Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Periodevis forhøjet blodtryk!

Redigeret 18 juli, 2013, 13:28 i Hjerteproblemer
Jeg er 2 gange inden for en måned blevet indlagt med et blodtryk på ca. 215/110.
Normalt ligger mit tryk på ca. 135/88, jeg får ikke blodtrykssænkende eller anden medicin. Jeg er blevet ctskandet og fået rygmarvsprøve ( man kiggede efter blødning/blodprop). Det var der ikke. Nu leder man omkring nyrer, adrenalinhomon og andet. Jeg kan ikke behandles med blodtryksænkende, da mit tryk til daglig er fornuftigt lav. Jeg er 60 år, aktiv-ikke ryger ikke overvægtig. Mine "anfald varer ca
1-2 timer"
Er der nogen som har stødt på noget ligende, hvis vil jeg være taknemlig!
Vh
Dorthe

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Ja min kærste havde det på samme måde. Det viste sig at være kraftige muskelinfiltrationer i skulder og nakke der trykkede blodkarende ind så blodtrykket steg volsom. han kom til behandling og det værste forsvandt hos en fysioterapuit . men hans blodtryk bliver ved at være noget for høj så nu får han medicin. prøv om det kan hjælpe dig . held og lykke
  • Indstillinger
    Tak for svaret, men jeg er tjekket af fys, der var ikke noget at hente.
    Vh
    Dorthe
  • Indstillinger
    Jeg har oplevet det flere gange, til at begynde med kunne jeg bare mærke pulsen i ørerne, når jeg lagde mig til at sove.
    Jeg var ved lægen og mit blodtryk var for højt, men da jeg mente det var stress, skulle jeg bare komme igen efter 14 dage, og da var det faldet igen - jeg har ikke fået medicin for det.

    Der gik flere år, før jeg fik problemet igen, men nu var det hjertebanken når jeg lagde mig til at sove.

    En gang har jeg ringet 112 da jeg følte jeg blev svimmel, og puls og blodtryk var også meget højt ..noget med 200 .. men de tog hjertekardiagram og det var fint, så jeg kom ikke på sygehuset.

    Sidst jeg oplevede det var før jul, hvor det var rigtigt slemt, og jeg fik igen taget hjertekardiagram - men for mit vedkommende kommer det når jeg er stresset, og ellers er mit blodtryk fint.
    Jeg fylder snart 65 år og får ikke medicin af nogen slags :-)
  • Indstillinger
    Undskyld det lidt sene tak! Hvad gør du for at få den dunken du mærker ned igen?
    Åndetrætsøvelser - ligge stille eller bevæge dig rundt? Jeg sitrer og ryster får prikken i læber, føleforstyrelse halvsidig i ansigtet.
    VH
    Dorthe
  • Indstillinger
    svar til Dorthe, som skriver, at hun engang imellem får et meget forhøjet blodtryk, der varer 1 eller 2 timer, men ellers har et normalt BT.
    Præcis på denne måde har jeg oplevet samme anfald gennem de sidste 10 år. Er blevet undersøgt bl.a. for knuder i binyrerne, som kan give forhøjet BT. Men man har ikke kunnet finde en årsag.
    Anfaldene kommer ofte om aftenen, når jeg sidder stille og afslappet. Ret pludselig føler jeg mig dårlig, bliver meget varm i hovedet, ryster og er svimmel. BT kan blive 210 over lo6 og puls på 9o. Til daglig er BT ofte 130 over 72 puls 6o - eller endnu lavere.
    Min læge synes, jeg skal tage en beta-blokker tablet, når anfaldet viser sig
    måske også en alprox for at slappe af.
    Er der nogen, der kender til disse anfald bortset fra Dorthe?????
  • Indstillinger
    Hej !
    Ja i kan tro jeg kender til problemet, mine "anfald" er desuden ledsaget af opkast og let feber.
    Det har forfulgt nu i næsten 15 år, og min krop reagerer på de mærkeligste måder. I marts var jeg en tur hos lægen, da jeg havde det så elendigt at jeg dårligt kunne stå på benene. Hun fandt et tårnhøjt infektionstal - 137 - det skal helst ligge under 5!
    I november gik det galt igen, op til lægen igen, nu fandt man en mislyd ved hjertet, viste sig at være en utæt hjerteklap. jeg er da blevet lyttet til før, uden nogen har sagt noget. Problemet med det her, er at læger selvfølgelig er mennesker som alle andre, og hvis jeg begynder at lufte tanken om, at der måske er en sammenhæng, kan jeg ligefrem se autopiloten slå til i hovedet på dem "hypokonder, tendens til angst, keder sig sikkert i sit ægteskab" Kort sagt, man får en sludder for en sladder. Det er noget lort, når man er opdraget i flinkeskolen, og ikke kan lide at presse folk. Noget rigtigt lort, for det går kun ud over mig selv - jeg ved det og alligevel falder jeg i hver gang!
    Nå, nu har jeg vist hældt nok vand ud af ørerne for denne gang, og glæder mig til at høre fra jer.
  • Indstillinger
    Min mor på 80 år lider af periodevis forhøjet blodtryk, hvor hun får anfald op til flere gange i døgnet, oftest om natten. Dette har nu stået på i et lille halvt års tid. Inden anfaldene begyndte klarede hun alt selv, indkøb, tøjvask, rengøring osv. Men efter et par hospitalsindlæggelser og meget øget blodtryksmedicin, har hun stadig anfald og har siden anfaldene startede været så dårlig at hun nu er bundet til hjemmet og har fået hjemmehjælp. Hendes blodtryk ligger i den lave ende af normalområdet når hun ikke har anfald.

