Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Omslag med is

Redigeret 10 april, 2011, 05:34 i Åben debat om smerter
Jeg er faldet og har slået min ryg over lænden og ved korsbenet. Der er ikke brud, men det gør vanvittigt ondt. Min kiropraktor sagde i dag, at jeg kan prøve mad is på, da jeg højst sansynlig har en blodsamling, og det er den, der gør ondt. Men jeg har aldirg prøvet at behandle med is. Hvordan gør jeg? Jeg har fryseelementer i fryseren. Er der mon andre gode råd? Trille 1
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Du kan lægge is i en plasticpose eller fryse elementet og derefter lægge den på det ømme sted.

    Jeg ved det bliver brugt i nogle tilfælde. Om det er godt i dit tilfælde tør jeg ikke udtale mig om. Men kiropraktoren må vel vide det siden vedkommende anbefaler det.

    Ps. Er det for koldt kan du jo lægge et håndklæde imellem.
  • Indstillinger
    Man skal lægge fx. et viskestykke imellem isen og huden for at undgå forfrysninger - har jeg ladet mig fortælle.
  • Indstillinger
    Ja. Jeg tror du har helt ret i det.
  • Indstillinger
    jeg bruger tit kolde omslag ved forskellig ømhed ---jeg tager en lille pose frosne ærter og pakker det ind --først i plastik --derefter i et viske stykke ----
    min mand kommer tit til at vride on på foden --og får ømhed i fodledet ---
    der kurerer vi med det ---en nat og så er det meget bedre ---

    ellers kan han have ondt i flere dage
  • Indstillinger
    Jeg fandt en pose i Rema, der er beregnet til henholdsvis kolde/varme omslag, så nu er den lagt i fryseren, og så prøver jeg det. Trille1
  • Indstillinger
    Man kan lave sådanne køleomslag selv. Man køber noget brun eller grøn sæbe i fast form - det er sådan en bøtte, der fås i et hvert supermarked.

    Så putter man en passende mængde i en plastikpose, den skal ikke blive for tyk, sæben flades ud i posen til ca. 1-2 cm tykkelse - der derefter lukkes og lægges den i fryseren.

    Så kan posen derefter formes, så den passer. Fordelen er, at det er billigt og man kan få den størrelse, man nu har brug for.

    De frosne ærter er også en god ting, man skal bare være opmærksom på, at man ikke kommer til at spise dem, når de har været frosset og tøet et antal gange - for så kan man meget nemt blive syg.

    Disse køleelementer skal altid pakkes ind i et viskestykke e.lign. inden brug, så man ikke får forfrysninger på huden.
  • Indstillinger
    den pose frosne ærter jeg bruger er til det samme ---på pakken står godt helbred --så vi spiser den ikke--
    den med den brune sæbe er ikke dårlig --men det er jo ikke sikkert at pakken skal have samme form hver gang den skal i brug ---
    ærterne er løs frosne --så de er bedre at forme
  • Indstillinger
    Den brune sæbe skal naturligvis formes hver gang den skal bruges - til det formål man nu skal bruge den til. Fordelen er, at den i frossen form er til at "modelere" - ærterne ændrer facon lige så snart, de bliver taget af, men den brune sæbe kan man lige tage af et øjeblik, den holder faconen.

    Hvis man ofte døjer med f.eks. sportsskader, så kan man jo have lavet poser i forskellige størrelser liggende parat i fryseren, og så formes de altså efter behov for hver gang.

    Men - du foretrækker ærterne, hvilket er fint nok - det andet her var bare en anden ide.
  • Indstillinger
    vi lever heldigvis i et frit land ---så hver især har lov til at gøre som man befinder det bedst med
    venligst
  • Indstillinger
    Nu har jeg prøvet med isposen, men jeg synes, at smerterne bliver værre. Så det var nok ikke lige det, der skulle til for mig, jeg må snakke med kiropraktoren igen i morgen.Trille1
Log in eller Registrér for at kommentere.