Hjem Mave og tarm Irriteret tyktarm

Irriteret tyktarm+ Gilbert? Hvad gør jeg?:S 3 spørgsmål:S

Redigeret 6 maj, 2011, 05:23 i Irriteret tyktarm
Hej, har været indlagt på hospitalet, efter flere måneders smerter i maven. Har fået at vide at jeg højst sandsynligt har Gilbert-meulengracht og formentelig Colon Irritable. Kan det passe, med de stærke mavesmerter jeg har, og hvad gør man??
Har mavemsterer , og har diaree lignende tilstand, hvor jeg tit har lyst til at gå på toilettet . Det er værst om morgen- har feks allerede været på toilettet 3 gange idag. Det kommer tynd lyst gulligt afføring ud, og der er meget luft i hvor jeg prutter meget. Der kommer ikke meget ud, og til sidst er det nærmest vand nogle gange:S

Jeg spiser havregrød med smør og tranebær om morgen, hercules brød om dagen med smør og ost, og om aften kartoffler med rahbek laksebutterdej/oksesteg/suppe/ fisk i ovn og A38 med tranebær til dessert. Nogen gange også salat

Drikker iøvrigt actimel, spiser ca 2 æbler som frugt, nogen gange appelsin, tager fiskepille om aften. Det sker også at jeg napper mælkesnitte/frugtkiks med sukker eller noget lign. usundt.

Vil gerne spørge om 3. ting:

1. Kan det passe at jeg har irriteret tyktarm ?
2. Burde jeg spise anderledes?
3. Hvad gør jeg i forhold til mit abrjede osv? Kan jo ikke møde op og så sidde på toilettet og have det dårligt halvdelen af tiden, og alligevel ikke få lavet noget siden jeg har det så elendigt? Hvad kan man gøre, og hvad gør i?

Kommentarer

  • Hej.
    måske skal du prøve at undlade mælkeprodukter, eller skære ned på fedt i maden.
    JEg har haft diarre og mange mave tarm smerter og kvalme siden januar, hvor jeg var ude for ekstrem stresssituation efter lang tids hård belastning. Jeg troede det ville "gå over" når hverdagen faldt til ro. men nej. siden da har jeg ligesom du siddet og skidt mine indvolde ud hver formiddag. nogle gange hele dagen. jeg spiste kun havregrød i 4 uger i januar, da lægen sagde det.
    det resulterede i dehydrering og indlæggelse. efter en bunke prøver og drop blev jeg sendt hjem i ligeså elendig tilstand med besked på at spise varieret. men det var lettere sagt end gjort. forsøgte i 5-6 uger men alt mælkeprodukter var som gift. jeg får det så dårligt som stærke tømmermænd, næsten som influenza. siden febrar er jeg gradvis blevet dårligere til at "tåle" mad. jeg skar kaffe, kød, fedt , næsten alt væk. men ligelidt hjalp det. jeg har nu i 3 uger levet af tørt ristet toast,lidt marmelade, te med sukker, bananer, kogte ris og lidt kogte kartofler. jeg har så lidt mere ro i mave tarm, dvs knap så ondt(ikke så voldsomme kramper) og færre wc besøg. men men jeg kan ikke tage det mindste bare en skive hamburgerryg sætter gang i opgassen luft smerter prutter, og tyndskid og stærk kvalme. to bidder dampet rødspætte giver samme resultat. JEg er dybt ulykkelig og har fået en depression oveni at døje med. jeg er normalt altspisende og har tålt alt mad indtil januar. så jeg er rystet over hvor elendig forfatning fordøjelsen kan komme i pga stress. selve det at have så mange diarrer og smerter er meget stressfremkaldende så det er en ond cirkel.
    Til alle dem derude med erfaringer vil jeg gerne høre om nogle ved hvorlænge selve den akutte fase af irritabel tyktarm varer? hvornår kommer der "gode perioder"..?
    VH Haka58
    VH HElle
  • Lyder meget ligesom jeg også har det. Kan dog godt tåle mælk(har dog alligevel ikke drukket det i lang tid)

    Hvad gør du med dit arbejde?

    Hvordan er dit afføring, er det også meget lyst, måske kitfarvet nogen gange?

