Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Bekymringer ang. min mor.

Redigeret 15 april, 2011, 17:53 i Stress
Kære Netdoktor. Min mor har for få dage siden været til læge med voldsomt ondt i halsen, og ved samme lejlighed, fik hun tjekket sit blodtryk. Som viste sig at være for højt. Min mor er ikke typen der går til læge med hvilket som helst, og det er op til flere år siden hun sidst har været til læge. hun er 57år, og derfor bliver jeg bange for at der muligvis kan være andet i vejen. hun fik taget blodprøve i dag, og den bliver tjekket. MEN! hun har opført sig meget mærkeligt de sidste 3 dage. hvilket for mig til at stille spørgsmålet om der er noget hun frygter ved at få tjekket sit helbred..

Både min Mormor og min Far, døde til kræft, hvor det endte i at jeg fik angst for at dø. Jeg er nu bange for at miste min Mor. og frygter mindst ligeså meget det resultat som kommer i næste uge.

Jeg vælger at skrive her inden i "Stress" fordi det muligvis kan være i kan forklare og berolige mig med noget infomation fra tidligere oplevelser fra jeres eget liv omkring Stress og for højt Blodtryk. hvordan vil det påvirke min Mor.? hvor farligt er højt blodtryk for mennesket?

Søger så meget infomation i kan give mig.

Tak på Forhånd.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Først og fremmest: Din mor går sjældent til læge. Måske fordi hun har et anstrengt forhold til dem - og det kan godt forårsage at blodtrykket er forhøjet når man får det målt.
    Faktisk er det helt NORMALT at man har lidt for højt blodtryk når man får det målt hos lægen, fordi man sidder der og er lidt nervøs og sådan.

    Hvorfor fik hun taget blodprøve? En blodprøve kan jo bruge til meget forskelligt...

    Umiddelbart lyder det jo ikke ligefrem som om at lægen mener der er noget der er ravende helt galt.

    Jeg syntes, at du skal tale med din mor. Helt og aldeles seriøst: TAL med hende.

    Det vil gøre jer begge to ekstremt godt at sætte ord på!
  • Indstillinger
    Man kan jo få taget en blodprøve, for at se om der er bakterier i blodet, om det er halsbetændelse som skal behandles med Penicillin - eller det er en virus.
    Når det er mange år siden, din mor har været til lægen, er det vist helt normalt, at de lige tjekker blodtrykket, med den alder din mor har.

    Og det er rigtigt, at det er normalt det kan være højt når man er ved lægen, så i dag får man tit et blodtryksapperat med hjem, så man kan måle det i nogle dage, og så møde hos lægen med resultatet.
    Blodprøven kan selvfølgelig også være taget, for at finde årsagen til det høje blodtryk, eller bare et alm. tjek - når din mor nu endelig er mødt op :-)

    Hun kan jo f.eks. mangle D-vitamin, det er der mange der gør i dag, og det kan ses på en blodprøve.
    Stress kan give højt blodtryk, det har jeg prøvet nogen gange, men det gik ned igen, når der kom ro på.
  • Indstillinger
    Det med blodtrykket er ikke sikkert det er alvorligt. som anna siger kan det være når man er nervøs ved lægen at det stiger voldsomt. men det er helt normalt at jo ældre mennesker bliver jo højere blodtryk får de også . hvis det er meget højt skal lægen reagere på det. og der sættes evt medicin ind. ellers kan du spørge din mor om hun vil gå med til en helbredsundersøgelse. og se om hun er sund og rask . men håber på gode svar fra lægen. Hvis du stadig har brug for at tale om krært . kan du skrive med pårørende eller nogen der har haft kræft på cancerforum.dk du kan også finde det på kræftensbekæmpelses side. held og lykke
Log in eller Registrér for at kommentere.