Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

er jeg ved at udvikle spiseforstyrelse??

Hej.
Jeg er en pige på 13 år. Jeg er ca. 151 høj og vejer ca. 36 kg. mit bmi siger jeg er lidt undervægting.

Jeg har i lang tid været ikke glad for mad. jeg har ikke nogen apetit og jeg spiser tit ikke morgnemad + frokost. det skal lige siges at jeg ikke spiser kød da jeg bliver dårlig og kaster op. jeg har i forvejen rigtig meget angst for opkast :(
men altså ca. på de sidste 2 måneder har jeg taget 3kg. på. jeg har det rigtig dårligt med og synes selv jeg er for tyk. Mine veninder/venner siger jeg ikke er tyk, men jeg tænker MEGET over mad og prøver rigtig meget ikke at spise særlig meget og ikke rigtig noget med meget fedt!
Jeg får det tit meget dårligt efter jeg har spist mad, og vil egentlig gerne havde det op igen, men da jeg har angst for at kaste op kan jeg ikke gå ud og få det op igen.
Jeg har en stor projektopgave om anoreksi i skolen og der kom tanken op i mig om jeg måske var ved at udvikle noget spiseforstyrelse/anoreksi eller noget.

Håber virkelig at i vil svare da jeg er lidt nervøs...

Mvh.

Pigen.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Kære du.

    Jeg vil give dig ret i, at du nok har en spiseforstyrrelse - eller du har ihvertfald ikke et normalt forhold til mad, og derfor er der risiko for at det udvikler sig til en decideret spiseforstyrrelse.

    Det er vigtigt at du får talt med nogen om det her.
    Jeg havde det selv sådan da jeg var på din alder (er 26 nu) og jeg talte desværre ikke med nogen. Det betød at det var sådan on-off i flere år, og jeg fik en rigtig slem spiseforstyrrelse da jeg blev ældre.
    Det er vigtigt at man får taget hånd om det tidligt.

    Der er helt sikkert noget andet end det med maden der går dig på.
    Hvad er det?

    Hvordan har du det derhjemme? Kan du tale med dine forældre, en ældre søster eller et andet familiemedlem om at du ikke har det så godt? Eller måske tage en snak med en af dine lærere som du har et godt forhold til... Der er sikkert også en sundhedsplejerske på din skole som du kan tale med.

    Til at starte med er der også den mulighed at du ringer til Landsforeningen mod Spiseforstyrrelser og Selvskade og får en snak med en der om hvordan du kan bringe det her på bane overfor en af de personer jeg nævnte ovenfor :)
  • Indstillinger
    Hej igen!
    Tak for dit svar.

    Jeg har for under et år siden haft noget hvor jeg hørte stemmer, så alt muligt, kunne finde på at skære i mig selv osv. der gik jeg på psykriatiskafdeling (staves) nede på glostrup hospital hvor jeg fik noget hjælp. jeg tror stadig vi har kontakt til dem....tror du det kunne være godt hvis jeg fortalte det til min mor og vi måske kontaktede dem??

    tror du det ville være godt at snakke med en veninde om det?
    Men tak for dit svar.
    mvh
  • Indstillinger
    Hej
    Ja, det vil være en god ide at snakke med din mor om det. Så kan hun hjælpe dig videre og evt. snakke med dem på psyk. Når du har haft det psykisk dårligt tidligere, er det ekstra vigtigt at du fortæller om det. Det er vigtigt at du får det godt.
    Mvh.
Log in eller Registrér for at kommentere.