Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

psykose igen?

Redigeret 19 april, 2011, 05:24 i Skizofreni
Hej
Jeg håber der er nogle som har erfaring med skizofreni...
Jeg har paranoid skizofreni, men har ikke været psykotisk i et godt stykke tid nu. (bortset fra nogle små ting). Jeg har mere problemer med de negative symptomer.
Jeg tror faktisk det er et par år siden jeg var psykotisk, medicinen hjalp godt på noget af det. Men betyder det at jeg undgår at blive det igen, hvis jeg fortsætter med medicinen? Eller kan der godt gå lang tid imellem, og så det kommer igen?
Jeg er nemlig begyndt at være lidt nervøs når jeg skal sove, fordi jeg er bange for at jeg pludselig skal opleve ubehagelige ting igen.
Jeg læste at depression kan være et forvarsel til en psykotisk periode. Jeg har lige været meget depressiv, men har godt nok ikke oplevet noget særligt endnu.
Mvh

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Luna.

    Du tager din medicin, ikke!?
    Det er vigtigt at du bliver ved med det.

    Jeg ved selv hvor fristende det kan være at prøve at stoppe med medicinen når man har haft det okay i en periode, men... Nope.

    Selvom man tager sin medicin kan det godt gå lidt op og ned. Nogengange så meget at man er nødt til at øge medicineringen i en periode.

    Jeg syntes du skal prøve at tage det roligt :)

    Det du skriver er jo, at du ikke er psykotisk, men at du er depressiv og er bange for at det betyder at du bliver psykotisk.

    Det er jo i og for sig normalt nok at have dystre tanker når man er depressiv, så mon ikke frygten for en forestående psykose "bare" er sådanne?

    Ring til din psykiater i morgen og få en snak.
  • Indstillinger
    Jo, jeg tager min medicin.
    Tak for dit svar
  • Indstillinger
    Hej når du føler forandring med din psyke må du så snart det er muligt kontakte din psykriater eller anden behandler. så en evt. forværring kan undgåes. Jeg var netop til foredrag om skizofreni i aftes . og det der provokere en psykose er hvis du bliver påvirket af stress. men nogen skizofrene har små psykoser hver dag . også flere gange om dagen . så det er forskellig fra person til person. og nogle kan få psykose selv om de til daglig får deres medicin. Ved mig er det omvendt jeg får depression efter en kraftig psykose Jeg tåler heller ikke stress. min sygdom er en underart af skizofreni men i mildere form. held og lykke
  • Indstillinger
    Desværre tror de fleste, at "medicinen" virker forebyggende mod "psykoser". Det modsatte er tilfældet. "Medicinen" blokkerer (hovedsagligt)dopaminreceptorerne i hjernen. Hjernen reagerer på længerevarende blokkering af sin aktivitet ved at trappe den op, i dette tilfælde ved at danne nye dopaminreceptorer, og gøre de eksisterende mere følsomme. Resultatet er, at "medicinen" mister sin virkning, og man oplever en kemisk, af "medicinen" fremprovokeret, "psykose". I det lange løb fører det ofte til kronificering af "psykosen", og ønsker man at tage "medicin", vil man være nødt til at ændre (øge) dosis, skifte til andre præparater, og/eller anvende kombinationer af flere præparater. Altsammens grundet bivirkningerne ikke anbefalelsesværdigt.

    Hvis man vil undgå, at igen og igen havne i "psykoser", er det afgørende, at man sætter sig ind i, hvordan "medicinen" virker (egen research, det er sjældent, at man kan stole på sin psykiater/på medicinalfirmaerne, anbefalet læsning: Robert Whitaker, Anatomy of an Epidemic), og at man helst undgår langtidsbrug. Vil man overhovedet bruge "medicin", kan det med fordel gøres krisespecifikt (jf. Patricia Deegan, At bruge medicinen til at komme sig). Langtidsbrug er yderst risikabel, og virker i hvert fald alt andet end forebyggende.

    Når det er sagt, så kan der ikke advares kraftigt nok mod at smide "medicinen" ud med en gang, eller også bare trappe ud for hurtigt. Netop fordi "medicinen" får hjernen til at danne nye receptorer, og gør de eksisterende mere følsomme, bliver hjernen overfølsom, og når man trapper ud for hurtigt, eller endda stopper pludseligt, er det som at rive bindet fra øjnene i høj solskin på en person, der i længere tid har haft bind for øjnene. Resultatet er alvorlige abstinenssymptomer, ikke sjældent i form af abstinenspsykoser, der kan være meget mere voldsomme, end hvad man indtil da har oplevet. Al udtrapning ud af psykofarmaka skal altid ske meget langsomt og forsigtigt, og ikke uden at man har informeret sig grundigt om sagen først (læs f.eks. Will Hall, Harm Reduction Guide to Coming Off Psychiatric Drugs).
Log in eller Registrér for at kommentere.