Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

har ikke fået min menstruation endnu..hjælp mig plaese

Redigeret 13 april, 2011, 03:10 i PMS og menstruation
hej jeg er en pige på 16 år..og jeg har ikke haft min menstruation siden den 28 marst til 5 eller 6 april(den uge jeg havde det i)
og har endnu ikke fået det i nu efter at det er 37 dage siden at jeg havde det sidst...
kan i svare mig på om det er normalt eller hvad der er galt?
please hjælp mig, er nervøs over det...

hilsen den bekymred pige på 16 år

Kommentarer

• Iflg. det du skriver, så er det ikke en gang en uge siden, den sidste menstruation stoppede, men jeg gætter på, du må have skrevet forkert?? Jeg formoder, at det du mener, er at det altså nu er 37 dage siden, du sidst havde menstruation?

Udebleven menstruation er det første tydelige tegn på eventuel graviditet, så det er bestemt det første, du skal undersøge. Har du haft usikker eller ubeskyttet sex, bør du nok få taget en test. Har du måske været i byen og været så beruset, at der er huller i din erindring, så kan du desværre også være blevet gravid af det; det har man beklageligvis hørt, at nogen udnytter, så derfor skal du også have det med i tankerne.

Er du helt sikker på, det ikke skyldes graviditet, så kan det sådan set være mange ting, og det meste er ganske uskadeligt.

Især i de unge år kan man godt risikere at en menstruation lige springer over, uden det betyder noget. Hvis du er meget bekymret eller nervøs over et eller andet, så kan det også spille ind.

Hvis du ellers ikke har andre symptomer, så kan du lige vente og se, om menstruationen kommer nogenlunde som planlagt næste gang, men tal da f.eks. lige med din mor om det - så kan I sammen finde ud af, om det er en god ide, at du lige får en tid ved lægen.
  • jeg har ikke haft sex med nogen...men ugen efter at jeg havde min menstruation, fik jeg finger af en fyr, kan det have været derfor...og jeg har sagt det til mig mor men hun tror at det godt kan være normalt...og jeg har haft det siden 6 klasse og går nu i 9 klassse
  • At få finger påvirker overhovedet ikke menstruationscyklussen.

Det er helt normalt at menstruationen en gang imellem uregelmæssig - og hvis du går og er lidt nervøs over om du kan være gravid er det meget normalt at menstruationen bliver lidt forsinket.
Log in eller Registrér for at kommentere.