Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Gravid? HJÆLP!!!

Redigeret 11 april, 2011, 08:29 i Prævention
Hej.
Jeg tager mine p-piller regelmæssigt. Jeg tog en klokken ti om aftenen, men kastede op to timer efter. Samme aften havde jeg ubeskyttet sex. Er der risiko for at jeg er blevet gravid, og skal tage en fortrydelsespille?
Er meget bange, så håber på svar hurtigst muligt!

Kommentarer

  • Indstillinger
    Selv personer som ikke tager p-piller og så smider kondomet på ægløsningsdagen kan ikke være sikre på at blive gravid ved det samleje, fordi det kræver, at der er en sædcelle der er stærk nok til at befrugte ægget.

    Risikoen for graviditet når man glemmer en p-pille (hvilket det jo svarer til hvis man kaster den op) bliver øget i forhold til når man tager p-pillerne korrekt.

    P-pillerne virker ved, at de
    - forhindrer ægløsning
    - ændrer slimhinden i livmoderen så et befrugtet æg ikke kan sætte sig fast
    - danner en sej slim ved livmoderkanalen så sædceller får svært ved at trænge igennem og komme derop hvor æg befrugtes.

    Det vil sige, at p-pillerne virker på 3 områder, og som du kan se skal alle disse tre svigte for at man kan blive gravid.
    Hvis alle disse svigter, skal en af de sædceller som så trænger op til ægget være i stand til at befrugte det.

    Det anbefales at man tager en fortrydelsespille for at være på den sikre side.

    Jeg tror nok, at man så skal stoppe den p-pilleperiode man er igang med når man har taget fortrydelsespillen, så husk lige at spørge om det!

    Og så skal man hvis man glemmer en p-pille bruge kondom i en periode derefter (læs i indlægssedlen), og det tror jeg nok også gælder hvis man tager en fortrydelsespille.
    Spørg på apoteket.
  • Indstillinger
    Hvis jeg tager fortrydelsespillen i morgen, er det på samme dag hvor jeg skulle have taget min sidste p-pille før menstruation. Betyder det noget? og hvordan springer man så perioden over?
  • Indstillinger
    Hej,

    Jeg tror ikke du skal bekymre dig.

    På 2 timer er P-pillen optaget i dit system.

    HVIS du en anden gang kommer ud for, at du kaster op eller får diarre, uanset hvornår du har taget P-pillen, er det altid en god ide, at bruge kondom i en uges tid - så er du helt sikker på, at du ikke er blevet gravid.

    Når du skal springe en periode over, skal du stoppe den dag du normalt ville stoppe. Næste gang du så får menstruation, skal du starte med en ny pakke, på den dag din menstruation starter - lissom første gang du startede med at tage P-piller.

    Johanne
  • Indstillinger
    men hvis jeg er usikker på om der er gået en eller to timer efter jeg har kastet op, er det så heller ikke nødvendigt at tage fortrydelsespille? Dækker de andre piller slet ikke?
  • Indstillinger
    Du skal ikke være bange for at blive gravid denne her gang. For du kan slet ikke nå at få ægløsning på så kort tid. Hvis du nu bare tager den næste pille som du plejer så skulle der ikke være noget problem. Men jeg vil foreslå at du ind til næste menstraution bruger kondom. Men hvis du virkelig er helt ude af den så ring til vagtlægen og få en fortrydelses pille. Men værd opmærksom på at din menstraution næste gang så vil være noget mere kraftig end hvad den ellers normalt ville være.
  • Indstillinger
    Du skal nærlæse hvad der står i indlægseddlen der følger med dine p-piller. Hvis man glemmer en p-pille (eller kaster op kort tid efter), har det en betydning alt efter hvor langt henne i cyklussen man er. Det burde være specificeret i indlægsseddlen.
    En anden god gang, så husk at hvis du kaster op kort tid efter at du har taget en pile, så tager du bare en den næste fra pakken (eller bruge kondom fra den dag i syv dage, mens du tager p-pillerne fast) så du igen er sikret. Det er altid smart selv for piger at have et kondom på sig!

    Hvorfor har du kastet op? Hvis det har været i forbindelse med fest, og hvis det er et tit problem, når du indtager alkohol, skal du overveje at tage dine piller tidligere på dagen, så du undgår problemet.

    Husk også at du ikke er dækket for kønssygdomme når du ikke bruger kondom, så det er en dårlig ide KUN at bruge p-piller som beskyttelse medmindre du har sex med din kæreste og I begge er blevet tjekket for sygdomme.
  • Indstillinger
    Hvad mener du med hvordan man springer perioden over?

    Mener du hvordan man springer en blødning over?

    Det gør man ved at fortsætte med næste p-pillepakke uden at holde pause. Dvs. starte på den næste pakke dagen efter du tog den sidste pille i pakken.
Log in eller Registrér for at kommentere.