok skulle være noget skidt i solcreme også, som der er i så meget andet.
    Jeg er bestemt ikke glad for mit barnebarn bliver indsmurt i det stads. Jeg ville hellere, det var som før i tiden, hvor man passede på de ikke fik for meget sol. Var beskyttet af tøj på de mest udsatte steder. Verden er gået helt "agurk".

    Hilsen persille
  • Min mistanke til solcreme går på bl.a.:
    Hvorfor er der så mange barnløse, som skal have behandling. Måske på grund af solcreme. Dårlig sædkvalitet som følge af det? Jeg TROR det.
    I min generation hørte man ikke meget til hudkræft, 7-9-13.
    Helt ærlig, da jeg var ung ville jeg gerne være hurtigt brun, så jeg lå og lod mig NÆSTEN solskolde. Det var det værd.
    Sådan er der så meget, men vi gamle skal jo ikke fortælle de unge noget!
  • Jeg er meget enig med dig. Ikke en eneste hørte jeg om, der fik hudkræft. Og vi læste da også dengang og kendte en masse mennesker. Dermed ikke være sagt, der ikke kunne være nogen overhovedet.

    Nej, vi er jo ikke så kloge. Men det har vi vel altid ment om de gamle. Først
    efterhånden er man begyndt at tænke, de nok ikke var så tossede alligevel.
    Der er da nogle ting jeg ville ønske, jeg havde hørt efter.

    Jeg har også en grim mistanke til p-piller. Mange unge kvinder lider også af vulvodyni, depressioner og anoreksi. At fylde unger piger med hormoner. Jeg kan kun ryste på hovedet.


    Og jeg kan ikke tie:
    Noget jeg især er gal over: Vuggedøden. Alle "ældre" vidste, det var farligt at lægge babyer på maven. Men vi var jo ikke så kloge.

    Min søn hørte dog efter hvad jeg sagde. Min svigerdatter siger, hun tænkte jeg var tosset. Men lagde dog babyen på siderne. Ikke bare på ryggen, som de anbefaler i dag. Jeg sagde ogå, nå, nu kommer tiden med de flade nakker.
    Og jeg havde jo ret.

    Fagre nye verden.
Log in eller Registrér for at kommentere.