Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

er jeg den eneste i danmark med venstre grenblok el av blok

Redigeret 7 oktober, 2015, 09:07 i Hjerteproblemer
hej kunne rigtig godt tænke mig, at høre fra nogen med venstresidig grenblok i hjertet vist også kaldet av blok 3
det er en ledningsforstyrelse i hjertet.
jeg føler mig meget alene om denne diagnose el hvad man skal kalde det - har fået taget et ekg som fortalte, at jeg havde denne grenblok - så har jeg været til mamografi scanning som ligeledes viste grenblok og lidt nedsat blødgennemstrømning i hjertet.
men hvorfor i alverden får man denne lidelse. kan man dø af det og hvad er behandlingen. går nu og venter på at komme ind til den undersøgelse hvor man bliver skåret op i lysken og af den vej får set på hjertet. ER DER IKKE NOGEN DER HAR LIDT ERFARING MED DET HER - er jeg død syg ?? hilsen mig som er lidt i panik

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej :)

    Jeg har ingen erfaringer med eller kendskab til det, men jeg kunne ikke lade være med at søge lidt oplysninger.

    Ifølge den side jeg linker til længere nede opstår det bl.a. pga. "aldersbetingede forandringer, efter en hjerteinfarkt eller pga. medicinoverdosering"
    Som du selv skriver er det en ledningsforstyrrelse, altså bliver de elektriske impulser ikke ledt afsted som de bør. Jeg har læst flere forskellige steder, og summen af det jeg har læst er at det alt efter præcise problemstilling og hvilke tilstødende problemer der er kræver fra ingen behandling til pacemaker.

    Det lyder ikke som om du har fået nogen information af lægerne, og det kan jeg ikke forstå. Jeg har fundet det jeg skriver nettet, men jeg vil i allerhøjeste grad anbefale dig at ringe til det sted du fik at vide at du havde det her og spørge dem om hvad det betyder i lige præcis DIT tilfælde.

    En anden mulighed er at du ringer til din læge i morgen og eventuelt får en akuttid til at komme ned og få en snak. Det lyder som om du er ved at gå lidt op i en spids af bekymring - kærligt sagt - og så er det godt at få talt om det med en fagperson og få fakta på bordet så fantasien ikke får lov at løbe afsted.
    Og det er HELT i orden at få en tid hos sin læge i sådan en situation :)

    Om du er dødsyg?
    Det tror jeg bestemt ikke at du er. Selv HVIS du har et begyndende mere eller mindre alvorligt problem med hjertet har de jo et utal af behandlingsmuligheder for sådan noget nu til dags, så tag du det nu helt roligt.
    Hvis de mente der var noget alvorligt galt med dig ville de nok ikke have sendt dig hjem, vel!? :)

    Tag en dyb indånding, få sovet og ring til lægen imorgen.

    http://www.sundhedsguiden.dk/da/temaer/ ... ds-av-blok)-og-syg-sinus-syndrom-(sss)/
  • Indstillinger
    hej Anna tak for dit svar
    jeg har været til lægen et utal af gange, jeg syntes bare det er svært at få noget præcist af vide. Måske fordi jeg siden jul har været i udredning. Lægerne kan vist heller ikke helt forstå hvorfor jeg har fået denne av blok 3 lidelse. i 2007 fik jeg taget et normalt ekg - altså ingen sygdom på det tidspunkt. jeg er lige fyldt 39 år ( undre mig derfor overe at det er en alderbetinget sygdom ) jeg er ikke ryger ( har ikke røget i min 12 år ) jeg er rimelig aktiv ( cykler altid ) min eneste risiko faktorer er altså min overvægt. Vi har ingen hjertesygdom i min familie. Jeg har aldrig haft symtomer fra mit hjerte før i julen, hvor jeg fik lidt trykken / spænden i brystet. tænker om det kan skyldes stress el, at jeg lige inden jul var et split sekund fra at blive påkørt af en bil - fik selvfølgelig et kæmpe chok. jeg undres som du kan høre meget over hvorfor det er kommet.
    kærlig hilsen karina
  • Indstillinger
    hej jeg er en dreng på 18 år. Jeg var ved lægen her for et halvt år siden hvor jeg blev utrolig svimmel og besvimede også på et tidspunkt. min mor, søster og svoger kørte mig på hospitalet og jeg kom ind og skulle tjekkes. jeg har meget dårlige lunger, og derfor troede vi at der var noget galt med dem, selvom jeg tager det medicin jeg skal tage hver dag. MEN... da lægen tjekker mig, tjekker han lungerne og hjertet mindst 3 gange, han virker chokeret og er meget stille og vi bliver ved med at forklare ham omkring mine lunger, da han afbryder os. han fortæller os at han kan med sikkerhed sige det ikke er mine lunger der fejler noget på det tidspunkt. Han fortæller så at det er mit hjerte, og han kan nemt høre at det ikke slår som det skal. Han spørger mig og min mor om jeg har haft noget med hjertet før, jeg kigger bare og mener da ikke at jeg har haft problemer med hjertet før, da min mor afbryder mig for at fortælle at jeg som 10-årig blev undersøgt på århus sygehus, også fordi jeg var faldet om, og der mente de at jeg havde en gren i hjertet (ikke en rigtig gren), men jeg var nødt til at vente til jeg var 16 år før de kunne tjekke om det var rigtig, men min mor fortalte at de nærmest var stensikre på at jeg havde en gren i hjertet. Lægen sender mig afsted til et værelse jeg skal være og han fortæller min søster, mor og svoger at de nok skal hente ting som jeg har brug for da jeg nok skal blive på sygehuset i et døgn eller måske mere. lægen var 100% sikker på at det var mit hjerte der var noget galt med. Men jeg bliver så indlagt, og efter 3 timer uden nogen der kom og så til mig, kommer en meget ung læge ind og siger at jeg bare kan tage hjem og det så ud til at mine lunger havde det godt, han tager sit høreskop på og lytter KUN til min lunger og ikke hjertet. jeg tænker ikke mere over det, da jeg er utrolig træt og det samme med min mor som har ventet sammen med mig. på vejen ud siger min mor om han ikke snakkede om lungerne og jeg nikker. min mor bliver i tvivl, men vi vælger at tage hjem da vi bor meget tæt på sygehuset hvis nu noget skulle ske. dagen efter snakker min mor og søster sammen og er sure over at sygehuset og lægerne ikke har snakket ordentlig nok sammen. Skal lige siges at den læge er kendt som en af de bedste læger i hele Hjørring og har et af de bedste ry, han tager aldrig fejl siger folk. Senere får jeg et brev fra sygehuset og der står at de vil prøve at få mig hurtig ind til en hjerteundersøgelse.

