Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Borderline

Redigeret 11 september, 2014, 11:06 i Personlighedsforstyrrelser
Arh mega træls..
Jeg er 18 år, har været syg i snart 4 år.
Lægerne har ikk rigtig haft stillet en diagnose på mig som sådan.. Først stille de diagnosen lettere mentalt retarderet, som så efter nogen år er forkert.. Samme tidig med den diagnose, siger de jeg har en depression.. Nu efter noget længere tid og jeg har flyttet kommune osv, så viser det sig jeg har Borderline, så jeg for den forkerte medicin altså mod depression..

Nogen herinde som kan forklare mig hvordan man behandler borderline

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Miss Beuty

    Det positive er, at du nu har fået stillet en mere korrekt diagnose, så du ikke fejbehandles yderligere.
    Borderline behandles med samtaleteapi.

    KH Helene
  • Indstillinger
    Behandles det ikk også med medicin..
    Jeg har alle symptomerne på borderline og er allerede igang med at tage straffen for det.. Synes virkelig det er trælst,
    jeg har altid haft den indstilling til at ikk alle læger kan deres arbejde, for det er bare deres job og intet andet..
  • Indstillinger
    Hej igen

    Jeg forstår ikke, hvad du mener med, at du er i gang med at tage straffen for, at du har alle symptomer på borderline? Borderline er ikke nogen straf, det er en personlighedsforstyrrelse. D.v.s. der er sket nogle forstyrrelser i personlighedsudviklingen. Det er du jo uden skyld i.
    Du må ikke forstå det sådan, at der er noget galt med din personlighed eller at du er 'syg'. Man kan se det sådan, at borderlinediagnosen fortæller, at du har nogle følelsesmæssige problemer. Det er der jo en grund til, det er ikke noget, du er født med, derfor kan det med den rigtige behandling blive bedre.

    Så vidt jeg ved, behandler man ikke borderline med medicin. Men hvis der er meget angst eller depressive symptomer, vil det ofte blive prøvet, om medicin hjælper på det. Medicin kan aldrig kurere en personlighedsforstyrrelse, det kan kun terapi.

    Man kan ikke generalisere. Der findes både dygtige og udygtige læger. Nogen læger er faktisk meget engagerede og interesserede i at hjælpe deres patienter bedst muligt.

    P.S.: Jeg fik selv diagsticeret borderline for nogle år siden men efter et terapiforløb opfylder jeg ikke længere kriterierne for det. Jeg er altså helbredt.


    KH Helene
  • Indstillinger
    Som Helene siger, findes der ikke medicin mod personlighedsforstyrrelser.

    Når man har en personlighedsforstyrrelse, er det HELT normalt også at få depressioner, angst, OCD m.m., og DE ting kan lindres med medicin.

    Når man har en personlighedsforstyrrelse er det meget vigtigt at få terapi.

    Hvis du ikke allerede går hos en psykiater, skal du få en henvisning til en.

    Du skal insistere på, at du OGSÅ bliver henvist til terapi. Du kan prøve at tale med din psykiater om hvilken slags terapi der vil være rigtig for dig.

    I terapi lærer man at ændre de handlemønstre som ofte er invaliderende når man har en personlighedsforstyrrelse.

    Jeg forstår ikke, at du mener, at du har fået forkert medicinsk behandling. Når man har en depression, får man antidepressiv medicin. Så er det ligemeget om man samtidig har andre psykiske lidelser.

    Hvis man har en bipolar (maniodepressiv) lidelse er det dog meget vigtigt, at man ikke "bare" får antidepressiv medicin, man skal have noget specielt antidepressiv medicin, da nogle typer kan gøre sådan at man får flere stemningssvingninger. Men det er ved bipolare lidelser...

    Det er vigtigt, at du taler med din psykiater om alle de her tanker du gør dig.

    Hvis du kan blive henvist til terapi i hospitalsregi har du frit sygehusvalg hvis der er en ventetid på mere end to måneder.
  • Indstillinger
    hejsa
    jeg har selv boderline og en mere personlighedsforstyrrelse. jeg har fået anti dep medcin eller retter sagt for jeg det stadigvæk, det hjælper til at dine svingeringer i humøret ikke er så store eller det gør det i hvert fald hos mig men nu har jeg os adhd så måskehar det os noget med det hele at gøre. men det er rigtigt hvad de andre siger. det er samtaleterpi eller måske en bostøtte der er løsningen på at få lidt styr på det hele.
    mvh
    lisbeth88
  • Indstillinger
    Kære Dig.

    Ja borderline er en rigtig barsk sygdom. Især i de helt unge år.
    Jeg vil understrege, at for at du kan få den rette behandling SKAL udredes grunddigt for alle de psykiske lidelser der findes. Der er især stor sammenfald af symptomerne på Borderline og på Bipolar affektiv lidelse (maniodepressiv).

    Afhængigt af hvor i landet du bor, er der forskellige behandlingstilbud. Hvis du bor i Region Midt, er der Klinik for Personlighedsforstyrrelser, hvor de behandler folk med Borderline. Der starter man også med en meget grundig udredning for alle psykiske lidelser.

    Borderline virker til at være arveligt, men samtidig viser tal for behandling af borderline patienter, at cirka 86% har været udsat for misbrug i sin barndom. Det kan være seksuelt, voldeligt eller psykisk. Og de resultater synes jeg er utroligt vigtige. De siger nemlig noget om, at det faktisk er helt grundlæggende at arbejde med årsagen til, at man lider af Borderline.

