Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Nedtrapning af Efexor

Redigeret 12 maj, 2012, 12:51 i Angst
Hej,

Jeg er ved at trappe ned af Efexor og trappe ind i Zeldox.

Mit spørgsmål er meget enkelt:

Oplever man de samme bivirkninger ved udtrapning af fx. Efexor, som man gør, når man starter op?

Jeg har i en lang periode taget 300 mg/dg. Så trappede jeg ned til 225 mg/dg. Nu er jeg så trappet ned til 150 mg/dg samtidig med, at jeg er begyndt at tage 40 mg/dg af Zeldox.

Jeg er helt rundt på gulvet. Har kvalme, sveder/fryser, klamme hænder og fødder, hovedpine, ondt i maven/tynd mave, ryster indvendig, svimmel, træt men har søvnløse nætter og ondt i alle led og muskler.

Jeg har snart taget Zeldox i 14 dage, og jeg har fået at vide, at dosis er så lille, at jeg nok skulle regne med, at skulle trappe helt op til 2 x 80 mg/dg.

Jeg synes det er svært at overskue!!

Johanne

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Johanne.

    Det du oplever er seponeringssymptomer. Efexor har lav halveringstid, så kroppen lægger i høj grad mærke til at man får mindre ind.
    http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/ ... ptomer.htm

    Du vil formodentlig få færre symptomer hvis du trapper langsommere ned end med 75 mg. ad gangen.

    Jeg trappede ud af Efexor sidste år da jeg skulle skifte til Lamotrigin.

    Min psykiater lagde stor vægt på, at det skal gå LANGSOMT.

    Dvs. 37,5 mg. ned med to til tre ugers mellemrum. Jeg "slap" med 4-5 dages seponeringssymptomer (fysiske og depressive inkl. selvmordstanker) pr. gang.

    Fra de sidste 75 mg. kan man evt. åbne kapslerne og tage noget af indholdet fra sådan at man går fra 75 mg. til 62,5 mg. til 37,5 mg. til 18,75 mg. til 0.

    Det foreslog min psykiater, og det gjorde jeg.
  • Indstillinger
    Hej Anna

    Det tror jeg, at jeg vil gøre.

    De der fysiske ting er én ting, men jeg får nogle ret slemme angstanfald. DET er det værste. Puha, det er sgu hårdt.

    Jeg synes det er ret tydeligt, at det er noget "kemisk" - jeg får sådan nogle "knald" inde i hovedet efterfulgt at et lysglimt. Det er faktisk ret ubehageligt...

    I øjeblikket kræver det en del overvindelse, at skulle tage medicin, fordi jeg ved, hvor dårlig jeg bliver.

    Johanne
  • Indstillinger
    hej nogle af disse symtomer du har er der i bivirkninger ved zeldox når du reager så kraftig allerede synes jeg du evt skal få en blodprøve taget og se om din krop kan tåle det. bivirkningerne kan blive ved . så længe du tager zeldox. spørg evt om du kan få et andet medicin du bedre kan tåle. efexor er ikke bedere den sætter appetitten meget op. og man kan blive meget træt hele tiden . med det. god bedring
  • Indstillinger
    Spider; det er ikke alle der tager på af Efexor. Jeg gjorde fx. ikke... Vi får allesammen forskellige bivirkninger :)

    Johanne; jeg syntes som Spider det kunne være en god idé at tale med din behandler omkring om noget af det er bivirkninger fra den nye medicin.
  • Indstillinger
    Hej anna84!
    Tak for dit råd om nedtrapning af Efexor. Jeg er ved de sidste svære 75mg og glad for dén med at åbne kapslerne og dele indholdet.
    Gud velsigne dig :)
Log in eller Registrér for at kommentere.