Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

nervøs før koloskopi

Redigeret 15 april, 2011, 03:10 i Irriteret tyktarm
HEj til jer.
Hjælp. jeg er så nervøs for jeg skal have en koloskopi på mandag. jeg har haft fuldstændig kuk i fordøjelsen siden en ekstrem stressepisode først i januar. strartede med stærke mavesmerter og ligesom hele mave tarm systemet nedsmeltede og gik over i tyndskid. efter lægeråd spiste jeg kun havregrød i flere uger, fik prøver af diarre men alt var "fint"? blev så dårlig af dehydrering jeg blev indlægt. flere blodprøver.. let forhøjet levertal for lavt blodprocent, ellers normalt. fik besked på at spise varieret...i februar fandt jeg disse sider og er næsten sikker på det er irriteret tyktarm jeg har. måske mavesår. jeg får også ondt i maven lidt til vanstre under ribben en times tid efter spisning. som knive der borer og stikker.
siden januar har jeg ikke fungeret. har kvalme og diarre hver formiddag og hvis jeg bare spiser mindste smule "alm mad" (feks en skive mager plæg eller to bidder dampet rødspætte)så høvler det gennem med opgassen af luft, vridende smerter, kolik krampe, kvalme, hovedpine, ryster, nærmest som tømmermænd. jeg kan kun spise ristet toast, bananer, marmelade, kogte ris . sort te med sukker. intet intet derudover. mit sociale liv er ikke eksisterende, der er næsten altid kaffe, mad alkohol lign med. kvalme .
nu skal jeg så langt om længe kikkes op bagi. men jeg er SÅ bange for undersøgelse. bange for smerterne. og bagefter. får man så bare at vide at det er normalt og spist varieret. hvad nu hvis man ikke kan drikke alt det 'MOVIPREP. hvis man brækker sig og hvad bagefter. der var en der beskrev sin uro herinde helt frem til selve hendes udrensning men ikke bagefter. hvordan gik det hende? hjælp jeg bor alene og er så bange for det.
VH Haka58

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej du

    Jeg skal også have lavet et koloskopi. Dog først d. 12. maj. Jeg er ligeledes ret nervøs, men har snakket med flere, der har fået det lavet. De siger, at det selvfølgelig ikke er behageligt, men at man får så meget afslappende, at selve undersøgelsen ikke er så slem. Jeg fik selv lavet en gastroskopi i forrige uge, og jeg kan ikke engang huske det hele pga. den medicin, jeg fik.
    Jeg har tidligere fået lavet en sigmoskopi (eller hvad det nu hedder), og der får man jo også pustet luft op i tarmene, det generede lidt resten af dagen, men jeg sørgede for at gå så meget jeg kunne. Hvis du er meget dårlig og har svært ved at komme ud, kan det også hjælpe tarmene til at komme af med luften blot at rejse dig og gå rundt i hjemmet, men det er selvfølgelig bedst at komme ud i frisk luft og sådan. Så er der selve udrensningen tilbage, og den kan jeg høre på dem, jeg har talt med, at det næsten er det værste. Jeg foreslår, at du tager et glas cola/saftevand/juice (uden frugtkød), eller hvad du rigtig godt kan lide at drikke og har det til at stå lige ved siden af, så du kan drikke det lige efter det andet for at få smagen til at gå væk. Ydermere kan du holde dig for næsen (evt. drikke af et sugerør, så er det nemmere). 80% af smagssansen er påvirket af lugtesansen, så smagen er ikke så slem, hvis man ikke kan lugte væsken. Jeg tror mest, man kaster op, når man skal drikke væsken, og hvis du prøver at gøre, som jeg har foreslået, skal det nok gå. Det har i hvert fald hjulpet mig gennem mange klamme væsker i min sygdomsperiode. Det vigtigste at bearbejde, tror jeg, er den psykiske angst (jeg har den også). Jeg stiller mig selv spørgsmål som: Hvad er det værste, der kan ske? (man kan ikke dø af det, og smerten fra undersøgelsen går jo over hurtigt). Hvor meget er et døgn med træls udrensning og ubehagelig undersøgelse i forhold til flere måneder med smerter? (vand) Hvor mange andre har klaret det (mange). Du skriver, du bor alene... Har du ikke mulighed for at få én, du er tryg ved til at komme og være hos dig døgnet inden? At få afledt tankerne kan jo hjælpe rigtig meget. Jeg har altid én med til undersøgelser, så de kan snakke om "ligegyldige" ting, inden jeg skal ind, så jeg kan glemme, hvad det er, jeg skal. Ellers kan du måske planlægge at hygge om dig selv den dag, du skal udrenses. Finde noget godt i TV, leje en film, hvis du kan komme ud, tage et langt bad, høre noget god musik eller andre ting, der kan lette dit humør lidt. Håber du kan bruge bare et enkelt af mine råd. Rigtig meget held og lykke.

    Skriv gerne, hvordan det går
  • Indstillinger
    til Trine 28----det er en god indstilling du har til denne undersøgelse---intet er rart--men det er nødvendigt at blive undersøgt når man har problemer --
    jeg har prøvet den undersøgelse mange gang ---og man kan sagtens klare det ----hvis man indstiller sig på det --og ikke kører sig selv op ---
  • Indstillinger
    Hej Trine28 og solo313.
    tak for svarene. jeg er meget nervøs gemyt og derfor kører jeg mig selv helt opp. det hele med 4 mdr uden at fungere og uden rigtig mad det har væltet mig både fysisk og især psykisk. jeg er så madglad ellers. nu bare toast banan og ris og kvalme kvalme. jeg er sikker på de ikke finder "noget" og bare sender mig hjem med besked på at spise"varieret" ligesom de gjorde i febr. og så ved jeg ikke hvad jeg skal gøre. min læge er arrogant og afvisende. så jeg håber så inderligt at de "lige kikkerned i maven" når de har mig inde og halvbedøvet.
    jeg bao alene med min hund og det er et mas at få gåturene til at passe med wc, smerter osv. jeg føler mig så kraftesløs. og stor afmagt overfor al det maverod.
    hvordan er Jeres startet og hvorlænge og har I nogen anelse om hvad der udløste Jeres dårlig maver?
    jeg kan se at mit startede efter et halvt år med 3 dødsfald i nærmeste familie, meget nedtur og modgang privat og en teenager der er så skoletræt og vranten. midt i skænderi fik vores hund kæmpeepilepsianfald som han var ved at dø af. det var så dramatisk og jeg gav førstehjælp mund til snude og fik liv i ham. da det skete anden gang der bristede noget dybt inde i maven og jeg fik så meget tyndmave. og siden har det bare løbet af mig... og jeg tåler ikke mælk kød fedt noget som helst efterhånden. jeg er SÅ bange. nu har jeg fået en depression oveni som jeg fåår alverdens piller for. og de giver også kvalme, og mavebesvær. det er skruen uden ende.
    er der nogen der kan sige hvorlænge tilstanden er om at brænde ud? går det mon over. jeg har ikke kræfter til at tænke på et liv kun med bananer ris og toast.
    jeg har en veninde der ville komme noget af den dag jeg skal udrense(søndag) og hun vil også tage med ind på hospitalet. men gud hvor er jeg alligevel bange. mest for at blive sendt hjem uden afklaring med besked at "spise varieret" de er intet jeg hellre ville.
    har I også oplevet ikke at tåle forskellig madvarer? jeg skal sige at jeg har kunne spise ALT indtil 13 januar.
    MVH Haka58
Log in eller Registrér for at kommentere.