Hjem Sex & samliv Prævention

Glemt p-pille 2 dage efter samleje. Risiko for graviditet?

Redigeret 7 februar, 2017, 09:48 i Prævention
Jeg startede på p-piller d.3/4 og havde ubeskyttet samleje d.8/4. Altså havde jeg taget 6-piller. Derefter tager jeg en p-pille dagen efter d.9/4 og 10/4, men glemmer p-pillen d.11/4. Og tager derfor 2 p-piller d.12/4.

Altså har jeg taget 6, haft ubeskyttet samleje, taget 2 og så glemt 1 og taget 2 sammen.

Er der risiko for at jeg kan være gravid nu, når jeg glemte en p-pille 2 dage EFTER?

Kommentarer

  • Hej muligheden er der sædceller lever noget med 70 timer i skeden . men måske er det dødt ved du har taget en ny pille. jeg tror ikke det er en god ide du tager 2 piller hvis du har glemt det en dag. brug kondom indtil du er vandt til at tage dem fast. prøv at tale med lægen om du skal have en graviditetstest lidt senere på måneden. held og lykke
  • Glemmer man en pille skal man tage den så snart man husker det, også selvom det betyder man skal tage to på en gang.

    P-piller påvirker ikke sædcellerne, altså "dræbes" sædcellerne ikke ved at man tager p-piller.
    P-piller hindrer ægløsning, påvirker livmoderslimhinden så et befrugtet æg ikke kan sætte sig fast (hvis man mod forventning får ægløsning) og danner en slim ved livmoderhalsen som sædceller ikke kan trænge igennem.

    Altså er der tre virkninger som skal kikse for at man kan blive gravid - altså hvis ægget overhovedet bliver befrugtet; det er langt fra altid, at et æg befrugtes selv hvis man aldrig tager p-piller.

    Risikoen for at graviditet i dit tilfælde er ekstremt lille.

    Der er ikke noget du kan gøre nu. Altså; du kan ikke tage en fortrydelsespille for at være på den sikre side, da der er gået for lang tid siden du glemte p-pillerne.

    Kig i din indlægsseddel. Der står hvor længe du skal bruge kondom, og om du skal springe næste blødning over.

    For en sikkerheds skyld kan du tage en graviditetstest om tre uger, men som sagt, er risikoen for graviditet EKSTREMT lille.
  • Hej!

    Jeg kan se, at dit indlæg er ved at være nogle år gammelt, men jeg fandt det lige, da jeg søgte rundt på nettet efter information omkring "glemt p-pille". Som jeg forstår det, er det meget afhængig af, hvornår i sin periode, at man glemmer at tage sin pille, og hvis man tager den glemte p-pille inden for 12 timer, er der ikke rigtig nogen risiko for at blive gravid.

    Da jeg søgte rundt på nettet, faldt jeg samtidig over denne hjemmeside med mange gode artikler særligt denne: https://www.practio.dk/artikler/glemt-p-pille

    Den forklarer rigtig godt, hvad man gør i situationer, hvor man har glemt sin p-pille. Du har forhåbentlig nok fået hjælp til din glemsel dengang, men jeg håber, at andre eller dig selv kan bruge den, hvis det blive nødvendigt en anden gang.

    Vh
Log in eller Registrér for at kommentere.