    Ellers kan jeg se du skal til koloskopi. Jeg har kun prøvet gastro + sigmo hvor de ikke fandt noget.
    Overvejer selv at presse dem til at lave koloskopi. Men ved ikke om det er dét værd. Kan du ikke skrive resulatatet af dit koloskopi her?:)
  • Hej .
    Jeg har en førtidspension. så jeg forsømmer ikke arbejde. men jeg forsømmer min familie, venner, mit liv og mig selv. jeg kan slet ikke fungere i mit liv pt. jeg føler mig stærkt invalideret, bare det at få wc besøg til at passe med at lufte hunden...
    Jeg synes det isolerer, for det ikke at kunne spise som(sammen med) de fleste eller holde madlugte ud(stærk kvalme) afskærer en masse ting.
    jeg har også nogle nederdrægtige bøvs der lyder ulækre og gør ondt og som ikke kan undertrykkes. Det er som er Fanden faret i hele systemet. . jamen. jeg plejer tåle ALT mad. plejer elske at lave det , læse om og se tv om mad osv og plejer spise meget sundt varieret krydret og og og .
    JEG SAVNER MIT LIV.
    jeg synes det er hamresvært at besøge min læge og få at vide at blodprøver er fine, (men levertal er forhøjet..?) du er sund og rask gå hjem og spis varieret... altså. JEg fik en ny læge for et år siden, da den gamle gik på pension og her hvor vi bor er der slet IKKE nogen læger der har tilgang for nye patienter. så jeg føler mig stresset også af det forhold.
    jeg skal nok skrive om koloskopien bagefter. jeg er en bangebuks og meget ømskindet. JEg er bange for at de ødelægger noget så det blir endnu værre end nu...
    Jeg har fået medicin mod depression i to mdr, men det hjælper ikke en disse. jeg er faktisk blevet mere sortseende i de to mdr. MEN helt ærlig, hvem kan bevare sit gode humør under de vilkår?
    mit AKUT forløb har nu varet i 4 mdr. i marts havde jeg så lige et par uger hvor jeg følte fremgang og tænkte yes YES jeg er rask. det var da jeg startede med akupunktur.
    ork jeg handlede mad og lækkerier ind med arme og ben spiste og drak mælk het almindeligt.. . Jeg fik det godtnok skidt hveranden dag. men tænkte den(maven) skal bare vænne sig til det. Og gradvis skar jeg så kaffe fra, så mælk og alt madvarer med mælk væk, så fede ting væk og tung kød, selv kylling duede ikke. så ikke fisk.. og så var det helt slut for 3 uger siden. og jeg er meget træt af toast, banan og ris.
    når jeg kommer til hægterne efter mandagens undersøgelse, så skriver jeg.
    VH Haka58
  • Redigeret 13 april, 2011, 14:16
    Hej igen.
    Jeg har tynd grødagtig rigelig afførring 2-3 gange om formiddagen på de "bedste dage. (da jeg drikker blåbærsaft og grøntsagsaft er det i alle umulige kulører.) og da jeg er på totalt fedtfri diæt, så er der ikke fedtet eleler kitfarvet afføring
    en periode i starten var det lys grønlig gullig (inden jeg begyndte på saft) og med mange helt ufordøjet madrester. og meget ildelugtende stærk næsten ammoniak . det ræser gennem på under 12 timer. ellers kan majs overhale.?
    så de sidste 3 uger, efter jeg kun spiser kulhydrater er det bare løs grødagtig. Øv. og svier i enden. og de dage jeg har spist et par bidder dampet fisk dagen før, der raketskider jeg , undskyld udtryk, men det er ikke til at holde på og fylder kummen. mange gange og med tømmmermændsfornemmelser.og DET svier.
    så det... noget er helt i udu. jeg havde en periode for en måned siden, hvor der var meget slim og lange blodige næsten trevlede slimstrøg her og der i "grøden". der blev jeg noget forskrækket. det er ovre/ jeg nærkikker ikke mere. bliver depri.
    ØV.
    håber du kommer nærmere en bedremave tarm funktion. hvad er gilbert meulengracht for noget?
  • Hejsa
    Jeg synes du skal bede om lov til at blive undersøgt for Morbus Chron. Jeg gik i klasse med en som led af det, og det kunne meget vel lyde som dette.

    Her er et link, som beskriver, hvad det er for en sygdom, og hvordan man undersøges:
    http://www.apoteket.dk/Sygdomsleksikon/ ... ygdom.aspx

    Du kan selvfølgelig søge videre på google for at finde ud af mere om den.
  • Hej Haka, du har meget lignede symtomer som mig, har bare ikke så slem diarre så tit som dig...

    Gilbert, er at jeg producerer for meget galdestof, så har rigtig høj bilirubin i blodet. Der står ikke så meget på nettet om det, og læger siger at det ikke er ondartet. Det er dog stadigvæk skummelt, og ikke rart da det måske er en anden sygdom sammen med alt de andre symtomer jeg har. (ved gilberts har man normalt slet ikke nogen andre symtomer end for høj bilirubin samt gullige øjne nogen gange- dog siger de også at jeg har irriteret tyktarm samme tid)

    Hvilke af dine blodtal er for høje?

    Hej Hefa , jeg harprøvet gastroskopi og sigmo hvor de ikke fandt noget.
    Kan man godt have det der chrohn stadig? Har nemlig ikke prøvet kolo, så aner ikke hvilke ting jeg kan udelukke:S
  • Hej
    det har været mine levertal der er "let forhøjet" både i jan febr og sidst ved kontrol i marts. nogen der vist hed ALAT eller ADAT ? og alle gange også for lav blodprocent som de sagde måske stammede fra blødning i tarmen. men jeg synes ikke det har været meget blod. jo i en 14 dage sidst i marts var der slim og blodige strøg i men ellers ikke let at se da jeg drikker forskellige grøntsagsaft der farver afførringen. derudover var der for lidt d vitamin men jeg har jo heller ikke spist noget sundt i flere mdr nu...
    jeg har talt med den læge der skal koloskopere mig på mandag og han ville også iværksætte at jeg fik lavet en gastroskopi, da jeg har det så dårligt og så længe. jeg bad oom det, når jeg var inde og fastende og bedøvet. (min egen læge havde slet ikke sendt en henvisning, da jeg var hos ham 1 april. han er virkelig arrrogant. han sagde at jeg jo kunne komme igen hvis jeg blev rigtig underernæret...) jeg har tabt 7 kg nu. og selvom jeg ikke er tynd (er normalvægtig), så er jeg heller ikke rask. heldigvis lyttede lægen på sygehuset, så nu håber jeg, at han kan få gastroskopi til at passe ind i programmet.
    jeg er meget nervøs og bange, men nu skal det overståes.
    jeg skal ind mandag kl 8.15 huha.
  • Haka, hvordan gik det, og hvad fandt de ud af?

    Iøvrigt, hvordan fik du en førtidspension?
  • Vil bare lige skrive, hvis nogle skulle komme forbi denne gamle tråd, at jeg havde samme udfordringer, men begyndte at spise HUSK. Det har virkelig hjulpet, og nu har jeg normale toilet besøg, og det har virkelig været en lettelse i forhold til jobbet. Håber at nogen kan bruge infoen, hvis de kommer forbi denne tråd :)

Log in eller Registrér for at kommentere.