    Hvis hun har haft anfald i løbet af natten er hun meget svækket det meste af næste dag. Det er først hen ad sen eftermiddag hun bliver "sig selv" igen, og får det bedre. På dage hvor hun ikke har haft anfald i løbet af natten har hun det meget bedre, men er selvfølgelig alment svækket af den lange periode hvor hun har været mere eller mindre inaktiv.

    Senest har lægerne afvist "Fæokromocytom" som er cyster på binyrerne, til trods for at hun stort set har alle symptomerne (hjertebanken, hovedpine, svedtendens, rysten, svimmelhed og udtalt træthed efterfølgende dog ofte uden af kunne falde i søvn). Men blod og urinprøver samt scanning af binyrer og bughule viste ikke noget. Lægerne har ingen andre ideer til hvad det kan være...

    Selvom min mor er oppe i alderen er jeg ikke i tvivl om at der må ligge noget andet til grund for hvordan hun har det nu.

    Er der nogen af jer der har skrevet før som er kommet længere med en diagnose på nuværende tidspunkt? Især tænker jeg på dig Bonzo3, da din beskrivelse er meget lig min mors...

    Alle ideer til hvad det kan være er meget velkomne!
  • Indstillinger
    Ja jeg har døjet med de symtomer og det er åbenbart fra d vitaminmangel har jeg fundet ud af ,er undersøgt med ultralyd på hjerte mv og blodtryks apparat alt fin ,i starten trode de det var binyrene eller stofskifte,man bliver også bange ,det forstærker anfald ,har gået til pilates og det hjalp ,fordi jeg lærte at trække vejret rigtigt:) lige nu går jeg til fys og massør ,og det letter,spændinger gir hjertebøvl og tryk da hjertet er en muskel bliver disse spændinger fysisk som psykisk belastet,
  • Indstillinger
    Til Kalina 1

    Har læst dit indlæg om din mor. Ja, det er mærkeligt, at lægerne ikke kan komme længere med problemet. Jeg er også en ældre dame på 78 og mine anfald har stået på i over 10 år. Dog ikke så hyppigt som din mor.
    Er også blevet tjekket i binyrer, hjerte, blodprøver o.s.v.
    Hvis jeg arbejder ret hårdt i have og hus bliver jeg aldrig dårlig. Det kommer gerne, når jeg sidder stille om aftenen.
    Min venstre hånd kan blive meget kold og lidt blålig, men varm i kinderne og en mærkelig utilpashed, svimmel og måske også lidt angst. Og samtidig ryger BT så meget op. Tager 25 mg MEPRONET ( betablokker ) og en halv -kun o,25 mg beroligende tablet f.eks Alprazolam. Det er begge meget små doser. Og det er jo ikke daglig, da mit BT er pænt lavt som 130 over 72.
    Hvis jeg er nervøs og i en presset situation ryger BT meget let op. Jeg prøver at slappe af - trække vejret dybt og langsomt.
    En af lægerne på hospitalet sagde: Sådan er du nok indrettet, han tog det ikke ikke så alvorligt. Men hvornår skal man taget et blodtryk på 210 over 106 alvorligt - er der risiko for en blodprop?
    Desværre kan jeg ikke komme med en mirakelkur, men måske er det en trøst, at vi er flere, der døjer med "problemet." VH bonzo3
    Hører gerne andres erfaringer.
  • Indstillinger
    Acem Meditation virker stabiliserende på blodtrykket.
    En norsk doktorafhandling av Erik Ekker Solberg går igennem interessante resultater med fokus på blodtrykket.

    Der er mange kurser i Danmark hvor man på en enkel måde kan lære teknikken. Jeg har selv haft stor glæde af Acem Meditation i over 30 år.
Log in eller Registrér for at kommentere.