Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Acceptere skizofreni'en.....

AnonymousAnonymous
Redigeret 7 april, 2011, 08:07 i Skizofreni
Jeg har skizofreni og har haft det de sidste 5 år minimum. Jeg er plaget af alle hallucinationer og det er bestemt ikke sjovt!

Ofte forvandler min lejlighed sig til at være et klamt sted fra en gyserfilm jeg så som teenager(ser ikke gyserfilm mere) og det hele er bare så skræmmende og ender nogle gange med at sidde inde i min seng med en kniv i hånden i nogle timer- fordi jeg simpelthen er helt væk i en psykose.

Mine behandlere siger, at jeg skal acceptere hallucinationer- men det kommer jeg aldrig til... De er for skræmmende for mig, når jeg sidder i det... og selvom jeg ikke direkte er i en psykose, så spøger min "spøgelser" stadig og der er mange ting der kan trigge mig ud i at blive paranoid og psykotisk...

Vil bare høre om der er andre som mig- der ikke kan acceptere sine hallucinationer??

Eller er jeg alene om det?

Beware84

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Beware

    Jeg forstår dig så udmærket. Man kan jo ikke acceptere så forfærdelig en tilstand.

    Jeg havde hallucinationer som barn og ung. Da jeg blev gammel nok søgte jeg hjælp alle steder og medicin blev så i en periode løsningen. Da jeg stoppede med medicinen efter nogle år kom hallucinationerne ikke tilbage men jeg havde det stadigt ikke godt og fik fysiske smerter i stedet. Men jeg blev ved med at tænke på, HVORFOR jeg dog havde haft det så slemt. Jeg ville rigtigt gerne have en forklaring.
    Den forklaring fandt jeg så rigtigt mange år senere, da jeg startede i terapi. Det handlede om barndomstraumer og senfølger af opvæksten i en meget dysfunktionel familie. Da jeg var blevet bevidst om det, kunne jeg begynde at få dem bearbejdet og i dag har jeg ikke længere nogen angst.

    Så jeg tror, at du efterhånden vil kunne få det bedre, hvis du finder ud af årsagen til, at du har det, som du har det og får bearbejdet, hvad der nu måtte være. Det er desværre bare ikke nødvendigvis den måde man arbejder på i psykiatrien.

    KH Helene
  • Indstillinger
    Hej,

    Jeg lider også af skizofreni. Den har været ubehandlet i mange år, men i mandags startede jeg med at tage Zeldox.

    Jeg har lært at leve med hallucinationerne. Jeg ser spædbørn, der hænger i loftet med løkker om halsen, kryb i krogene, arme der rækker ud efter mig om aften osv. Derudover har jeg også en del føle-forstyrrelser.

    Jeg vil ikke sige, at jeg har accepteret det, for det tror jeg ikke jeg kan, men de er lissom blevet en del af mit liv.

    Faktisk, er jeg bange for det helt skal forsvinde, for jeg ved ikke, hvad der kan komme istedet for!!

    De ting jeg oplever nu, kender jeg - men hvad vil der ske, hvis de forsvinder??

    Jeg lider samtidig af Generaliseret angst - det er for mig ENDNU værre. Det er noget jeg ikke kontrollere, og DET gør mig virkelig bange og totalt kuller i hovedet.

    Jeg har en forestilling om, hvad jeg ville gøre, hvis jeg så et genfærd... Det lyder underligt, det ved jeg godt, men det er den samme ting jeg gør med hallucinationerne.

    Jeg ville prøve ikke at blive bange, men spørge om, hvorfor de viste sig netop for mig... Måske vil de fortælle mig noget, og måske kan jeg overbevise dem om, at de skal forsvinde igen!

    Johanne
Log in eller Registrér for at kommentere.