    Mange læger har den åndsvage holdning/tro, at borderline er en kronisk psykisk lidelse. Men den kan altså fjernes eller mildnes med den rigtige form for terapi, der ikke kunne kigger på de problemer man har i nutiden, men også på det, som man har oplevet i sin fortid. For borderline er oftest et symptom på noget grimt, et traume, som man har oplevet i sin barndom. Det kan være en alkoholiseret forælder, psykisk syge forældre, seksuelt misbrug og andre voldsomme oplevelser.

    Borderline som sådan behandler man ikke med medicin. Som Anne skriver, så kan man behandle nogle af de forbigående symptomer med medicin. Det kan være stemningsstabiliserende for humørsvingninger, antidepressiv for depression eller humørsvingninger og angstdæmpende pga. angst. Men generelt viser forskning, at medicin faktisk kan sløve helbredelsesprocessen. Dog mener eksperterne samtidigt, at medicin kan være central for at borderlineren kan deltage i terapi.

    Jeg tillader mig at sige, hvad jeg synes du skal gøre :-).

    Du skal kontakte din læge og sige, at du vil henvises til behandling i psykiatrien. Der har de enkel- og gruppeterapi for folk med en borderline diagnose. Det kan jeg varmt anbefale frem for en privat praktiserende psykiater. Der er de nemlig eksperter i præcis borderline. Det burde de i hvert fald være, fordi der netop er så mange med den lidelse.

    Hvis der er ventetid, eller at det er svært at få trumfet igennem, synes jeg, at du skal få en henvisning fra din læge til psykolog. Du kan ret sikkert fåe n henvisning på baggrund af depression, som giver dig 24 timer hos en psykolog, der har overenskomst med sygesikringen. Det vil koste dig 300kr pr gang (200, hvis du er medlem af Danmark). Og så vil sige, at det er grundlæggende, at man får terapi hver uge. Mange får det kun hver 3. uge eller en gang om måneden, og det rykker simpelthen ikke nok, hvis man har borderline.

    Undskyld hvis det var for meget indformation på én gang. Borderline er lidt et hjertebarn for mig. Jeg har selv haft det doagnosticeret i nogle måneder. Det frarøvede mig adgang til de psykiatriske afdelinger, selv om jeg var dybt syg. Efter udredning på Klinik for Personlighedsforstyrrelser i Aarhus, har jeg så fundet ud af, at jeg ikke har et eneste borderline træk. Så jeg ved alt om, at diagnosen ikke er det vigtigste, men at det er behandlingen. Og især behandling af de bagvedliggende årsager, hvis det er muligt at finde ind til dem.

    Vil du vide mere om borderline og møde andre med borderline, kan jeg varmt anbefalde hjemmesiden www.forstyrret.dk

    En kram og tanker fra Trine
  • Indstillinger
    Der findes flere former for antidepressiv medicin MAO-hæmmerne, SNRI-præparater og SSRI-præperater. Sidstnævnte er de såkaldet "lykkepiller", som udover den antidepressive virkning også virker på angst, spiseforstyrrelser, OCD m.m. Disse SSRI præperater har vist god effekt i behandling af impulsive og depressive træk. Antipsykotisk medicin i små doser har også haft god effekt på Borderlineproblematikker som intens vrede og kognetive forstyrrelser. Men medicinsk behandling bør ikke stå alene. Borderlinebehandling består primært i intensiv psykoterapeutisk behandling i minimum 1 år og ofte i mere end 2 år. Borderline er ikke en kronisk sindssygdom. Det skønnes at der findes 150.000 danskere med Borderline. Primært kvinder. De fleste kommer i kontakt med psykiatrien i slutningen af teenagealderen eller først i 20'erne. De første 5-10 år er prognoserne meget dårlige med ustabile relationer, ringe social formåen og øget hyppighed af seldestruktiv adfærd, selvmordsforsøg og selvmord. I 30-40-års alderen vil op mod 60% opnå en form for stabilitet i deres medmenneskeligt relationer og erhvervsevne. Men vil dog ofte opleve en nedsat funktionsevne i mange vigtige aspekter i deres liv (kilde: specialeansvarlig overlæge i psykoterapi Morten Kjølbye, klinik for personlighedsforstyrrelser, Aarhus Universitetshospital, Risskov)
  • Indstillinger
    hvordan... skal man håndtere at klargøre for en mor at hun lider af borderline, og har gjort det siden hun var ganske ung...
    uden at hun farer i flint og skælder ud og antager vi slet ikke ved hvad vi taler om. Jeg har tidligere forsøgt at lukke op for det at kunne gå til en psykolog og få bearbejdet de ting der ligger tilbage fra hendes barndom, men det blir afvist blankt for "de der psykologer de kan kun en ting" som hun meget hurtigt og hidsigt siger. hun har alle tegn på borderline, og vi er vokset op med det i vores liv, det er virkelig stressende at have en mor der ...reagerer så stærkt på ALT, og at hun så ikke vil "tage ind" at få fundet ud af hvorfor hun har de store udsving humørsmæssigt og sindsmæssigt... det er virkelig frustrerende.

    hvordan kan man "liste" informationer ind til hende så hun måske kan finde interessen for hvad man kan gøre, når man har den ting at kæmpe med -hver dag.

    man kan jo ikke hjæle en der ikke vil hjælpes, eller vil se...

    håber i kan komme med lidt svar/hjælp
Log in eller Registrér for at kommentere.