Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Emperal mod irritabel tyktarm

Jeg har irritabel tyktarm. Jeg har fået Emperal for smerterne, 1 tablet 3 gange daglig FØR måltiderne. Men hvad gør jeg så hvis jeg får smerter f. eks. midt på eller sent på aftenen ? Dér skal jeg jo ikke spise mad. Jeg har kun prøvet tabletterne én gang, og da fik jeg diaroe, og så blev jeg så søvnig. Så nu vil jeg gerne høre, om der er andre, der har erfaringer med Emperal. Min læge sagde, at jeg skulle prøve tabletterne igen, hvis/når jeg får smerter. Trille1

Kommentarer

• Hej trille

JEg har nu i 3 mdr døjet med voldsom diarre, mave tarm smerter, kvalme og i forbindelse med kort indlæggelse i febr fik jeg emperal til nogle dage, men det var mod kvalmen. da min nervøse tyktarm eller hvad det nu er, i forvejen også gav diarre og smerter, synes jeg det er svært at vide hvad der kommer af hvad.
    jeg vil gerne høre om der er nogle der er kommet sig helt eller nogenlunde ovenpå nervøs tyktarm?
    mit anfald blev udløst af længere tids psykisk overbelastning og ekstrem stress to dage.
    VH Haka58
  • Hej Haka58. Har du haft nogle bivirkninger af Emperal? Hvordan er du doseret med Emperal? Da jeg havde taget min første pille, fik jeg diare tre gange efter en time, og så blev jeg så træt, at jeg næsten sov. Der står på æsken, at de skal tages 20 min før maden. Men hvad så, hvis man får smerter midt på aftenen eller sidst på aftenen? Da skal man jo ikke spise mad? Jeg tror, at jeg vil prøve mig frem med ½ tablet før maden. Jeg kunne jo selvfølgelig ikke træffe min læge den dag, jeg havde brug for det. Jeg har haft irritabel tyktarm i ca. 20 år. Ikke hele tiden; det kommer i perioder. Jeg mener, at det er psykisk betinget, der skal i hvert fald ikke ret meget modgang eller ubalance til at give smerter. Men jeg har ikke diaré eller forstoppelse, kun smerter p.g.a. luft ligesom kolik. Jeg kan godt forstå, at små børn græder, når de har kolik, for det gør vanvittigt ondt. Jeg har fået Duspatalin og Buscopan for smerter i alle årene. Nu ville jeg så prøve noget andet mod smerter. Spørg igen, hvis der er noget du vil vide. Hilsen Trille1
  • Hej Trille.
    Uha 20 år det lyder bestemt ikke opløftende. jeg fik nogle få emperal mod kvalme efter endlæggelse med dehydrering i febr efter 6 ugers diarre. jeg brugte kun 4 hen over en uge, da jeg ikke brød mig om at de havde bivrikninger der lignede det jeg døjede med i forvejn. jeg tror du har helt ret i at irriteret tykttarm kan starte med stress.
    jeg er 52 år og har måske set i bakspejlet haft en snert af irriteret tyktarm hele mit voksenliv. men ikke mere end jeg har levet helt normalt. denne gang er hele min krop og sind helt ude af balance. og det er udløst efter et år med meget svær sygdom og to dødsfald i nærmeste familie. Dertil en vranten 17 årig der ikke gider gymnasiet eller noget andet. De mange skænderier(ofte over aftensmaden!) endte med at vores hund fik kæmpe epilepsianfald midt i skænderier to gange og jeg hver gang måtte yde akut førstehjælp da han teknisk var kvalt i sin tunge. heldigvis overleverde han, men jeg fik giga chok.
    efter det var det som noget bristede i min mave og i dagene efter løsnede det sig fra øverst til nederst i mave tarm. det var i starten af januar. jeg har haft kraftig diarre siden, kan ikke tåle det mindste mælk eller noget med mælk i (det er virkeligt meget) jeg kan nu heller ikke tåle fedt af noget art, og til sidst heller ikke dampet fisk og kylling . det står ud og jeg har kraftige tømmermændgener?? kvalme kraftesløs, hovedpine svimmel, smerter og kramper og luft op og bag. forfærdeligt. holder det aldrig op? jeg har meget let til at stresse og selve det at være så dårlig i maven det stresser også mega. jeg er invalideret , kan ikke fungere socialt dda det fylder hele hverdagen.pt. jeg lever af ristet hvid toast, bananer, hvide kogte ris, sort te med meget sukker, det har jeg været på i en uge efter råd fra en psykiater jeg går hos. det gav liiidt mere ro i maven, kun få diarre og kun om formiddag. men men så i dag skulle jeg introducere en ny ting. og det var nogle få skefulde tynd bouillon. og efter en time var jeg hundesyg igen. min egen læge siger jeg er sund og rask,( men mine levertal er "let forhøjet" )
    jeg forstår ikke, hvorfor ikke min krop bare opfører sig normalt. jeg har altid kunne spise og drikke alt muligt er et ægte madøre. jeg har ikke haft noget stort alkoholindtag. er helt almindelig .
    jeg skal have en koloskipi d 18 april og jeg er lammebange for den. jeg er også blevet henvist til en gastro undrsøgelse som jeg nok besvimer af skræk for. mest tror jeg det er psykisk. skal sige at jeg får "lykkepiller, da psykiater mener det er en depression. jeg mener ægget kom før hønen...
    det har stået på i over 3 lange måneder nu. jeg har også tabt mig og selvom jeg ikke er tynd er det ikke den måde jeg vil tabe mig på.
    jeg har fyret en formue af på akupunktur som giver kortvarig smertelettelse, men ikke helbreder. og på divs helsekost ting som heller ikke hjælper.
    har du også haft så akutte faser ?
    Kender andre til så akut faser? hvorledes hjælper man sig selv bedst.?
    puha hjælp.
  • Hej Haka58. Det lyder bestemt ikke rart. Jeg vil skrive om mit forløb, men har desværre ikke tid lige nu. Jeg synes bare, at du skulle vide, at jeg har læst dit indlæg. God bedring. Trille1
  • Hej Trille.
    ja jeg vil gerne høre dit og andres forløb. især om hvor længe den akutte fase varer og hvordan andre har fået afhjulpet det. der står det er noget der kan gå i ro og blusse op. og at der så godt som ingen medicinsk behandling er. Jeg forsøger få ryddet lidt op i de ting, der stresser omkring mig og håber at det på sigt vil hjælpe, da jeg selv klart fornemmer. at der er en sammenhæng til det.
    VH Haka58
Log in eller Registrér for at kommentere.