    har ikke været til hjerteundersøgelse endnu, men håber at jeg kan få et godt svar og at man tager det seriøst. virker lidt mærkeligt at jeg er blevet tjekket af hjertelægerne i århus som sagde jeg havde en gren i hjertet, og hjertelægerne i Århus har det bedste ry for at være dem der er bedst til at undersøge hjertet. at en af de bedste læger i Hjørring mener 100% at der er noget galt med mit hjerte, og det kan han nemt høre. DOG SKAL DET OGSÅ LIGE SIGES! at min far og mange af hans familiemedlemmer og søskende har hjerte problemer.

    håber jeg kan få et svar på omkring om i mener at det ikke også lyder til jeg har hjerteproblemer, og om i kender noget til gren i hjertet. har for det sidste års tids nu, døjet meget med smerter i brystet, men kan mærke at det ikke er udenpå men helt indeni, og når det sker bliver jeg svimmel og har brug for at ligge ned og jeg får ikke luften ordentlig ned.
  • Indstillinger
    http://www.hjertedebat.dk/


    Du kunne eventuelt også stille dit spørgsmål her.
  • Indstillinger
    jeg har også fået konstateret venstre grenblok - om jeg er født med det eller det er opstået nu vides ikke.

    jeg afventer nu en scanning af mit hjerte

    er der andre med det samme og hvad betyder for jeres hverdag??
  • Indstillinger
    Hej alle

    Jeg har lige opdaget denne debat, og da jeg har haft venstre grenblok i 20 år, synes jeg at jeg vil bidrage med mine erfaringer.

    Lige en kort beskrivelse af hvad en "grenblok" er:

    Vores hjerteslag styres af nervesignaler, som udgår fra "sinusknuden", som befinder sig øverst i hjertets højre forkammer ("atrium"). Herfra ledes signalerne til de tre andre kamre - venstre forkammer og højre og venstre hjertekammer ("ventrikel") på en sådan måde at musklerne i de fire kamre trækker sig sammen i en bestemt rytme.

    Ved grenblok er enten højre, venstre eller begge de "grene" af nerven, som går ned til de to hjertekamre, blokeret - d.v.s. signalet når ikke frem gennem nerven. Det når alligevel frem, men gennem muskelvævet, og derfor bliver det forsinket, så hjerterytmen bliver forkert.

    Jeg fik konstateret intermitterende venstre grenblok ved et rutine helbredstjek som 45-årig i 1995. Intermitterende betyder at grenblokken ikke er konstant, men kommer og går som en løs forbindelse i et elektrisk apparat. Jeg var ellers helt symptomfri, og det var kun på grund af et EKG, det blev opdaget.

    Stor panik, og indtil jeg blev grundigere undersøgt, troede jeg at jeg var ved at dø. Jeg fandt ud af at der kan være mange grunde til en grenblok, og nogle kan og skal behandles, men i mit tilfælde fandt man aldrig nogen klar grund og heller ikke noget behov for behandling.

    De to mest sandsynlige årsager til min grenblok var iflg. kardiologerne i England, hvor jeg boede, enten en infektion eller et elektrisk stød, som begge kunne have efterladt arvæv på nerven, som med tiden kom til at blokere nerveimpulserne. Jeg havde ca. 20 år tidligere haft en ubehandlet lungebetændelse og jeg havde også på nogenlunde samme tidspunkt fået et alvorligt elektrisk stød tværs gennem kroppen, så begge ting kunne være årsagen til min grenblok.

    Andres grenblok kan have andre grunde, og det er vigtigt at få tilstanden undersøgt så grundigt som muligt. Men det er også vigtigt at vide, at man sagtens kan leve med en grenblok uden problemer, hvis der ikke er nogen alvorlige årsager til den.

    Jeg mærker kun min, når mit hjerte skifter rytme ind og ud af grenblokken, og mest når jeg er helt i hvile, f.eks. når jeg ligger og er ved at falde i søvn. Ellers mærker jeg ikke noget til min løse forbindelse, uanset om jeg er i grenblok eller ej, og jeg endte da også med at få min lægeattest som pilot tilbage, så mere alvorlig behøver en venstre grenblok altså ikke at være :-)
Log in eller Registrér for at kommentere.