Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Hunderæd for den gastroskopi

Hej Alle,

Efter noget bøvl med halsen, og hvad min læge betegner
som mavesyretilbageløb, har jeg fået en henvisning til Læge Torben Norre på Christianshavns Torv i København.
Han foretager nasal gastroskopi, som jeg har ladet mig fortælle er knap så ubehagelig som en ordinær gastroskopi.

However - jeg er meget ængstelig for undersøgelsen. Har tidligere meldt afbud til et besøg da jeg ikke kunne få mig selv ud af døren. Har normalt ikke lægefrygt, men der er noget ved den gastroskopi der skræmmer mig.

Er der nogen der har erfaring med gastroskopi igennem næsen - lægen tilbyder også beroligende medicin, hvilket umiddelbart lyder meget lokkende. Jeg vil gerne høre om der er andre der har prøvet dette?

De bedste hilsner
Thomas

Kommentarer

• Hej Thomas,

Nej, det er ikke behageligt, men jeg vil foreslå dig at vurdere, hvad der er værst: Det "bøvl", du døjer med, er det noget, du mener, du kan leve med - eller ½ times ubehag, hvor du forhåbentligt kan få en diagnose og en behandling, der vil afhjælpe dit problem på længere sigt. Det kan du da helt og aldeles selv vælge

Og da mange af os - også jeg - simpelt hen har den refleks, der gør, at det nærmest er umuligt at få foretaget den undersøgelse, synes jeg da, du skal sige ja tak til den bedøvende medicin.
  • Hej Thomas
    Min datter på 15 år fik lavet den undersøgelse for 14 dage siden.
    Hun fik noget beroligende og kan ingenting huske andet end nålen i armen, ved det beroligende.
    Torben Norre Rasmussen er dygtig til det, og har jo også en lille kikkert som går gennem næsen.

Held og lykke

Annette 69
  • Tak for svarene - godt at høre der er nogle "gode" oplevelser derude. :)
  • Min søn fik ingen bedøvelse og det gør han aldrig mere, siger han. !!!

Min bror fik bedøvelse. Han sov ikke helt, men døsede. Det var ikke så slemt, sagde han. Han tør godt igen.
  • Hej, har prøvet gastroskopi. Fik sådan banan-spray sprøjtet ind i munden som bedøvede , inden jeg fik slangen ført ind gennem munden.
    Skal siges at jeg er bange for læger, og har iøvrigt været ved at besvimme af blodprøver tidligere.

Det tog ikke så lang tid, og det jeg syntes var mest klamt er den lyd maskinen lavede, når han sku tage biopsi(lyd som en motorsav) - der var jeg ved at besvimme. Men det var bare lyden, og lyden var vist bare fra at der kørte noget ind og ud af slangen, og IKKE at han skar i mig. Biopsien kunne jeg iøvrigt ikke mærke. Og så ikke blod eller andet klamt.
  • Til lykke med det er overstået og at det gik godt selv om det var væmmeligt.

Du er ikke den eneste der kan besvime af at få taget blodprøve. Jeg gør det sandelig også, hvis ikke jeg ligger ned. Det er kun tanken om nålen, der er skyld i det.
  • Hej Til Jer
    JEg skal ind og have lavet en koloskopi på mandag og vist også en gastroskopi og jeg er bare så bange. efter 3 mdr med konstant diarre og mavesmerter. jeg har også mange smerter fra selve maven lige når jeg har spist. men jeg er lammeræd for det også. jeg kan kun spise ristet toast og banan og kogt ris, nu i 3 uger. er der andre der har bemærket at symtomer forværres af den mindste smule fisk, kød, fedt og andet almindelig mad? bare en skive pålæg og min mave og tarm gasser op og kører rundt til utallige diarrer. jeg er fuldstændig desperat. håber både de finder noget og alligevel heller ikke for meget. jeg vil bare være rask igen som før øv øv
    vh Haka58
  • Så lykkedes det, og jeg fik lavet en nasalgastroskopi på Christianshavns Torv.
    Vil blot give min erfaring videre her. Det var slet IKKE slemt! Jeg har været utrolig nervøs, og det lykkedes mig endda at aflyse det første besøg.

Dette var helt uden grund. Jeg fik bedøvelse til næsen - ikke slemt overhovedet, derefter et drop i højre hånd hvor det beroligende blev lagt ind. Herefter husker jeg at jeg svagt kunne mærke der blev pillet ved min næse, og det næste der sker er vi er færdige.

Jeg er et eksempel på hvor nervøs man kan blive, når hjernen får lov at gå i selvsving. Denne oplevelse var bestemt ikke slem, og skulle det være nødvendigt vil jeg ikke tøve med at få den lavet igen.

En lettet mand!
    Thomas
  • Thomas, hvor det glæder mig. Jeg er selv meget bange for at nogen bare så meget som kigger i min hals. Jeg kan blive svedt ved tanken. Det skulle forbydes de gør den slags uden bedøvelse.
    Min stakkels søn havde en rigtig dum oplevelse og han sagde, det ville han aldrig mere. Men nu kan jeg berolige ham.
    Jeg gemmer adressen, så kan jeg altid huske det.
    Tusind tak, fordi du fortalte det.
Log in eller Registrér for at kommentere.