Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Ingen menstruation!

Redigeret 14 april, 2011, 16:40 i PMS og menstruation
Kære alle, jeg har prøvet at skrive til netdoktors eksperter også - men da det jo er langt fra sikkert, at jeg får svar, håber jeg, at der måske sidder nogle kloge hoveder derude!

Jeg skriver, fordi jeg efterhånden er meget bekymret for, om jeg "fungerer som jeg skal". Efter at have været på p-piller (yasmin) fra oktober 2008 stoppede jeg allerførst i august 2010. Herefter fik jeg naturligvis den blødning, som p-pillerne giver. Jeg havde symptomer såsom hovedpine og meget fedet hår i en måned efter, men dette normaliserede sig. Imidlertid fik jeg ikke min menstruation. I oktober 2010 søgte jeg læge, fordi jeg var bekymret. Jeg fik taget en blodprøve, som så vidt jeg er orienteret var overvejende normal. Dvs. mine hormoner osv. svarede til, "før ægløsningsstadiet". Dog var min TSH-værdi en smule forhøjet - nemlig 4,4. Mit stofskiftetal var 14.

Min læge fortalte mig, at jeg skulle slå koldt vand i blodet og at det nok snart ville fungere normalt igen. Selvom jeg fortsat var bekymret, lykkedes det mig at slå det ud af hovedet. I januar foretog jeg en rejse til Asien - to uger efter ankomst, TROR jeg, at jeg fik menstruation. - Jeg var lykkelig. Blødningen var dog meget, meget svag og varede kun et par dage. Derfor er jeg efterfølgende blevet i tvivl, da de menstruationer jeg havde før p-pillerne var forholdsvis kraftige og varede i ca. 6 dage.

Dette er næsten 3½ måned siden. Siden da har jeg ikke haft nogen menstruationslignende blødninger. Jeg er meget urolig for, hvad der mon er galt med mig. Jeg har snakket med min læge, men han siger bare: "det kommer nok". Jeg har haft min menstruation siden jeg var 12 år gammel, og den havde været regelmæssig i i hvert fald 4 år før jeg begyndte på p-pillerne. Jeg tog p-pillerne præcis som foreskrevet, sprang aldrig en blødning over, og havde aldrig nogle problemer i øvrigt.

Der er nu gået mere end 8 måneder siden jeg stoppede med p-pillerne. Jeg bekymrer mig meget over ikke at have menstruation, og føler mig ikke som en rigtig kvinde. Det, der gør mig allermest bange, er frygten for ikke at kunne få børn! Jeg synes, at jeg generelt lever sundt. Jeg spiser fornuftigt og dyrker motion (dog ikke overdrevet). Jeg har hverken tabt mig eller taget på, og jeg undgår så mange skadelige kemikalier i min dagligdag som muligt. Endvidere har jeg ikke været udsat for speciel hård følelsesmæssig påvirkning i perioden.

Hvad kan mine udeblevne menstruationer skyldes - og er der noget jeg selv kan gøre? Skal jeg insistere på at blive undersøgt bedre? Og vigtigst af alt.. Kan dette betyde, at min evne til at få børn er forringet?

Mange hilsner
Anna

Kommentarer

• Hej får du andet medicin der kan påvirke din mestruation . stress kan også give forstyrelser. du nævner du har været ude at rejse. kan det være medvirkende . du har oplevet så meget nyt og spændende i dit liv. jeg tænker hvis du bliver ved at være nervøs at du skal gå til din læge og blive mere undersøgt om det skyldes andet. og at du kan få svar på om du kan blive gravid. så får du mere ro i dig. held og lykke
Log in eller Registrér for at kommentere.